Har en Stiga Park äldre modell (slutet av 1980 början av 1990-talet tror jag). Någon som har koll på hur tändningslåset skall kopplas?

1. Ström 12V till tändningslåset.
2. Jord.
3. Tändning på (ström till tändspolen).
4. Ström till startreläet (solioniden).
5. ??

Bokstäverna är:
B =
G =
L =
S =
M =
 
  • tändningslås.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Battery, plus från. batteriet
G Ground,jord minus
M Magneto,jordar tändspolen så motorn stannas när man stänger av
S Start, styr startmotorns solenoid, startmotorn snurrar

Tändspolen drivs inte med spänning från batteriet, den drivs av magnet på svänghjulet.
 
Redigerat:
D Dilato skrev:
B plus från. batteriet
G ground jord minus
M jordar tändspolen så motorn stannas när man stänger av
S styr startmotorns solenoid, startmotorn snurrar

Tändspolen drivs inte med spänning från batteriet, den drivs av magnet på svänghjulet.
Okey, så L har ingen funktion egentligen?
 
T Tippler skrev:
Okey, så L har ingen funktion egentligen?
Du får mäta upp om L kopplas ihop med någon terminal i något av lägena,kanske B i alla lägen utom stopp?

Det finns ju maskiner som har strömförsörjd tändspole där samma tändlås kan användas men då används inte M för ett stoppa motorn ..
 
  • Gilla
Tippler
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du får mäta upp om L kopplas ihop med någon terminal i något av lägena,kanske B?
Det finns ju andra maskiner som har strömförsörjd tändspole men samma tändlås kan användas till lite olika maskiner och då används inte M för ett stoppa motorn ..
L misstänker jag används till lyset, eftersom lyset har en jordkabel och en av/på knapp så skall pluskabeln förmodligen gå till L:et på tändningslåset, sen slår man på det med lysknappen. då är det ingen risk att man glömmer lampan på.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
T Tippler skrev:
L misstänker jag används till lyset, eftersom lyset har en jordkabel och en av/på knapp så skall pluskabeln förmodligen gå till L:et på tändningslåset, sen slår man på det med lysknappen. då är det ingen risk att man glömmer lampan på.
..men inte glömmer man lyset på ändå, väl?
Jag har faktiskt aldrig använt lyset på min Park när jag hade en .. fast jag hade snöslunga så körde jag aldrig i mörkret.
 
D Dilato skrev:
..men inte glömmer man lyset på ändå, väl?
Jag har faktiskt aldrig använt lyset på min Park när jag hade en .. fast jag hade snöslunga så körde jag aldrig i mörkret.
Nä, får hoppas att man slipper klippa i mörkret 😁
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.