1 637 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Stiga Park kuggrem
Kuggremmen gick av efter stenpåkörning.
Alltid onödigt sett i efterhand men nu är det så.
Undrar lite hur spänd den remmen ska vara?
Finns ju ett spännhjul att justera med.
Det är årsmodell 2004 med bredden 107 cm så det är alltså en lång rem på den istället för två kortare som det är på nyare modeller.
Sen är det lite lite glapp på ena knivrotorn och det verkar vara så att nedre lagret glappar lite mot lagerbocken så jag antar att enda sättet att åtgärda det måste vara att byta hela lagerbocken vilket väl är dyrt och ganska svårt att göra.
Gör det något om man har ett litet glapp där om det är så pass lite att det precis lagom ens märks när man vickar på kniven?
Eller finns det möjligen något annat man kan göra för att lagret ska sitta tajtare?
Tänker om det finns någon slags loctite eller liknande som skulle limma fast lagret eller hur man ska säga.
Tacksam för råd och synpunkter på ovanstående!
Alltid onödigt sett i efterhand men nu är det så.
Undrar lite hur spänd den remmen ska vara?
Finns ju ett spännhjul att justera med.
Det är årsmodell 2004 med bredden 107 cm så det är alltså en lång rem på den istället för två kortare som det är på nyare modeller.
Sen är det lite lite glapp på ena knivrotorn och det verkar vara så att nedre lagret glappar lite mot lagerbocken så jag antar att enda sättet att åtgärda det måste vara att byta hela lagerbocken vilket väl är dyrt och ganska svårt att göra.
Gör det något om man har ett litet glapp där om det är så pass lite att det precis lagom ens märks när man vickar på kniven?
Eller finns det möjligen något annat man kan göra för att lagret ska sitta tajtare?
Tänker om det finns någon slags loctite eller liknande som skulle limma fast lagret eller hur man ska säga.
Tacksam för råd och synpunkter på ovanstående!
Säkert att det är i lagerhuset som det glappar och inte i själva lagret. Om det glappar i lagerhuset så är det nog för att lagret går tungt och ytterringen vill följa med ner det blir lite snett i lagret. Kolla noga vad som är. Spännhjul brukar ha en fjäder som drar. annars ta i remmen och känn, lämpligt då att remmen går att knuffa någon centimeter i sidled.
Jag slog ner knivaxeln en bra bit och när jag då vickade på den så rörde det sig lite vid det nedre lagret ut mot lagerbocken/lagerhuset. Har inte kunnat se något glapp i själva lagren.J jonaserik skrev:Säkert att det är i lagerhuset som det glappar och inte i själva lagret. Om det glappar i lagerhuset så är det nog för att lagret går tungt och ytterringen vill följa med ner det blir lite snett i lagret. Kolla noga vad som är. Spännhjul brukar ha en fjäder som drar. annars ta i remmen och känn, lämpligt då att remmen går att knuffa någon centimeter i sidled.
Klicka här för att svara