201 läst ·
4 svar
201 läst
4 svar
HJÄLP!! Stiga combi 48 driver inte
Hej!
Jag har för ungefär 2 veckor sedan köpt en Stiga Combi 48. Efter första klippningen slutade den driva, jag åkte då tillbaka och fick en felsökning, domen var att de var för mycket gräs under vilket hade resulterat i att drivningen hade ”hoppat av”.
Okej tänkte jag och åkte hem, fungerade hur bra som helst… tills nu, exakt samma sak har hänt men tänkte försöka lära mig fixa detta då det verkar vara normalt på denna modell?
Snälla hjälp en icke händig med era expertiser!
Jag har för ungefär 2 veckor sedan köpt en Stiga Combi 48. Efter första klippningen slutade den driva, jag åkte då tillbaka och fick en felsökning, domen var att de var för mycket gräs under vilket hade resulterat i att drivningen hade ”hoppat av”.
Okej tänkte jag och åkte hem, fungerade hur bra som helst… tills nu, exakt samma sak har hänt men tänkte försöka lära mig fixa detta då det verkar vara normalt på denna modell?
Länge sedan jag haft en Stiga o inte koll på hur drivning fungerar på din. Hade drivning på framhjulen i vilket fall som helst. Så nedan är utifrån det.
Rem från vevaxeln fram till en trissa/plasthul på transmissonen (skruva av lock fram för att se) som snurrarhela tiden. När man för handtag (förr även spak på styre) för att koppla på drivningen förs trissan bak av spänningen av vajern o transmissionen /drivningen ska få framaxeln att snurra.
Fel jag minns:
- utsliten rem
- rem hoppar av vid vevstaken
- vajern behöver spännas eller bytas ut om kass(rostat)
- transmission trasig
Den du var åter med klipparen till som hävdade att detta skett pga högt gräs satte tillbaka ngt, vad, remmen ?
Ska du under däcket o böka ta av tändhatten, säkerhet.
Är den köpt ny skulle jag kräva att det fixades alt återköp.
Rem från vevaxeln fram till en trissa/plasthul på transmissonen (skruva av lock fram för att se) som snurrarhela tiden. När man för handtag (förr även spak på styre) för att koppla på drivningen förs trissan bak av spänningen av vajern o transmissionen /drivningen ska få framaxeln att snurra.
Fel jag minns:
- utsliten rem
- rem hoppar av vid vevstaken
- vajern behöver spännas eller bytas ut om kass(rostat)
- transmission trasig
Den du var åter med klipparen till som hävdade att detta skett pga högt gräs satte tillbaka ngt, vad, remmen ?
Ska du under däcket o böka ta av tändhatten, säkerhet.
Är den köpt ny skulle jag kräva att det fixades alt återköp.
Redigerat:
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 880 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 880 inlägg
Hjälpte grannen med detta förra veckan, tänkte att det berodde på det hål som han hade i plastkåpan. Men eftersom du skriver om det här så verkar klipparen vara felkonstruerad.F Felix Watz skrev:Hej!
Hur som... tror det är enklast om du tar bort kniven, vet inte hur bra det går att komma åt om den inte tas bort. Lossa den med en 15mm hylsa/nyckel, sedan är det två T25-skruvat, en på vardera sida om kniven. Dessa håller fast plastkåpan, när den är lös så ser du remmen och vart den ska sitta.
Fan vad underbara ni är! Tack snälla, jag ska prova det du skriver.B breakman skrev:Hjälpte grannen med detta förra veckan, tänkte att det berodde på det hål som han hade i plastkåpan. Men eftersom du skriver om det här så verkar klipparen vara felkonstruerad.
Hur som... tror det är enklast om du tar bort kniven, vet inte hur bra det går att komma åt om den inte tas bort. Lossa den med en 15mm hylsa/nyckel, sedan är det två T25-skruvat, en på vardera sida om kniven. Dessa håller fast plastkåpan, när den är lös så ser du remmen och vart den ska sitta.
Mvh,
Klicka här för att svara