Hejsan!

Har köpt en Stiga snow blizzard 8,5hk 2006 års modell.

Köpte den begagnad och har gått jättefint, var snöstorm och hade ett par rejäla drevor att ploga bort då den började fela.

Nu måste jag köra på halv choke för att den ska gå bra och motorn dör då den gått ett tag, typ 10 minuter. Låter man den stå på tomgång ett tag dör den också, man måste även försiktigt starta skruven annars dör motorn.

Då motorn dör så går den ej att starta förens efter cirka 5 minuter, startar man den då går den några minuter, väntar man ett längre tag går den längre.. är omöjlig att starta den då den nyss dött och har den stått ett tag startar den direkt.

Jag misstänkte först att det har nåt spjäll eller liknande hade frysit då jag körde i snöstorm, men verkar som att ju varmare den är desto sämre går den. Då borde ju inget i motorn kunna frysa.

Vad tror ni att det kan vara? Några tips eller frågor?

Tack, mvh/Andreas

Kolla soppatillförseln, rengör förgasaren till att börja med.

Är det gammalt bränsle (mer än ett par månader) i tanken eller dunken så byt till nytt, bränsle är (tyvärr) numera en färskvara.

Vad är det för motormärke? Är det Stigas egen motor (GGP) kan det vara problem med tändspolen, det var ganska vanligt på de första serierna när de kom med egen motor runt 2005-2006

A Adson skrev:
Hejsan!

Har köpt en Stiga snow blizzard 8,5hk 2006 års modell.

Köpte den begagnad och har gått jättefint, var snöstorm och hade ett par rejäla drevor att ploga bort då den började fela.

Nu måste jag köra på halv choke för att den ska gå bra och motorn dör då den gått ett tag, typ 10 minuter. Låter man den stå på tomgång ett tag dör den också, man måste även försiktigt starta skruven annars dör motorn.

Då motorn dör så går den ej att starta förens efter cirka 5 minuter, startar man den då går den några minuter, väntar man ett längre tag går den längre.. är omöjlig att starta den då den nyss dött och har den stått ett tag startar den direkt.

Jag misstänkte först att det har nåt spjäll eller liknande hade frysit då jag körde i snöstorm, men verkar som att ju varmare den är desto sämre går den. Då borde ju inget i motorn kunna frysa.

Vad tror ni att det kan vara? Några tips eller frågor?

Tack, mvh/Andreas
Jag har samma problem med min snow blizzard. Problemet har funnits i mindre grad sedan den var ny. Nu funkar den bara innan den är riktigt uppvärmd. Det går inte att stänga av choken vare sig den är kall eller varm, då stannar motorn. Man måste alltså alltid köra på halv choke. Jag tror att allt beror på Stigas egendomliga förgasarsystem.
Notera att jag alltid tömt tanken efter säsongen. Jag har flera andra motorer till trädgårdsmaskiner men aldrig varit med om något liknande.
Trodde Stiga hade bra grejer...
/Janne

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.