Byggahus.se

Stenhus i egen regi

1. R
    Medlem · 425 inlägg
    Exakt (y)

2. R
    Medlem · 425 inlägg
    För drygt två år sedan så stannade plötsligt livet. Först covid och sedan två veckor efter att jag blivit frisk så slog postcovid till. Ingen ytterligare förklaring behövs i det.

När det sedan gäller vårt hus så gick det mesta i stå. Vi fick till gräsmattan och lyckades bygga ett vindskydd med barnen och vänners hjälp. Poolen försökte vi få ihop men där tog det stopp.
    Tyvärr så fick vi i höstas ett stopp i avloppet som av olika anledningar ledde till att alla trägolv blev vattenskadade.
    Nu lever sedan drygt två veckor tillbaka i husvagn. Jag lider svårt av att se det golv som jag ägnat så stort engagemang åt slitas ut av en Brokk 70. Även om försäkringen täcker hela skadan helt så är det dj-igt jobbigt.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    50FBBE2B-FC36-40D9-9E56-48CE07CA4833.jpeg
    725DC5D2-0ADA-4687-B47A-37ADF8096DC2.jpeg
    E01F0B60-2474-4FFD-9AFF-9109A6724151.jpeg

Nu är golvet äntligen borta och ligger i sopsäckar på gården.
    7A53E68A-660E-4951-9645-243E55ADED1F.jpeg

Nu väntar flytspackling…

3. J
    Hobbysnickare · Västernorrland · 177 inlägg

jockelindstrom

Hobbysnickare
    Huvva. Jag lider med dig/er. Men ibland så händer saker man inte kan påverka. snart njuter ni i huset och allt är glömt.
    men ta det lugnt och tänk på kroppen.
    Kämpa.

• Laddar…
  4. R
    Medlem · 425 inlägg
    Tack
    Det finns glädjeämnen.
    Strax innan så fick vi solceller installerade på garaget/carporten. 52 x 400w och ett batteripack på 7,5 kWh.
    Logga in för att se filmer.

Mycket tacksam mot min lillebror och son som fixade det:heart:

5. J
    Medlem · Uppsala · 1 284 inlägg

jawen

Medlem
    Usch ja.....Då var troligtvis parketten hellimmad i golvet då tydligen eftersom ni fick bila ut det.

Jag har samma lösning med hellimmade 22 mm 150 mm breda massiva ekplankor, men limmade direkt på den diamantavslipade betongen.

Ser sjyst ut huset (y)

• Laddar…
  6. R
    Medlem · 425 inlägg
    Tack (y)
    Då hoppas jag att du aldrig behöver byta golv för det är ett riktigt tråkjobb. Vågar knappt göra om det :)

7. J

jawen

Medlem
    Hade samma fuktskada hänt i mitt fall, så hade man fått "ploga" bort den med en gigantisk matt-stripper.
    Jag har ju inte flytspackel-lager som du hade, & just att du hade det försvårade ju din reparation.

Fint hus annars, här är mitt:
    Byggde 192 kvm med 90 kvm källare ( så man kunde fixa mancave/ungdomsyta i källaren)

135 kvm altan som löper längs huset.
    Mitt hus drönarbild2 (2).png
    IMG_20180310_193224.jpg
    IMG_20180719_201510.jpg
    IMG_20180606_140034.jpg
    IMG_20190729_192607.jpg

8. R
    Medlem · 425 inlägg
    En liten reflektion, efter att vi haft en Brokk 70 som gått runt och skapat extrema vibrationer i vårt lättbetonghus så har inte uppstått en enda spricka i någon vägg. Varken på utsidan eller inne.
    Supernöjd med det! :rofl::rofl::rofl:

Redigerat 15 mar 19:34
  9. J

jawen

Medlem
    Eftersom du hade ett lager spackel "som kunde spricka upp" och lossna, så fick du nog inte särskilt stora vibrationer ut i stommen, då den massiva tunga betongen under såg till att husets grundkonstruktion fortfarande var fast.

Ungefär som när du knackar sönder ett lager is på en vattenpöl.

Alltid nått positivt i eländet (y)

10. R
    Medlem · 425 inlägg
    Nja, så var det inte. Vi hade till och med vibrationer ute i husvagnen, trots att den står på hjul. Allt vibrerade då maskinen var i arbete. Den gick ner och höll an mot betongen för att bryta upp golvet. Även bitar av betonggolvet är uppbrutet.

11. Johannes Carlsson
    Allvetare · Halland · 8 325 inlägg

Johannes Carlsson

Allvetare
    Blir det att köra vattentåligt med klinkergolv nu?

12. R
    Medlem · 425 inlägg
    Man skulle kunna tänka att det är det klokaste alternativt men jag är envis. Det blir ett likadant golv igen :)
    Däremot så kommer det att bli tydliga handhavande instruktioner ovanför toalettstolen; Snålspola ALDRIG denna toalett :rofl::rofl::rofl:

Redigerat 16 mar 12:52
  13. Appendix
    Husägare · Roslagen · 3 807 inlägg

Appendix

Husägare
    Skit när det blir så här.

Men nu verkar du iaf kommit till punkten när du kan skratta åt eländet.

Även om det där och då är svårt. Så får man tänka att materiella ting går att ersätta :)

Ta hand om er och hoppas återhämtningen med det fysiska går bra:heart:

14. R
    Medlem · 425 inlägg
    Tack snälla, vad du nu heter;)
    Ja, vi har gått vidare. Även om saker blir jobbiga så vaknar snart problemlösaren i mig och då finns det oftast en väg framåt (y)

• Laddar…
  15. M
    Medlem · Halland · 3 258 inlägg
    Vilket jä-la fint hus och läge!(y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.