Tomture61
Skulle vilja säga att cellulosaisolering är tätare än stenull / glasull .
Absorberar ljud bättre .

Stenull dämpar ljud bättre än glasull efter som den är kompaktare. Hur stor skillnad det är vill jag dock inte uttala mig om.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
I Intershade skrev:
Tänkte väcka liv i den här tråden igen för att se om det egentligen finns några större skillnader mellan stenull, glasull och lösull (cellulosa).

Jag ska till att handla isolering till mellanbjälklag, innerväggar och installationsskikt till mitt hus som jag bygger. Har tagit in priser på stenull från Karl Hedin där jag är avtalskund och priser på glasull från Byggmax. Skillnaden är att det blir 9265 kr billigare att handla glasull från Byggmax än stenull från Karl Hedin.

Därför till frågan; Skulle man märka någon skillnad på om det är glasull eller stenull i en innervägg eller mellanbjälklag ur ett ljudisolerande perspektiv? Vilken är i så fall att föredra?
Du märker skillnad med stenull. Varför inte be Karl Hedin eller nån annan seriös bygghandlare att matcha Byggmax priset?

F fribygg skrev:
Du märker skillnad med stenull. Varför inte be Karl Hedin eller nån annan seriös bygghandlare att matcha Byggmax priset?
https://www.hus.se/stenull-eller-glasull/
Glasull fungerar bra som ljudisolering. Det behövs inte lika mycket glasull som stenull för att få en bra ljudisolering vilket innebär att hanteringen blir lättare vid monteringen.”

Det står ju inte att glasull är bättre än stenull, men det krävs mindre för att uppnå bra ljudisolering. Menar du att stenull har en annan karaktär? Att det är andra frekvenser som dämpas? Om skillnaden i ljudisolering är märkbar på vilket sätt är den då det?

Kan ju alltid fråga KH om det går att påverka priset, men har svårt att se att dom matchar Byggmax i och med att de priset är baserat på glasull.

MrJay
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
@Intershade vad blev det till slut och varför?
Det blev stenull för att jag fick ett bra pris från Karl Hedin. Så här i efterhand hade jag önskat att jag satt upp en vindduk eller en diffuionsöppen ångspärr innan jag sköt upp glespanelen. Då hade isoleringslandslaget kunnat fylla bjälklaget med cellulosa för en billigare peng och framförallt lite mindre arbete för mig

• Gilla
Malainor och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.