Hejsan alla glada... Tapetsera och gjorde fint i köket, men sen var olyckan framme.......Några bra tipps om hur man får bort fett fläckarna från stearin från tapet. Tapeten kostade 700kr rullen, så gissa om frugan är glad!!!!!
Klassikern på dukar är ju strykjärn och läskpapper. Har ingen aning om det fungerar på tapeter. Risken är nog att du måste tapetsera om den delen.
Ett tips kan vara att lacka tapeterna med matt lack. Det har vi gjort på den tapet som vi har ovanför fläkten. Då går den att torka av.
Ett tips kan vara att lacka tapeterna med matt lack. Det har vi gjort på den tapet som vi har ovanför fläkten. Då går den att torka av.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hej hej..
Nu vet jag inte om jag tipsar om något tokigt, men på äntligenhemma.se står det
att man kan använda potatismjöl.. Man ska tydligen pressa det emot fläcken, iofs är det emot fettfläckar... men det är ju det som det blir av stearin. Vågar inte lova något eftersom jag aldrig testat det själv. Kanske bäst att du själv går in på den sidan o läser. \\ Johanna
Nu vet jag inte om jag tipsar om något tokigt, men på äntligenhemma.se står det
att man kan använda potatismjöl.. Man ska tydligen pressa det emot fläcken, iofs är det emot fettfläckar... men det är ju det som det blir av stearin. Vågar inte lova något eftersom jag aldrig testat det själv. Kanske bäst att du själv går in på den sidan o läser. \\ Johanna
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Det är alltså inte kökstapeter, dvs med extra skydd mot smuts och fettfläckar?
Du har inte någon gammal flaska Tri, som användes till bla fläckborttagning innan det blev förbjudet?
Du har inte någon gammal flaska Tri, som användes till bla fläckborttagning innan det blev förbjudet?
Hejsan, nej det är ingen speciell tapet just för kök men den går dock att torka av med en fuktig trasa. Jag har kollat upp de tipps ni lämnade och ska prova det imorgon tänkte jag. Jag är inställd på att behöva byta två vådor men ska göra ett tappert försök först. Tack för tippsen!!;-)
Kolla upp om du ska måla med något innan du tapetserar om om du behöver göra det! Annars finns det risk att fettet tränger igenom även till den nya tapeten... Har hört att det finns någon typ av "fettavstängande lack" man ska använda. Men jag hoppas att strykjärnstipset fungerar så du slipper!
/Elin
/Elin
känns omöjligt att få bort fettfläck från papper, men kanske det går att trolla bort lite. Testa Vanish annars, kanske går att dutta på lite efter du strykt bort det mesta. Vanish har jag hört på riktigt trolla bort det mesta!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden