Byggahus.se
Tur att det är en metrisk maskin. Vad gäller pinnen så är det nog enda alternativet att knacka in den tills den släpper från axeln.
 
  • Gilla
Davidloge och 1 till
  • Laddar…
”Rom byggdes inte på en dag”

År 2019 började jag renovera vårt kök. En ny ”look” skulle det bli. Målet var att renovera bänkskåpen och ersätta alla dörrar och hyllplan med draglådor. Jag valde att använda Ikeas Maximera lådor och deras rostfria lådförstycken och dörrar. Då måtten inte stämde på det rostfria blev det rätt mycket sågande av det rostfria. Men pusslet gick ihop till slut.

https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-om-befintligt-koek-till-rf-look.332651/

Efter några år började vi fundera på att göra något åt dom körsbärsfärgade bänkskivorna. Kollade upp lite olika alternativ men priserna blev alltid femsiffriga. Det kändes fel att slänga ut fungerande material bara för att förnya.
Ett betydligt enklare och billigare alternativ var att byta färg på dom befintliga ytorna.
Två behandlingar med Osmo grafitpigment och en sista strykning med hårdvaxolja fullbordade renoveringen.

Renoverat kök med rostfria skåp och grafitpigmenterad bänkskiva, röda stolar och moderna detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fem år tog det men som jag sa innan. ”Rom byggdes inte på en dag”.

Dag
 
Redigerat:
  • Gilla
snuttekudden och 31 till
  • Laddar…
”Full rulle”

Den första delen till båtinredningen börjar bli färdig att provmontera innan den görs helt klar.
Ingen bit är den andra lik. Längder och vinklar varierar efter båtens form. Det gäller att mäta och mäta igen innan sågen får sätta tänderna i bitarna.

Träkonstruktion avdelar på verkstadsbord redo för provmontering i båt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Metallbeslag och skruvar på arbetsbänk redo för provmontering i båtbyggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En träkonstruktion tänkt för båtinredning provmonteras på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trevlig Helg! 🍺
Dag
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
”Stigens verkstadstråd 2024”

Nytt år och nytt beslut.
”Stigens verkstadstråd” är en tråd som jag har skrivit i sedan slutet av 2019.
Många inlägg och efter 154 sidor med åtskilliga bilder/filmer känner jag att tråden börjar bli alltför tung och det är svårt att få ett grepp om allting. Det blir lite som ”finns i sjön”.

[bild]

Därför kommer jag att starta om tråden varje år hädanefter för att göra det mer överskådligt.
Så välkomna till ”Stigens verkstadstråd 2024”!

Dag
Fasen, vad jag saknat dig. Har till och med funderat om sjukdomar och liknande.
Som tur är så hittade jag igen dig.
❤️❤️👏👍😂
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Dags för sammanfogning med lim.
Ni som limmat med Polyuretanlim förstår bilden.

Trädelar förberedda för sammanfogning med polyuretanlim och träpluggar visade på verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ni andra kommer att lära er, ”The Hard Way”!

Trevlig Helg! 🍺
Dag
 
  • Gilla
  • Haha
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
”Andra strykningen”

Ett nylackat träförarsäte i en rörig verkstad med en burk hårvaxolja och slipmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter två dagars torkning blev det dags för ännu ett lager Osmo hårvaxolja av den nya basen för det dubbla förarsätet i båten. Lite lätt avputsning med 500-papper jämnade ut dom små knottrorna efter första behandlingen.
På fredag blir det montering av möbeln med den speciella kantlisten som skall förhindra att fukt och vatten tränger in i materialet på dom ytor som står mot durk och skrov.
Till helgen sätts den på plats i båten.

Dag
 
  • Gilla
Immobil och 3 till
  • Laddar…
”Upploppet”

Den andra hårdvaxbehandlingen fick också 48h torktid. Nu har jag börjat montera skyddslisten som skall förhindra att vatten från durk och skrov sugs in i konstruktionen. Det bleven liten stump över på 5m!

En nybehandlad träkonstruktion med hårdvax, skyddslist och integrerade svarta öppningar, på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på en träkonstruktion med en nyinstallerad vit skyddslist längs kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träkonstruktion med hårdvaxbehandling och monterad vit skyddslist på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hantverksmässigt tillverkad båtmöbel med hårdvaxbehandlad yta och monterad skyddslist för vattenskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mycket ”Kexchoklad” på dom gamla kantbitarna.

Behandlat träskyddslist på en verkstadsbänk omgiven av verktyg och träbitar, redo för montering i en båt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite till att montera och på lördag skall den monteras i båten. Det kommer nog att ta lite tid för helt nya fästpunkter skall monteras för att enkelt kunna lyfta ut möbeln under vinteruppläggningen.

Dag
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR och 7 till
  • Laddar…
”Working 9 to 5”

Tankarna för det nya ”Blocketfyndet” snurrar hela tiden på kontoret. 🤔

Verkstadsbild med sågar och verktyg på ett mobilt stativ, omgiven av trä och projektmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Målet att bygga om kapstationen och integrera bägge sågarna kommer att kräva ett stort ingrepp och ta tid vilket inte finns så mycket av just nu. Sjösättningen närmar sig trots det kalla vädret.
Men så klart vill man få igång och testa ”Blocketfyndet”. Så nu håller jag på, när tid finns, med en kompromiss tills det lugnar ner sig.
Sågen har placerats på ett mobilt stativ och nu gäller det att få till någon form spånhantering. En riktig ”Skitgris” är det!
Efter forskning på Youtube har jag fått lite idéer att jobba med. Som vanligt blir det en modell i skitvirke som man kan ändra och justera innan den slutliga blir klar.

En bandsåg som står på ett mobilt arbetsbord i en verkstad, med olika verktyg och arbetsmaterial synliga runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kapstation på mobilt stativ med såg som skär genom träbräda, spånhanteringssystem och verktyg runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men båten har högsta prioritet!

Trevlig Helg! 🍺
Dag
 
  • Gilla
nanowire och 6 till
  • Laddar…
”Kyla blev till värme”

Förra helgens planerade montering av den första delen i båten blev inställd. Minusgrader och snö kändes inte speciellt lämpligt att jobba i och dom nya fästpunkterna behöver lite värme för att härda.

Så det blev istället inomhusarbete med ”Blocketfyndet” i värmen. Till sågbordet hade jag en gammal 40mm tjock laminatskiva sparat. Sågborden på dom här sågarna brukar fästas med 6 genomgående bultar i dom två vinkeljärnen som utgör fästet men jag valde en annan lösning. Med Rampamuffar undertill i skivan så slipper jag dom skitsamlande hålen på sågbordet.
Sågen kommer bara att användas till 90˚ sågning och det gjorde det lättare att göra den nya huven för spånhanteringen väldigt effektiv. Skall man använda sågens alla vinkelmöjligheter blir det en helt annan femma!


Det traditionella sättet att montera sågbordet är att ha det delat för kap eller klyvsågning och anhållet klämt mellan dom olika bitarna. Jag valde i stället att göra anhållet fast monterat i sågbordet men med lite justeringsmöjligheter. Den vänstra delen av anhållet är den viktigaste. Med den ställd i 90˚ mot klingan blir alla sågningar exakta. Den högra delen av anhållet förlänger bara det vänstra.

Radialsåg med anhåll och Bessey snabbspännare, vinkel och extrabelysning för precisionsarbeten i snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sågbordets kant med Rampamuffar och besseyspännare, indikerande anpassade fästpunkter för effektiv sågning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbesiktning av fastmonterat såganstans i ett sågbord med Bessey-snabbspännare och justerbar anhållsförlängning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dom automatiska Bessey snabbspännarna är verkligen sköna att jobba med och lite extra ljus underlättar att få snittet på exakt rätt ställe.

Radialsåg med anhåll och Bessey snabbspännare på laminatskiva i snickerboa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Radialsåg med anhåll, snabbspännare och anpassad spånhanteringshuv på ett modifierat sågbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Anpassat sågbord med snabbspännare, ljus och radialarmsåg för exakt 90° sågning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Radialsåg med justerad inställning för 90˚ sågning, fast monterat anhåll och Bessey snabbspännare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En viktig sak med radialsågar är att klingan har en negativ tandning så den inte matar utåt. -5˚ har jag på min.
Sågen har en returfjäder till sågpaketet men jag har valt att göra om infästningen så man enkelt kan välja med eller utan returgång.

Närbild av en justerad radialsåg med negativ tandning och anpassat sågbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Del av ett justerbart anhåll på ett sågbord med skylten 'POWER SHOP' och orange Bessey snabbspännare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med en central strömfördelare med separata brytare går det lätt att välja vad som skall vara igång. Sågen, bägge sugarna eller belysningen.

Renoverad såg med nytt sågbord och fast monterat anhåll, snabbspännare och bättre ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elektrisk strömfördelare på verkstad med anslutna kablar och brytare: en del av sågverktygsoptimering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I och med att jag nu har en dedikerad 90˚ såg med stor kapacitet kommer jag att återställa min Kapex 120 till nästan original. Anhållet förblir dock av en lägre variant så jag fortfarande kan använda dom två Bessey-spännarna. Man vänjer sig fort!
”Blocketfyndet” för 1000kr blev ett bra tillskott för ”Snickerboa”!


Trevlig Helg! 🍺
Dag
 
  • Gilla
TriNitro och 8 till
  • Laddar…
T
Snyggt.
Har delvis funderat i samma banor. Men eftersom jag ännu inte vet hur jag kommer att använda sågen är det dumt att låsa fast mig vid enbart 90-garders kapningar (även om det sannolikt är där den mest kommer att användas).

Utsuget ska jag försöka kopiera rakt av, fast löstagbart så jag sprider damm bara när jag inte ska såga rakt.

Sågbordet har jag nog tänkt ungefär som du, fast jag tänkte lägga en skiva masonit eller liknande överst som offerskiva så jag börjar nog med orginalskruvarna till skivan, och kanske att version två, eller tre får rampamuttar sedan.
Anhållet har jag än så länge bara massa dåliga ide'er :) Den tanke som känns mest användbar just nu är att göra ungefär som du, fast montera anhållen i ett tvärgående spår så att jag kan skjuta dem i sidled vid gersågning. Nackdelen så klart att risken för dålig precision ökar, och att jag behöver justera vinklarna efter varje flytt. Fördelen är justermöjligheten, och möjligheten att enklare använda olika anhåll (om jag fäster utsuget i anhållet borde det bli smidigt att byta hela paketet).

Steg ett blir ett blir nog däremot enkelt fast anhåll så att jag kan börja använda sågen snart :)

Helgen blir spännande :)
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Tips!

Om du väljer att göra sågen exakt 90˚ så kan du använda lösa justerbara vinklar för dom vanligaste vinklarna.
I bakkanten på vinkeln sitter en försänkt Rampamuff med ställskruv så justeringen till exakt 45˚ blir enkel att göra.
Är det en speciell vinkel som eftersträvas kan du ställa vinkelmallen i rätt läge och låsa fast den med Bessy-spännaren.
Dag

Verktyg för justering av sågvinklar med en Rampamuff och Bessy-spännare vid en såg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
breakman och 2 till
  • Laddar…
T
Mallar är något som jag (långsamt) blir bättre och bättre på att använda mig av, det är så många tillfällen när de är precis rätt hjälpande hand. Gäller bara att komma på det innan ;)

Till kap-ger såg är jag rätt dålig på att använda mig av dem dock. Men kanske att med nya sågen med fast sågbord att jag blir bättre på det. En vanlig "modärn" kap-ger har ju inte mycket sågbord att hålla på med mallar på, inte min såg i alla fall.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
”På plats”

Äntligen blev den första möbeln monterad i båten. Det är underredet till det dubbla förarsätet.
Den tidigare möbeln var fastskruvad med små vinkellister i aluminium men för att enkelt kunna ta ut inredningen under vintern gjorde vi ett enklare fastsättnings system. Sex större vinklar i aluminium samt två fästpunkter i den bakre ekregeln. Åtta rostfria rampamuffar monterades i durken och skrovväggen och 8 rostfria maskinskruvar M6 håller allting på plats. Till hösten är det lätt att lossa skruvarna och vinterförvara möbeln inomhus.

Träunderrede till förarsätet i båt med aluminiumvinklar och rostfria skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Montering av första möbeln i en båt, ett underrede till förarsätet med vinklar i aluminium och ekregel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Monterat underrede till dubbelt förarsäte i båt med aluminiumvinklar och fästpunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Aluminiumvinkel och skruv på träbord, del av fastsättningssystem för båtinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa vecka börjar jag med den andra möbeln. Den är betydligt mer komplicerad med vinklar och dörrar. Roligt med utmaningar!

Trevlig Helg! 🍺
Dag
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 5 till
  • Laddar…
”Ny vecka - nya tag”

Möbel nr.2 till båten är igång. Sågade ut ämnen från två skivor med sänksågen. Finjusteringen gjordes på bordssågen.
Det är den här möbeln som skall ersättas.

Träskåp med allmogestil och paneler ombord på en båt som ska renoveras, omgiven av verktyg och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vinkeln mellan dörrpanelerna är 26˚ så ämnena sågades i 13˚ och en testfräsning för dominopluggarna gick bra. Det blir fler pluggar när det bli på riktigt.

Sågade träämnen med utskurna spår för dominopluggar på ett svart arbetsbord, förberedda för möbeltillverkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två träämnen sågade i vinkel med dominopluggar för möbeltillverkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träämnen med utsågade dominopluggshål och uppritade mått för finjustering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träämnen med utskurna dominopluggar på en arbetsbänk förberedda för möbeltillverkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bottenplattan styr utformningen av dom övriga bitarna. En trappa med ledstång skall också integreras i möbeln samt ett fotstöd med förvaring.

Träpaneler sågade i vinkel på en arbetsbänk i en verkstad, omgiven av verktyg och ritningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En modernare stil är beställd så allmogedörrarna går bort. Plana dörrar i RF är beställda. Många hörn och vinklar att hålla reda på så det blir många mätningar innan man startar sågen. Men det är roligt med utmaningar!

Dag
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 10 till
  • Laddar…
”Tre av fyra”

Tre av skåpsidorna är klara. Många Domino pluggar och en förstärkning för 26˚ hörnet är framhyvlat. Hålen för RF-dörrarna är utsågade. 90˚ hörnet är fräst och nu måste ägaren bestämma hur han vill ha den fjärde sidan. Den skall sticka upp överskåpet och få någon form av handtag till trappan som skall fästas vid sidan.

Snickeriarbete med skåpsidor och verktyg på arbetsbänk med utmätta hörn och Domino pluggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träskåpsida på arbetsbänk med utsågade hål för dörrar, Domino pluggar och hyvlat hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träskåpsidor under konstruktion med utsågade hål för dörrar och en 26˚ förstärkt hörna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fortfarande gäller mäta tre gånger- såga en gång.
Dag
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.