Hejsan!
Jag skulle vilja "stormsäkra" min ctc-panna med luft/vattensystem, så att den inte riskerar frysa sönder om strömmen går. Min idé är att helt enkelt sätta en stickpropp på sladden till cirkulationspumpen som styr vattenflödet ut till luftpumpen, och en till cirkulationspumpen som styr vattenflödet ut till golvvärme och element. Detta styr jag med bensindrivet elaggregat om strömmen går.
Helst skulle jag vilja tillverka/köpa en helt ny sladd, men jag antar att det är svårt att hitta en till cirkulationspumpen passande koppling (se bild)?! I annat fall tänkte jag klippa eller koppla ur befintlig sladd och använda den med stickpropp.
Finns det några problem med detta tror ni eller är det bara att verkställa?
Jag skulle vilja "stormsäkra" min ctc-panna med luft/vattensystem, så att den inte riskerar frysa sönder om strömmen går. Min idé är att helt enkelt sätta en stickpropp på sladden till cirkulationspumpen som styr vattenflödet ut till luftpumpen, och en till cirkulationspumpen som styr vattenflödet ut till golvvärme och element. Detta styr jag med bensindrivet elaggregat om strömmen går.
Helst skulle jag vilja tillverka/köpa en helt ny sladd, men jag antar att det är svårt att hitta en till cirkulationspumpen passande koppling (se bild)?! I annat fall tänkte jag klippa eller koppla ur befintlig sladd och använda den med stickpropp.
Finns det några problem med detta tror ni eller är det bara att verkställa?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 829 inlägg
Tja, en stickpropp sätts på en kabel och det där är ingen kabel.. Är vattenledningsrören skyddsjordade eller vad är det för galenskaper vi ser på bilderna?? Var/hur är kabeln inkopplad i matande ände? Är det i ett åtkomligt utrymme?
Rent allmänt är det dock inga problem att sätta en stickpropp på cirkulationspumpar. Det är vanligt för just detta syfte. Är det många pumpar kan de anslutas till en dosa som matas med stickpropp.
Rent allmänt är det dock inga problem att sätta en stickpropp på cirkulationspumpar. Det är vanligt för just detta syfte. Är det många pumpar kan de anslutas till en dosa som matas med stickpropp.
Det där borde vara någon form av standardkontakt. Vet dock inte vad den heter.
Jag vet inte hur noga det är att få fas och nolla rätt i pumpen, men kör man stickpropp kan ju dessa växla beroende på hur man sätter i proppen. Kan vara värt att tänka på.
Jag vet inte hur noga det är att få fas och nolla rätt i pumpen, men kör man stickpropp kan ju dessa växla beroende på hur man sätter i proppen. Kan vara värt att tänka på.
Jag öppnade luckan dit alla sladdar går, men där var ganska mycket för en okunnig, så jag kan inte redogöra för dina funderingar...
Jag har dock fått mitt svar, det funkar att göra så! Jag ringer elektriker så fixar det sig!
Tack för svar!
Jag har dock fått mitt svar, det funkar att göra så! Jag ringer elektriker så fixar det sig!
Tack för svar!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 829 inlägg
Undrar hur lite våld som räcker för att vända på kontakten i pumpen 180 grader - då byter fas och skyddsjord plats...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 829 inlägg
Då är det inte säkert att det går att få in en eller flera anslutningskablar utifrån?