Vi har köpt en robot ,begagnad. Vi har laddat den i flera dagar nu. Displayen lyser när den står i laddstationen och det går att programmera den. Men när vi lyfter ut den på gräsmattan så blir skärmen svart. Enligt säljaren så har den fungerat i år ,innan han servade den. Han säger att han köpt nytt batteri förra året. Känns tråkigt att behöva köpa ett nytt batteri för flera tusen.
Det känns inte som att den säljaren var helt ärlig med sina uttalanden. Gissar att ni kollat att klipparen har slingsignal så att det inte är felet. Om den inte går igång efter laddning är batteriet kass i så fall.
Slocknar den direkt när den går ur stationen är batteriet kass eller saknas helt.
Ja, man kan alltså väcka maskinen i stationen även utan batteri då den då får ström från kupolmuttrarna/laddningsstationen men dör direkt när den backar ut.
Ja, man kan alltså väcka maskinen i stationen även utan batteri då den då får ström från kupolmuttrarna/laddningsstationen men dör direkt när den backar ut.
Med tanke på datumet på batteriet har jag svårt att tänka mig att det är nyköpt, 30/12. Brukar betyda vecka 30, år 12.
Jordsladden bör inte vara lös. Prata med säljaren och se vad hen har att säga. Kanske sagt något som inte riktigt stämt. Lämna in på service och få betalt av säljaren skulle nog vara en schysst deal. Som du säger är det plats för två batterier, har ingen aning hur de ska vara men slå en signal till Stiga eller läs manualen.
Jordsladden bör inte vara lös. Prata med säljaren och se vad hen har att säga. Kanske sagt något som inte riktigt stämt. Lämna in på service och få betalt av säljaren skulle nog vara en schysst deal. Som du säger är det plats för två batterier, har ingen aning hur de ska vara men slå en signal till Stiga eller läs manualen.
Det ska bara vara ett batteri. Sladden du håller i på första bilden har inget med batteriet att göra. Den är lös på min också.
På andra bilden ser man att batterikablarna inte är anslutna till batteriet. Tror det kan ställa till det
På andra bilden ser man att batterikablarna inte är anslutna till batteriet. Tror det kan ställa till det
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 817 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 817 inlägg
Rätt uppenbart att säljaren ljugit om batteriet med tanke på batteriets märkning. Stiga 520 kom ut 2012 och batteriet är från mitten av 2012. Därmed aldrig bytt och garanterat slut.
Personligen har jag kanske träffat ett tiotal ärliga säljare på 50 år, så mitt allmänna råd är att aldrig lita på någon som vill ha pengar av dig, utan alltid verifiera alla uppgifter själv. Saknar man kunskap om tilltänkt objekt är det bättre att köpa nytt med fulla garantier och reklamationsrätter. Internet har gjort det enkelt att prisjämföra och göra en bra affär vid nyköp.
Personligen har jag kanske träffat ett tiotal ärliga säljare på 50 år, så mitt allmänna råd är att aldrig lita på någon som vill ha pengar av dig, utan alltid verifiera alla uppgifter själv. Saknar man kunskap om tilltänkt objekt är det bättre att köpa nytt med fulla garantier och reklamationsrätter. Internet har gjort det enkelt att prisjämföra och göra en bra affär vid nyköp.
Säljaren kan ha gjort som jag gjorde. Bytte bara cellerna i själva batteriet. Mycket billigare men blir ett helt fräscht nytt batteri, men med gamla skalet och gamla datumstämplen.
Tycker fortfarande du ska testa att koppla in batteriet innan du (och resten av internet) hänger någon.
Tycker fortfarande du ska testa att koppla in batteriet innan du (och resten av internet) hänger någon.
Så klart att kablarna inte är anslutna när vi haft ute batteriet Då behöver vi inte bekymra oss om den sladden. Tack för hjälpenB bjoma skrev:
Vad menar du med att koppla in batteriet?B bjoma skrev:
Säljaren var inte intresserad av att svara på Mess längre efter att jag frågade efter kvittot/ räkningen på servicen . Ingen kommentar på att batteriet inte var bytt. Tråkigt nog så är det 20 mil enkel resa dit .Stefflo skrev:
Med tanke på datumet på batteriet har jag svårt att tänka mig att det är nyköpt, 30/12. Brukar betyda vecka 30, år 12.
Jordsladden bör inte vara lös. Prata med säljaren och se vad hen har att säga. Kanske sagt något som inte riktigt stämt. Lämna in på service och få betalt av säljaren skulle nog vara en schysst deal. Som du säger är det plats för två batterier, har ingen aning hur de ska vara men slå en signal till Stiga eller läs manualen.
Förstår om inte klipparen går och batteriet inte laddar om det inte ens är i kopplat, ta de två lösa kablarna med röd och svart ände och sätt dit dem på batteripolerna. Ställ sen maskinen på laddning igen.B bjoma skrev:


