Hej!
Någon som vet vad felet kan vara med min Luft/vatten värmepump.. Min lokala rörfirma vet tydligen inte vad felet är. Trycket ligger strax över 2,8bar helt plötsligt. VVS:aren har bytt säkerhetsventilen och påtappningsventilen för det var det som ”brukar” bråka sa de. Men trycket ligger på samma nivå fortfarande.
Grymt irriterande!
Någon som vet vad felet kan vara med min Luft/vatten värmepump.. Min lokala rörfirma vet tydligen inte vad felet är. Trycket ligger strax över 2,8bar helt plötsligt. VVS:aren har bytt säkerhetsventilen och påtappningsventilen för det var det som ”brukar” bråka sa de. Men trycket ligger på samma nivå fortfarande.
Grymt irriterande!

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De vanligaste felen är slut på luft i expansionskärlet följt av läckande påfyllningsventil. Testa att stänga av inkommande vatten till huset och se om trycket stiger då också. I så fall borde det inte vara påfyllningen.
Borde inte din säkerhetsventil öppnat för länge sedan, de är väl normalt på 1,5 och ibland 2,5 bar?
Expansionskärlet är OK och håller trycket. Provade att trycka på ventilen å det pös bra. Påfyllningsventilen bytte de igår så den är det inte.. Kan tillägga det att när jag tömmer ut vattnet med säkerhetsventilen så trycket skall sjunka till 1bar så hör man ett rinnande ljud på ett rör baktill beredaren. Det rör som går via ett nålfilter med ett rött avstängningsvred. Sen dröjer det inte allt för länge innan utedelen startar för att värma på vattnet, tror att det är nått med det..
I värsta fall har du läckage invändigt mellan varmvattenberedaren och manteln. Då är det bara att skrota pannan...
Men, testa som sagt var att stänga inkommande vatten och släppa på trycket i tappvattnet genom att öppna en kran och se hur trycket i värmesystemet uppför sig över tid.
Det ska jag prova med! Återkommer vad som händer.
Trycket stiger fast jag har stänkt av vattnet in.. så troligtvis är beredaren kass, min nästa fråga är om man kan ställa en annan beredare sidan om som man kopplar in provisoriskt medan man hittar en annan lösning..[/QUOTE]
Hur högt stiger trycker? Din säkerhetsventil borde lösa, om den inte gör det har du nog flera problem.
Borde du dessutom inte då väldigt smutsigt/svart vatten ut i varmvattnet om du stänger av inkommande vatten och spolar varmvatten, då borde trycket sjunka rejält?
Trycket ligger just nu på 3,8bar och det sipprar ut vatten ifrån säkerhetsventilen. På ca 7h läcker det ut 10L kokhett vatten
Vattnet ser bra ut, luktar eller smakar inget konstigt.
Du lär ha ngt allvarligt fel, trycket skall aldrig kunna gå över 2.5 om du har en fungerande säkerhetsventil.
Nej, jag tycker det är väldigt konstigt. Ventilen är oxå bytt nyss liksom påtappningsventilen. Om inte manometern visar fel.. men det tror jag inte.
Men om du har stängt av inkommande vatten och trycker ändå stiger konstant måste du ha en elpatron som står på i tanken som får vattnet att koka. Värmen från pumpen lär knappast då upp trycket i de nivåerna.
Visar den där manometern rätt skulle jag börja bli lite nervös nu...