När jag ändå håller på med avloppet till huset så hade jag tänkt göra något åt dagvattnet. Så jag funderade lite på hur det bör se ut med stenkista. Kommunen säger att jag tar hand om det själv om ingen dagvattenbrunn finns i närheten, och så är fallet hos mig.
Originalavvattningen på huset består av 1 meters betongrör som är nedstoppade i marken vid varje knut, något en tidigare ägare ersatt med hängrännestumpar som skickar vattnet en hel meter från huset. Båda lösningarna är helt värdelösa och fula enligt mig. Så min tanke var att att gräva ner under grunden (källare) och skicka ner vattnet dit. Huset står på ett högre område som består av ~50 cm matjord och ~15 meter sand innan någon form av berg stöts på, så redan i utgångsläge tar tomten hand om vatten rätt så bra. För egen maskin kan jag åtminstone garantera sand hela vägen ner under husgrunden.
Så mina funderingar då:
Behöver jag gå långt utanför husgrunden eller räcker det med att skicka röret rakt ner eller med lite vinkel under husets grund?
Behöver jag fylla upp med sten och markduk eller kan man lita på att sanden tar undan vattnet som den är? Givetvis hade jag tänkt ha något vid mynningen åtminstone så att allt inte trycks upp in i röret med åren.
Jag hade planer på att skicka allt vatten längre ner på tomten men för att alla stuprör skulle kunna nå så långt så skulle cirka 50 meter avloppsrör behövas. Kan jag undvika det så använder jag hellre andra lösningar.
Tacksam för förslag!