Har ett matbord med stavlimmad ek som har slagit sig. Skivan är 100 cm bred och har blivit en glad mun på ca 3 mm.

Det är inget nytt nytt bord, flera år gammalt, men det är först nu som det slagit sig. Det är behandlat med Herdins vaxolja på både över- och undersidan, ovansida fick en ny omgång årligen första åren.

Nu är det däremot ett par år sedan sist och barnen har hunnit med att ha vattenlek ett par gånger på bordet sedan dess.

Är det kört eller kan/kommer det gå till sig om den oljas in på nytt så att ovansidan blir fuktigare igen med tanke på att skivan har varit rak i flera år fram tills nu?

K
Det kan gå att rädda. Kan du ta bort benen? Ett försök kan vara att fukta in skivan lätt, sen lägga det uppochner så det blir en ”sur mun”, sen på med vikter. Låt ligga så en vecka och utvärdera.
Hur ser infästningen ut för benen? Borde bra att ha något tvärgående som motverkar dessa rörelser även om stavlimningen borde kunna hantera det (just därför man sågar upp det i mindre stavar).
Jag har dåliga erfarenheter av Herdins hårdvaxolja, tycker den är väldigt dyr jämfört med hur den presterar. Hade valt en annan professionell 2-komponents olja.

Bordsskivan har spår på undersidan, jag antar att det är för att minska spänningar och motverka att skivan slår sig till sur mun. Under är det redan limfog tvärgående, var 50:e cm ungefär, ca 7 cm höga, 4 st totalt. Sitter en sarg skruvad in i skivan, 8 cm hög och bordsbenen sitter i sargen med rampamuff så det går att ta bort benen enkelt.

Tittar man på sargen, de tvärgående, och hur benen ligger mot bordsskivan ser man inga större glipor. Men sätter jag vattenpass mot benen ser man tydligt att benen nu lutar ut. Så bordsskivan har tagit med sig allt i sin rörelse.

Går det verkligen att tvinga tillbaka skivan med vikter? Jag tänker att om ovansidan får upp sin fuktkvot igen expanderar fibrerna och skivan "borde" räta upp sig, och om det sker händer det oavsett om det är vikt på skivan som försöker pressa tillbaka den?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.