Hej,

Jag har nyligen köpt en liten stuga som jag efterhand tänkt att göra iordning för att sedan så småningom flytta till permanent.

En av de första åtgärderna är att jag tänkte göra en riktigt väg fram till stugan, idag får jag parkera ca 120m ifrån stugan för att gå den sista biten och jag kan inte påstå att parkeringen är särskilt bra då man i stort sett får fickparkera längst med en annan liten asfaltsväg.

Jag har en ca 3m bred remsa mark som går mellan min tomt och vägen där jag parkerar bilen och det är ju här jag tänkt göra en grusväg. Problemet är att det längst med denna markremsa är en stengärdsgård som jag då hade tänkt att ta bort för få plats med vägen, en strecka av ca 75m.

Entreprenören som var där och tittade lite sa att det nog kunde bli problem för att man inte fick ta bort stengärdsgårdar hur som helst, jag har sökt lite på google utan att hitta någon direkt information om detta och vart man skall vända sig om man vill ta bort gärdsgården, någon som vet vart man skall vända sig?

Stenmurar utanför tätorter (i jordbrukslandskap)är biotopskydade och får inte tas bort.

Från länsstyrelsen i Örebros hemsida:

Följande livsmiljöer är direkt skyddade genom förordningen (1998:1252) om områdesskydd enligt miljöbalken m.m.
- Alléer
- Stenmurar i jordbruksmark
- Öppna diken, småvatten och våtmarker i jordbruksmark
- Åkerholmar
- Odlingsrösen i jordbruksmark

Det kan gå att söka dispens, antingen hos kommunen eller hos länsstyrelsen, lite olika i olika län tror jag.

Man kan ansöka om stöd för underhåll av stenmurar. Detta gäller bara stenmurar i anslutning till jordbruksmark. Som jordbruksmark räknas då tex INTE betesmark eller skog. Så om reglerna är densamma, så kanske du klarar dig ändå?

(Sen så skulle inte jag ta bort stenmur om det gick att undvika, men det är jag det :) )

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.