Det får bli lite reflektionstid med ”Pelarborr” i kväll så kanske idéerna poppar upp.
Man brukar få frisera idéerna lite dagen efter dock. De som tycktes som storslagna och magnifika kl 00.24 efter 8st långburk, kan i ibland vara det dummaste som någonsin tänkts. Talar av egen erfarenhet
Man brukar få frisera idéerna lite dagen efter dock. De som tycktes som storslagna och magnifika kl 00.24 efter 8st långburk, kan i ibland vara det dummaste som någonsin tänkts. Talar av egen erfarenhet
Instämmer! Efter kl 00.00 finns det inget som kan stoppa en!
Men verkligheten infinner sig alltid dagen efter.
Det är bara att göra ett nytt försök nästa kväll. Man får inte ge upp!
När köket byttes för X antal år sedan blev det ett mätfel på den lilla bänkytan.
Täcksidan på skåpet glömdes bort och det har sett lite rumphugget ut alla år.
I och med färgändringen av bänkytan gick det bra att fylla ut falsen med en aluminiumlist.
Hittade en bit IKEA gardinstång som måttanpassades och en liten bit ek slipades till rätt profil för att täcka aluminiumprofilens ända. Limmades med epoxi och tre mindre skruvar som ankare för fästet. En snabb pigmentering fick den lilla biten att smälta fin in.
Dag
Nu kände jag igen skåpluckorna. Samma nyans och samma typ av handtag som vi har på landet. Jag byggde om köket 2006 så det är kanske samma årgång på grannens kök, ca 17 år?
Nu kände jag igen skåpluckorna. Samma nyans och samma typ av handtag som vi har på landet. Jag byggde om köket 2006 så det är kanske samma årgång på grannens kök, ca 17 år?
Köpte för några år sedan två begagnade höj och sänkbara skrivbord.
Denna pelaren var kraftigast så den behöll ja. En kompis fick den andra.
Jag tror att det går att koppla ihop flera pelare och köra dom samtidigt.
Hittade något om det när jag forskade på märket när jag hade köpt.
Dag
”Snickerboa” har hastigt gått in i sommardvala. ”Trädgårdsmästaren” har många nya projekt så mycket frisk luft blir det. Många nya idéer fyller dagarna med hårt slit och arbete. John Blund knackar på tidigt på kvällarna.
Samtidigt jobbar ”Dom tama slavarna” frenetiskt på taket hela dagarna.
Våra 16.650kWh på taket pressar växelriktaren till max. Vi får aldrig någon Sinuskurva. En fem timmars platå på max väcker funderingar. Växelriktaren som nu är på 12kWh verkar vara för liten. Efter kontakt med leverantören byter vi ut 12kWh mot en lite större på 15kWh. Då bör vi kunna producera mellan 15-20 kWh mer dom soliga dagarna. Räknat på 15-20 år kommer det att ge ett betydligt tillskott.
Efter 10 dagars uteprojekt där i stort sätt dom flesta maskiner och verktyg varit inblandade blev det äntligen några regndagar. Både kroppen och ”Snickerboa” behövde återhämtning. Det var bara att börja vid dörren och städa vidare runt alla väggar och ytor. Till slut var MFT-bordet åter tomt och alla saker sorterade till sin rätta plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag har också hunnit fixa till en ny liten ”jigg” för att förenkla 45˚ skärning av hörn. Egentligen kan jag göra dom sågningarna i min Kapex men nu försöker jag att hålla Kapexanhållet rent och kör bara 90˚ där. 45˚ blir det ofta på olika saker man gör.
Som låsning av arbetsstyckena på jiggen använder jag en Bessey snabbspännare som är steglös mellan 1mm - 50mm. Fungerar utmärkt!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Rullbordet till Ulmiasågen har givetvis blivet en prylyta för diverse verktyg och material. Hade först en hel skiva på ytan men det var irriterande att tömma varje gång sågen skulle användas. Så en halvering av ytan med styrningar under gör att det enkelt går att frigöra sågen utan att plocka undan prylarna.
I dag tömde jag och svärsonen ett av facken på vinden ovanför ”Snickerboa”.
1” ekplankor i olika storlekar. En rätt stor hög med 25 år gammal lufttorkad ek.
En snabbtest med fuktmätaren visade 8%.
Logga in
Skapa konto
Efter rensågningen fylldes virkesförrådet i ”Snickerboa”.
Logga in
Skapa konto
Den rätt stora högen med avkap kommer en medlem på BH och hämtar i morgon.
Logga in
Skapa konto
Många fina bitar går det att plocka ur den högen. Svärsonen valde ett avkapad slumpvis som hyvlades ren. Skärgårdsek med kvalitet!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
På vinden ligger ännu ett fack med ek som får vänta några år innan det blir dags att fylla på inomhus igen.
Med barn och barnbarns hjälp har det fixats med både tomten, båten och uppdatering av virkesförrådet i ”Snickerboa”. Många händer som jobbar gör att det går fort!
”Grodan” ligger i vattnet och glänser i solskenet.
Logga in
Skapa konto
Allt målningsarbete i trägården är klart och virkesförrådet i ”Snickerboa” är åter proppfullt med fin gammal ek inför hösten och vintern.
Dom över 3m tunga otympliga ekplanken 55mm X 255mm har delats på mitten så jag själv kan hantera dom i snickeriet framöver.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Samtidigt har två medlemmar på BH varit på besök och hjälp mig att bli av med högen med skärgårdsek som blev över när jag fyllde på i ”Snickerboa”. Många fina alster kommer nog att dyka upp här framöver.
Logga in
Skapa konto
Det sköna vår/sommar vädret har inbjudit till mycket grillning och givetvis har vätskebalansen justerats med ”Pelarborr”.
Nu kan sommaren komma! Vi är förberedda!
Ett nytt projekt för ”Snickerboa” kläcktes fram under helgen.
Mer om det lite senare.
Förra sommaren köpte vi ett nytt lite större marmorbord till det omgjorda poolrummet.
Logga in
Skapa konto
Tyvärr var marmorskivan skadad i transporten så vi fick en ny.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Den skadade fick vi den stora äran att själva slänga på tippen. Vi släpade inte den tunga till tippen utan den sattes ini boden som reservdel.
Under vårruset i trädgården i år kläcktes idén om att ha skivan som ett utebord. Problemet var underredet. Visst finns det olika underreden att köpa men efter lite googling föll den idéen på priset. Ett nytt underrede kostar som ett nytt bord.
Så det blev till att göra ett eget. Skivan som är 120cm i diameter och behöver ett golvstöd på minst 70cm diameter. Tung är den så den får inte tippa.
Den enklaste biten i konstruktionen av ett nytt underrede var mittpelaren. En hexagon sågades snabbt fram med bitar av gammal furuskiva. Klingan på Ulmiasågen justerades in med en digital vinkelmätare till exakt 30˚ och dom sex bitarna sågades snabbt fram. Bitarna tejpades ihop på prov och resultatet blev över förväntan. Dom sex hörnen på 60˚ blev i det närmaste perfekta! Inte dåligt för första försöket!
Efter limning med endast gaffatejp hyvlades dom skarpa hörnen för att få en mjukare form.
Anslutningsplattan till bordets infästning blev en bit från en gammal kökslucka.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Bottenplattan var en annan femma. Till slut hittade jag ett plastlock i rätt dimension på Jula.
En liten ekplatta sågades fram till pelarens insida. I den fästes 4 gängstänger som går ner i bottenplattan för att få en genomgående armering när väl betongen hälls i. Samtidigt fästes plastlocket med skruv i hexagonpelaren och utrymmet fylldes med nät och ståltråd som armering av foten. Sen var det bara att plocka fram bruksbaljan och börja gjuta. Den bästa platsen för gjuta ihop delarna blev en tom soptunna där konstruktionen hängdes upp och ner.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nästa moment blir när gjutningen har brunnit klart och då får vi se om bitarna håller ihop när det hela vänds på rätt köl igen.
Men det får bli nästa vecka för nu är vi på ”Framsidan” och firar en 6-åring.
Trevlig Helg!
Dag
PS. Givetvis vackert väder som vanligt på ”Framsidan” när vi är på besök!