Jag har tänkt att figursåga 21 mm bräder för att göra snirkliga räckesspjälor.

Jag har en sänksåg för längre raka snitt. Och en sticksåg för småsnitt och figurer.

Jag funderar på om en kontursåg är bättre än en sticksåg. Det finns rätt billiga kontursågar tex https://www.bauhaus.se/kontursag-toolson-dks1600-120w.

Har någon testat nåt liknande?

Blir det renare sågyta utan ”ränder”?

Blir det rakare tvärsnitt än en sticksåg med smalt fint kontursågblad? För ibland blir det inte perfekt 90 grader utan bladet böjs något i sidled.

Hur är kapaciteten, den är bara 120 watt, kommer det gå långsammare än en sticksåg?

Kontursågar fungerar inte så bra för tjockare material dit nog tyvärr 21mm får räknas. Hur avancerad profil har du tänkt dig? Om den inte är alltför avancerad så kanske du kan göra en mall i mdf och istället fräsa fram spjälorna med en mallfräs. Du måste dock såga bort huvuddelen av materialet men eftersom du inte behöver vara så noga så går det rätt fort...

Kontursågen fungerar men är väldigt långsam i jämförelse.
Ett sätt jag använde en del innan jag skaffade bandsåg är att spänna fast sticksågen uppochner och för arbetsstycket mot sågbladet. Det är lättare att följa ett mönster på detta sätt och att få snittet i rät vinkel men det kräver två händer på materialet hela tiden.
Ett fintandat nytt blad, borra hål på strategiska ställen i ditt mönster och mata långsamt.
Du kan få ganska fnasfria kanter om du dessutom spänner fast sågen under en tunn platta med ett minimalt hål för sågbladet i och ställer sågens ”horisontalpendling” på noll. Då får fibrerna hela tiden stöd underifrån vilket minskar risken att de följer med sågbladet.

Tack för era svar. Jag ska först testa att figursåga med pendlingen på noll och se om det ger rätare snitt även om det går långsammare än med pendlingen på. Alternativt ska jag kolla upp detta att fräsa med en mall. Jag har en liten kantfräs (blå Bosch) och en större CoTech. Ska kolla lite på nätet och Youtube hur man kan göra. Tack!!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.