Byggahus.se
stigen stigen skrev:
Borta!

@Kane var först!
Här var man ju för sen, men kan man få veta var du hittade den där från början?
 
Hej @Kim Gyllenhorn!

Precis som korven finns det två lösningar på Boschratten.
Knoppen har jag använt en tid men när jag hittade navet med tre spakar kände jag att jag ville uppgradera lite till.
Inget fel på knoppen men jag tycker dom tre spakarna känns bättre.
Inga stora pengar oavsett vad man väljer. Valet gör du på Amazon.se.

Dag

Två verktygstillbehör, vridbar gylt och vridhandtag, gradering och priser, webbutiklayout.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
Kim Gyllenhorn
  • Laddar…
De tre spakarna gillar jag! Knoppen känns lite fel, då den väl rätt ofta hamnar på "bortre sidan" och då blir "omvänd" om man inte vill flytta den (och det vill man ju inte) varje gång man ändrar höjden på Bosch'en.

Tack för tipset! Dags för en ny Amazonbeställning!
Edit:
Två vridbara gyltor för Bosch bänkborrmaskin, skild handtagsdesign, recensioner, priser, Prime-leverans, vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fasen, med eller utan kula? Nu blev det ju knöligare. :D
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Båda?
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
T
stigen stigen skrev:
Resultat ölprovning

För några helger sedan testade jag lite olika ölsorter för att se om det fanns något/några alternativ till ”Snickerboas Pelarborr”.
Valde ut fyra olika märken som enligt Systembolagets information skulle ligga inom mitt smakområde.
Jag har under två helger testat och här är resultatet. Rangordning från botten och uppåt.


Plats 5.
Karlsbrau Helles visade sig var klart sämst. Något vattnig och med en konstig eftersmak som absolut inte tilltalade mig.

Plats 4.
Här hamnade den tjeckiska Svijansky. Smaken var god men tyvärr så kände jag att spritsmaken tog över (6,9%). För mig drog det ner betyget.

Plats 3.
Mariestads Old Ox en öl i min smak men tyvärr för hög alkoholprocent (6,9%).

Plats 2.
Där satte jag Spendrups Premium Gold. God smak, lagom alkoholstyrka men lite för mycket beska enligt min smak.

Plats 1.
Arboga ”Pelarborr”. En öl som passar mina smaklökar och som fortsätter att vara ”Snickerboas” favoritöl.
Men om några veckor kör jag en ny omgång och då kan allting ”hände o vände” dom Babben säger!

Trevlig Helg! 🍺
Dag
"Helles" -öl tycker jag är en liten chansning, de kan vara väldigt friska och goda, men ibland är de konstiga med en sån där lång eftersmak av gammal råghalm eller nått annat man inte heller vill ha i munnen. Bra, då vet jag att Karlsbrau inte är något jag behöver prova.

Old Ox är en av mina favoriter, men kör dem i 33-or så kan man fortfarande tänka klart efteråt :)
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Båda?
Jag gillar hur du tänker, men de blir ju något knepiga att montera.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Jag gillar hur du tänker, men de blir ju något knepiga att montera.
Bara en insex! ”Underbart är kort, alldeles för kort”………………
 
”Nu börjar det ordna upp sig”………..

Efter idén med ett extra maskinbord i ”Snickerboa” föddes nya tankar om hur man skulle kunna förändra mer.

Svart arbetsbänk med beige arbetsyta och underhylla, enkel konstruktion, vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Målet med förändringen var att lyfta fram maskiner/verktyg som står lite vid sidan av, bakom något annat eller instoppade där det finns plats. Jobbet med att plocka fram, ansluta el, koppla spånslang och montera verktyg väljs då oftast bort. Man tar då istället till någon halvmesyr och löser uppgiften men riktigt bra känns det inte. Jag har börjat fundera på varför har jag så mycket grejer om jag inte använder dom? Så målet är att så många maskiner som möjligt skall kunna användas utan ställtider. Nu gäller det att förändra en golv/väggyta på ca. 3m där det nu står en Bosch pelarborr, rikthyvel och bandsåg. En viktig faktor som man inte kan bortse från är hur mycket golv och väggyta som kan användas. Att gå från tanke till handling kan ta lite tid men nu har förändringsarbetet startat!

Så här blev Maskinbord 1.

På detta nya bordsstativet som jag försett med större plana ytor och länkhjul står nu min lilla Bosch PDB 40 pelarborr på ena kortsidan. På andra kortsidan står det stabila AEG borr/fräs-stativet med inbyggt koordinatbord och en liten Boschfräs är monterad i stativet. Pelarborren är ju den som kommer används mest så den sidan kommer att stå framåt. Under bänken har jag monterat den stora grovsugen från Jula. Tanken är att den skall kunna användas till bägge maskinerna genom
den fasta sugporten på övre skivan där jag har byggt ett 50mm flexibelt rörsystem som har två ställbara vinklar i 90˚. Sugsystemet når till varje maskins verktygscentrum och specialmunstycken gör du lätt av vanligt 50mm avloppsrör.

En fördelardosa för elen med separat avstängning för varje anslutning kompletterar installationen och elanslutningen sker i takhöjd för att enkelt kunna snurra arbetsbordet när jag vill byta maskin.
Bordet är med denna utrustning helt flexibelt och kan enkelt vändas eller omplaceras i framtiden.

Fortsättning följer…………
Dag

Bosch pelarborr i verkstad, med bordsklämma och borrbitar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Industrirobotarm på arbetsbänk i verkstad med verktyg och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett verkstadsbord med PVC-rörkonstruktion och diverse verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verkstadsrum med maskiner, verktyg på vägg, bordsmonterad arbetsarm och bänkskruvstäd. Organiserad röra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verkstad med bänkborrmaskin, skruvstycken, verktyg och arbetsbord. Arbetsmiljö för precision och hantverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verkstad med pelarborrmaskin, inställt metallarbete, bakgrund med verktyg, ordnad arbetsyta, arbetsmaterial i klämmor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verkstad med bordsfräs, träplankor, dammsugarslang, arbetsbelysning, blåa jalusier i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Industriellt maskineri med kontrollpanel, strömbrytare, kablar och röda indikatorlampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En pelarborrmaskin från AEG (modell BFZ 1) på ett arbetsbord med metalldelar och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bänkborrmaskin i verkstad med spännbackar i bakgrunden. Träbit på borrplattan redo för bearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verkstadsrum med pelarborrmaskiner och klämmor i bakgrunden. Arbetsbänk, trämaterial och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 13 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
”Nu börjar det ordna upp sig”………..

Efter idén med ett extra maskinbord i ”Snickerboa” föddes nya tankar om hur man skulle kunna förändra mer.

[bild]

Målet med förändringen var att lyfta fram maskiner/verktyg som står lite vid sidan av, bakom något annat eller instoppade där det finns plats. Jobbet med att plocka fram, ansluta el, koppla spånslang och montera verktyg väljs då oftast bort. Man tar då istället till någon halvmesyr och löser uppgiften men riktigt bra känns det inte. Jag har börjat fundera på varför har jag så mycket grejer om jag inte använder dom? Så målet är att så många maskiner som möjligt skall kunna användas utan ställtider. Nu gäller det att förändra en golv/väggyta på ca. 3m där det nu står en Bosch pelarborr, rikthyvel och bandsåg. En viktig faktor som man inte kan bortse från är hur mycket golv och väggyta som kan användas. Att gå från tanke till handling kan ta lite tid men nu har förändringsarbetet startat!

Så här blev Maskinbord 1.

På detta nya bordsstativet som jag försett med större plana ytor och länkhjul står nu min lilla Bosch PDB 40 pelarborr på ena kortsidan. På andra kortsidan står det stabila AEG borr/fräs-stativet med inbyggt koordinatbord och en liten Boschfräs är monterad i stativet. Pelarborren är ju den som kommer används mest så den sidan kommer att stå framåt. Under bänken har jag monterat den stora grovsugen från Jula. Tanken är att den skall kunna användas till bägge maskinerna genom
den fasta sugporten på övre skivan där jag har byggt ett 50mm flexibelt rörsystem som har två ställbara vinklar i 90˚. Sugsystemet når till varje maskins verktygscentrum och specialmunstycken gör du lätt av vanligt 50mm avloppsrör.

En fördelardosa för elen med separat avstängning för varje anslutning kompletterar installationen och elanslutningen sker i takhöjd för att enkelt kunna snurra arbetsbordet när jag vill byta maskin.
Bordet är med denna utrustning helt flexibelt och kan enkelt vändas eller omplaceras i framtiden.

Fortsättning följer…………
Dag

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Snyggt och smart. 👌
Som vanligt.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Snyggt! Det påminner ju också mig om att jag tänkt montera hjul på min pelarborr. För stunden gör det nog dock ingen större skillnad, röran är så total att det ändå inte finns någon egentlig plats att rulla något... Men dina fina lösningar ger en spark i baken att arbeta av kaoset.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Maskinbord nummer två.

På bord nummer två står numera följande maskiner. Den lilla vertikala valsputsmaskinen upptar den ena kortsidan. Bra maskin som är perfekt för både stora och små arbeten. Slipdamm vill jag helst fånga med min stora spånsug som har extremt stora filter på returluften så jag fixade till en dammhuv av några olika avloppskomponenter. Plasthuven är en kombination av en muff 110mm och en förminskning till 50mm som topp. Alla maskiner på denna nya ytan har 50mm anslutning. Huven är enkel att hantera och hålls på plats med två kraftiga magneter i basen mot gjutjärnsbordet. Monterade till lite borst runt öppningen för att göra den ännu mera effektiv. Framtiden får utvisa om det var ett klokt beslut.

Verkstad med slipmaskin, dammutsug, träverktyg, arbetsbänk. Spånsug kopplad till slipen. Organiserad och ren arbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trähölje med högtalarelement, under konstruktion eller reparation, i workshopmiljö med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På den andra kortsidan av arbetsbordet står mitt lilla ”Gå bort fräsbord”. Där sitter ett 45˚ stål monterat för att snabbt kunna bryta kanter på olika objekt. Även här har jag anpassat anslutningen till 50mm för spånsugen.

Verifierad fräsarbord med löstagbar platta, dammutsug, stiftpinnar, och bakgrund med fler träbearbetningsverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träsvarv med sugslang, justerbara styrningar, verktyg på hylla i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den befintliga 75mm anslutningen i taket för spånsugen har kompletterats med två grenkopplingar till 50mm och dessa båda slangar kan anslutas till dom olika maskinerna där det behöver sugas damm.

Verkstadsinteriör, dammutsugsslang, klämmor på väggen, lutande fönsterjalusi, staplade material, verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slutligen har bandsågen fått en ny vinklad placering i hörnan och anslutits till den stora spånsugen för att fånga dammet i såghuset som den extra dedikerade spånsugen runt klingan och styrningarna missar och på andra ändan av 3m väggen står min egenbyggda horisontalfräs klar att använda när behov uppstår. Även där har jag byggt om spånhanteringen till 50mm för att passa till övriga maskiner.

Träarbetsbänk med hål, tvingar och belysning i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träarbetsbänk med skruvstycke, belysning och hål för verktygsfäste i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arbetsbänk med pågående projekt, träkonstruktion, PVC-rör, plastlåda, verktyg under bänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Utvärdering.

På dessa 3m där det tidigare stod tre maskiner har jag nu fått plats för sex maskiner på hjul som alla är kopplade och kan användas utan en massa ställtid. Fyra nya maskiner som tidigare varit bortkopplade har genom förändringen hamnat i ”Stand by” läge. Tre stycken av dom har tidigare behövt plats på MFB-bordet när dom behövts användas. Det är en klar förbättring! Oavsett hur stort ditt arbetsbord är så tenderar det att bli för litet när man jobbar aktivt med ett projekt.

Min lilla kontursåg får stå kvar på sin hylla. Den används väldigt sällan.

Träarbetsbänk med inbyggd bågfil, verktygslådor undertill, oorganiserat utrymme, bänken har hjul för mobilitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att ständigt optimera sin verkstad är en rolig utmaning.
Just nu är jag nöjd, men……………….?
Dag

Snickeriverkstad med verktyg, bandsåg, pelarborrmaskin, limklämmor, och en slipmaskin. Arbetsbänkar med verktygsförvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 16 till
  • Laddar…
Två små plastbitar som kommer att göra STOR skillnad!

Verktygstillbehör, instruktioner, Bosch Professional FSN RA anpassningskit, monterat på träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har två mindre Boschfräsar, GKF-12v och GKF-600. Många gånger har jag saknat funktionen att köra dom med en skena för mindre arbeten. Nu har möjligheten kommit! Hittade dessa på Amazon.se. Små men naggande goda!
Kostar ca. 240kr styck. Det tycker jag är ett bra pris!
Passar till Bosch FSN linjaler och en del andra. Mina gamla Festool-skenor fungerar tyvärr inte. Men, man kan ju inte få allt!
Kolla på företagets hemsida där finns adaptrar till fler fabrikat.
Dag
 
  • Gilla
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Passar till Bosch FSN linjaler och en del andra. Mina gamla Festool-skenor fungerar tyvärr inte. Men, man kan ju inte få allt!
Är dina Festool skenor annorlunda än nya skenor? För de säger sig ju fungera för Festool också?
Attans smidigt oavsett!
 
Hej @Dowser4711!

Mina Festo skenor är från förra århundradet och har bara den breda upphöjningen.
Boschs nya och troligen Festools har den skarpa smala upphöjningen som styr.
Någon Makitaskena skall också passa.

En adapter, visas med tre olika skensystem: Makita, Bosch, Festool. Kompatibilitetsdemonstration, verktygstillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dag
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Hej @Dowser4711!

Mina Festo skenor är från förra århundradet och har bara den breda upphöjningen.
Boschs nya och troligen Festools har den skarpa smala upphöjningen som styr.
Någon Makitaskena skall också passa.

[bild]

Dag
Festools skenor ser ut som de gjort sedan förra århundradet, väl? 🤔😉
En skärmdump av en webbsida visar en bild på en guide- eller styrskena för verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte alls lik Boschs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.