657 läst ·
8 svar
657 läst
8 svar
STIHL TS 410 motorkap startar ej
Har skaffat en STIHL TS410 motorkap. Vid köp så fungerade den men har svårt att få igång den nu tyvärr (begagnad, säljaren startade den lätt flera gånger som demo). Jag har köpt STIHLs egna service kit med filter samt nytt tändstift men det hjälpte inte. Har också försökt skruva på förgasarens H, L och LA skruv vilket i efterhand kanske inte var så smart. Om jag läser manualen korrekt så har jag nu dock ställt in H/L till standard inställningar (står inget om LA). Vad är nästa felsökningssteg? Har helt ny Aspen tvåtakts tankat i. Försökt följa manualens start steg samt kollat youtube med. Det som verkar hända oftast för mig att den puffar/pyser till en gång ibland och dekompressionsventilen åker ut men inget mer.
Tacksam för hjälp. Detta är mitt första motorverktyg (har bara batteri/el annars).
Tacksam för hjälp. Detta är mitt första motorverktyg (har bara batteri/el annars).
Testa först att demontera och gör rent luftfiltret. Sedan byt tãndstift. Mikla inte med förgasaren i onödan.
Sedan är ju startproceduren på stihl viktig prima 3-4 ggr, tryck in knappen och dra på full choke. När den brummar till -ställ om till halvchoke o dra igen…
Sedan är ju startproceduren på stihl viktig prima 3-4 ggr, tryck in knappen och dra på full choke. När den brummar till -ställ om till halvchoke o dra igen…
Nä det e inte riktigt samma. Stihlen startar inte utan man hör bara att motorn vill dra igång…. Så funkar min stihl iaf. Är uppväxt med Husqvarna och den startar ju på full choke. Är verkligen ingen motorexpert men stihlarna är lite mer omständiga i min värld…Petesson skrev:
Jag frågar för jag är nyfiken😉P pette skrev:
Har bara batterimaskiner av stihl men har både motorsågar och röjsåg av Husqvarna ja dom startar och för med choken i och när man stänger choken och drar igen så går dom fin fint aldrig problem med mina Husqvarna maskiner, men är väldigt nöjd med Stihl AP 36V maskiner med..
Jag tror mer det handlar om modeller/individer än om fabrikat. Men tänder den med choke skulle jag slå av choke innan nästa försök.P pette skrev:
Jag har en HVA som absolut inte startar "på riktigt" med chocke.
Ok. Maskiner är inte min huvudgren.Petesson skrev:
Jag frågar för jag är nyfiken😉
Har bara batterimaskiner av stihl men har både motorsågar och röjsåg av Husqvarna ja dom startar och för med choken i och när man stänger choken och drar igen så går dom fin fint aldrig problem med mina Husqvarna maskiner, men är väldigt nöjd med Stihl AP 36V maskiner med..
Men har startat upp Husqvarna motorkap X antal hundra ggr.
Stihl motorkap också väldigt många gånger. Husqvarna har varit bättre, mycket på grund av att de är enklare att starta och smidigare. Tycker dock att det uppkommit en del problem med Husqvarna-kaparna de senaste 10 åren./
Stihl kanske kräver att man gör det med stil😂P pette skrev:Ok. Maskiner är inte min huvudgren.
Men har startat upp Husqvarna motorkap X antal hundra ggr.
Stihl motorkap också väldigt många gånger. Husqvarna har varit bättre, mycket på grund av att de är enklare att starta och smidigare. Tycker dock att det uppkommit en del problem med Husqvarna-kaparna de senaste 10 åren./
Som nämnt. Helt värdelös på maskiner men har startat säkert 100 olika motorkapar.. typ 70 Husqvarna, 28 partner/Stihlkapar, 1 makita och nån hilti…Alfredo skrev:
Stihl har helt klart varit lurigast, och kunnat bli ”sur” lätt om man inte följer startrutin. Har en Stihl-kap nu.//
Klicka här för att svara