Hej. Jag vill ha Steni terra sockelskiva på grundsockeln. I installationsdokumenten visar det att bakom skivan ska det vara reglat 21x70. Till mitt problem så bygger det ut utanför teglet. Någon som sitter på en bra lösning? Tack

• Hand håller en Steni terra sockelskiva framför en grundsockel med träreglar som sticker ut utanför tegelväggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Victor Forsblad
  • Laddar…
Hur gick det? Hur gjorde du?

N noisek79 skrev:
Hur gick det? Hur gjorde du?
Har ingen lösning än.

Vad hindrar att sätta den direkt mot sockeln?

K Kurtivan skrev:
Vad hindrar att sätta den direkt mot sockeln?
Materialet andas inte så det måste finnas luftspalt bakom så det kan ventilera bort fukt från sockeln.

• Gilla
jeppe42
  • Laddar…
Jag som isolerat min sockel har alltså tappat den funktionen, undrar hur jag märker av det?

K Kurtivan skrev:
Jag som isolerat min sockel har alltså tappat den funktionen, undrar hur jag märker av det?
Vad menar du med isolerat sockeln?

Filip90tal Filip90tal skrev:
Vad menar du med isolerat sockeln?
Fäst isolering och putsnät utanpå och sedan putsat

Det "andas".

• Wow
Kurtivan
  • Laddar…
En isolerad sockel blir varmare och torrare i normalfallet.

Förvisso inte fullt/strikt enligt bygginstruktionen men jag ser inte vad för problem du kan få om du istället för läkten som är enligt byggbeskrivningen ersätts med tunnare pallningsbrickor eller tunnare remsor av något material så du får in sockelskivan.

Vad är syftet med det hela dock? Det låter då som du har en rätt nygjort isolerad/putsad sockel som du likväl vill klä in. Skivornas syfte är ju annars att ge en snabbvägg till ett putsat utseende

Sätt ett överbleck likt det man har på fönster direkt under teglet så får man skydd för att det bygger ut...

V Vector skrev:
Sätt ett överbleck likt det man har på fönster direkt under teglet så får man skydd för att det bygger ut...
Det är en bra idé
Det "andas".
S

Hej. Jag vill ha Steni terra sockelskiva på grundsockeln. I installationsdokumenten visar det att bakom skivan ska det vara reglat 21x70. Till mitt problem så bygger det ut utanför teglet. Någon som sitter på en bra lösning? Tack
Hej,

Jag har exakt samma tankar son du! Har du kommit fram till något resultat?

Monzen Monzen skrev:
Hej,

Jag har exakt samma tankar son du! Har du kommit fram till något resultat?
Nej inte kommit fram till något tyvärr, du får gärna komma med info om du kommer på något.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.