Hej!
Köpte två hus i våras, det visade sig att den mindre
där dusch och tvättstuga var / behövde renoveras.
Fuktskada ruttet under så in i bengen ....
Blev klassat som dolt fel bra men sen blev det strul.

Arbetet är fortfarande inte klart idag 24 November Min
son skulle hyra rummet i stugan och nu har han bott i mitt vardagsrum i 5 månader

Kan man få någon ersättning för att man inte kunnat använda
huset / för sveda och värk då vi fått sitta i mitt hus på varandra
jag har bara sovrum och allrummet och där bor sonen ...
Mitt eget försäkringsbolag nämnde något i början om
stilleståndsersättning men nu har de börjat slingra sig?????

Vad är rätt och vad är fel /? en som inte vet????
Susanne:confused:

Själva försäkringsärendet (antar att ett F-bolag är inblandat) för vattenskadan ger inte utrymme för stilleståndsersättnig, framförallt inte för sveda och värk. Jag tror att man kan få ersättning för dokumenterade ökade kostnader om man inte kan bo i bostaden, (men jag har för mig att det skall vara större fel på bostaden än ett icke fungerande badrum, typ nedbrunnet hus).

Om du verkligen lyckats få detta klassat som ett dolt fel (en stor bedrift i så fall) så kan ev. säljaren göras ansvarig för att ni inte har kunnat nyttja husen ordentligt. Dvs säljaren kan bli ersättningskyldig för ett större belopp än vad reparationen kostar.

Nu tvivlar jag lite på att ni lyckats får det till ett regelrätt dolt fel. Säljarens hemförsäkring är skyldig att betala för skadan även om den upptäcks efter att säljaren har flyttat (detta har inget med frågan dolt fel eller ej att göra) , det kan vara det som händer nu. Man kan i ett sådant läge få problem, för om skadan inte räknas som ett dolt fel så kan säljaren fortfarande få ut kontant ersättning för skadan från F- bolaget, men säljaren är då inte skyldig att åtgärda skadan, utan kan helt sonika behålla pengarna. Dvs. det kan vara bra att hålla sig väl med säljaren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.