Jag håller på att inreda en vind och vill minska stegljudet till nedanvåningen. Träbjälklaget är CC 500 och där i ligger 17cm cellulosaisolering. Huset är från 1926. Jag ska skruva 28*120 slätspont i träbjälklaget. Finns det något material som jag ska lägga på själva träbjälklaget innan man skruvar i slätsponten för att minska stegljudet? Jag har läst lite om stepisol, selatac, lumppapp, decibex, men jag tänkte bara lägga detta på själva träbjälken (dvs en remsa på ca 6cm bred) för att eventuellt minska stegeljudet på det sättet. Har det någon effekt med en remsa av rätt material, finns det någon bra produkt? Vilka egenskaper ska denna produkt ha?
Jag hittade denna på Bauhaus (som är gjord för annat ändamål ursprungligen) som är formstabilt 1,2mm tjockt i PVC, tror ni den kan fungera: https://www.bauhaus.se/grundmursfolie-probau-11-5cmx25m.html

Tack för er hjälp

/Per

Redigerat:
S
Det du tänker kommer inte att förhindra stegljud , då dessa fortplantar sig via bjälkarna ,
Lumppapp och annat lägger man mellan klickgolv , lamellgolv e.t.c och underlag av spån eller annat , för att få ett mjukare underlag , samtidigt blir den en liiiten svikt som dämpar stegljud

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.