Har en stiga combi 48 seq (elektrisk startknapp) som inte vill starta.
Jag fixade till remmen till drivning på bakhjulen. Skulle sen starta den för att testa om det blivit fixat och då hände ingenting när jag tryckte på knappen. Tänkte att batteriet var dött, men efter laddning samma sak. "Nyckeln" är i, inga synliga brott på några kablar som jag kan se. Vi har provat att ta loss kabeln med startknappen och mäta och se om kretsen sluts och det fattar jag det som att den gör. (Jag är inte då haj på just det så det är en kompis som skötte mätandet) Batteriet ger spänning.
Hade den på verkstaden och de trodde, baserat på något tidigare liknande fall, att det ändå var knappen som spökade, men det skulle kosta närmare 2000 att byta så det fick vara.
Tänker att det är värt att fråga här om någon har någon liknande erfarenhet, eller som vet vag man kan få tag i en reservdelsknapp som inte kostar skjortan.
Jag kanske skulle kunna låna knapp (knappen sitter ju ihop med sladden ner till kontakten in till maskinen) från en kompis som har en liknande maskin. Och se om det hjälper. Alternativt sätta min startknapp på hans maskin för att se om felet sitter där. Men jag vill ju bqra inte att det är ett fel i något annat som sabbat hans startknapp eller maskin också
Känns ju så surt att sumpa en i för hållandevis ny klippare i övrigt bra skick pga detta.
Jag fixade till remmen till drivning på bakhjulen. Skulle sen starta den för att testa om det blivit fixat och då hände ingenting när jag tryckte på knappen. Tänkte att batteriet var dött, men efter laddning samma sak. "Nyckeln" är i, inga synliga brott på några kablar som jag kan se. Vi har provat att ta loss kabeln med startknappen och mäta och se om kretsen sluts och det fattar jag det som att den gör. (Jag är inte då haj på just det så det är en kompis som skötte mätandet) Batteriet ger spänning.
Hade den på verkstaden och de trodde, baserat på något tidigare liknande fall, att det ändå var knappen som spökade, men det skulle kosta närmare 2000 att byta så det fick vara.
Tänker att det är värt att fråga här om någon har någon liknande erfarenhet, eller som vet vag man kan få tag i en reservdelsknapp som inte kostar skjortan.
Jag kanske skulle kunna låna knapp (knappen sitter ju ihop med sladden ner till kontakten in till maskinen) från en kompis som har en liknande maskin. Och se om det hjälper. Alternativt sätta min startknapp på hans maskin för att se om felet sitter där. Men jag vill ju bqra inte att det är ett fel i något annat som sabbat hans startknapp eller maskin också
Känns ju så surt att sumpa en i för hållandevis ny klippare i övrigt bra skick pga detta.
Nu har jag hunnit med och kollat på den. Så vitt jag ser, ser jag inget relä där jag kan ta loss några kablar. Det går kablar från batterihållaren till startmotorn via en liten dosa som sitter ihop med batterihållaren, dosan innehåller ett litet kretskort med kablarna fastlödda i.
Jag antar att felet sitter i kretskortet för en komponent i kortet ser sönderbränd ut. Frågan blir nu om man kan hitta någon reservdel så jag kan fixa det. Om batterihållaren med tillhörande kretskort och kablar finns som reservdel är bytet lätt gjort. Annars går jag nog bet på det om ingen här mot förmodan känner igen felet och har en bra lösning.
Jag antar att felet sitter i kretskortet för en komponent i kortet ser sönderbränd ut. Frågan blir nu om man kan hitta någon reservdel så jag kan fixa det. Om batterihållaren med tillhörande kretskort och kablar finns som reservdel är bytet lätt gjort. Annars går jag nog bet på det om ingen här mot förmodan känner igen felet och har en bra lösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "batterihållaren"
Batterihållare 4-pack Griplis
Ordning på batterierna
237 kr inkl moms
Läs mer
Skulle det vara möjligt att kicka igång startmotorn på något annat sätt? T.ex. via ett separat batteri eller liknande?
Dels för att säkerställa att inte startmotorn är paj också, dels skulle det kunna vara ett alternativt sätt att starta den på. Jag kör den egentligen bara ett par gånger per år då jag även har en robot, så bara det går att få liv i den är jag nöjd, även om det är på ett lite bökigt sätt.
Dels för att säkerställa att inte startmotorn är paj också, dels skulle det kunna vara ett alternativt sätt att starta den på. Jag kör den egentligen bara ett par gånger per år då jag även har en robot, så bara det går att få liv i den är jag nöjd, även om det är på ett lite bökigt sätt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
