1401011733310.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej behöver tips om hur jag ska dela in dom olika områden och vart laddstationen skall vara.
Den gula färgen är där slingan är nu, det fungerar bra förutom området vid baksidan av huset där laddstationen är vill den inte klippa allt, utan håller sej mest på framsidan huset?
Den röda slingan är där jag har tänkt att utöka klippningen.
Tack för svar och tips //stefan

Målsättningen när man placerar sin laddningsstation är att den skall stå så centralt som möjligt på den största ytan av trädgården. Detta för att det området då klassas som huvudområde. Det är även praktiskt om placeringen innebär att den får gå kortare väg till eventuella biytor. Om man bortser från dina röda områden på denna skiss är det inte ens säkert att du behöver bry sig om sekundära områden då det ser relativt öppet ut. Ju färre sekundära områden desto bättre. Skulle du däremot upptäcka att något område blir sämre klippt (som du nämner) kan det vara lämpligt att sätta några procent på den yta som inte blivit klippt. Gällande de röda ytorna är det ju ganska givet att det blir sekundära ytor om roboten har möjlighet att transportera sig själv dit. (den nedre ytan/passagen ser trång ut.) tänk dessutom på att du eventuellt måste göra infångare på de sekundära områdena så att maskinen hittar ut igen om du kör kurvbana och inte följa kabel till laddning.

Redigerat:
Okej tusen tack för ditt svar:-)
Den nedre genomgången på röda slingan blir ca 120cm bred.
Vart förslagsvis skulle du/ni sätta ut infångarna på dom röda slingorna?
Den övre röda slingan är på en flack och jämn mark.
Den nedre slingan är i en slänt, men har planat ut nedre delen så klipparen inte behöver vända i sluttningen.

Något sådant här kanske? Se blå markeringar.

temp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Okej får testa detta imorgon, tack för snabbt svar:-)

Har fixat slingan nu och ingångarna fungerar perfekt. Men inte triangeln som ja sätte ut så som på bilden, gjorde bara en triangel istället för två som på bilden, är det de som är felet? Sedan nu när ja kör på kurvbana så hoppar den förbi laddaren när den ska ladda sej, måsta jag göra en infångare framför laddaren med?

Yes, måste ha infångare innan laddningsstationen..

Stefan Esaiasson skrev:
Har fixat slingan nu och ingångarna fungerar perfekt. Men inte triangeln som ja sätte ut så som på bilden, gjorde bara en triangel istället för två som på bilden, är det de som är felet? Sedan nu när ja kör på kurvbana så hoppar den förbi laddaren när den ska ladda sej, måsta jag göra en infångare framför laddaren med?
Ja som boltis redan svarat, det måste finnas en infångare framför laddaren (den är så självskriven att jag glömde av den, klantigt.)
En triangel ska räcka, finns det plats kan man ju lägga två för att minska risken att den missar. Du har möjligen inte infångarna för tätt inpå triangeln? Fungerar den om du inte kör kurvbana utan följer tråden?

Okej får fixa det. Infångaren är 2,5 meter ifrån triangeln. Fungerar inte i något av lägena. Den saktar in efter Infångaren följer riktningen med triangeln och sedan tillbaka. Gjorde triangeln 50cm i botten och 40cm på sidorna.

Prova 40x40x40

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.