Men det är ju en privat pensionsförlust, så den måste ju vara bättre än en annan förlust...

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Jag har alltid tänkt min pension som viktig och min framtida inkomst.

• Gilla
galento
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Sedan har ni ju Skandia och liknande "hederliga pensionsbolag på privata sidan.....

Om jag inte missminner mig minskade de insatta pensionspengarna stadigt i värde samtidigt som cheferna fick rekordbonusar och aktieägarna rekorddividender som i slutändan betalades med folks pensionspengar.
Min portfölj går lite över index så helt okej. Och jag är inte direkt superintresserad. Lagt pengarna i en indexfond, en småbolagfond och en global indexfond

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är ju bara förhandla sig till löneväxling. Inga konstigheter. Sålänge det är under 35% förlorar inte arbetsgivaren något på det.
Jo ska man vara kritiskt så närmar vi oss då det amerikanska systemet där man kan välja själv och tyvärr då hamnar många på en husvagnscamping och utfattig när pengarna inte hamnade i en egenvald pensionsfond. Sen har vi ju stora friheter med kapitalet som satts in av arbetsgivaren och det är bara för alla att logga in på minpension.se och kolla läget.

P paralun skrev:
Jo ska man vara kritiskt så närmar vi oss då det amerikanska systemet där man kan välja själv och tyvärr då hamnar många på en husvagnscamping och utfattig när pengarna inte hamnade i en egenvald pensionsfond. Sen har vi ju stora friheter med kapitalet som satts in av arbetsgivaren och det är bara för alla att logga in på minpension.se och kolla läget.
Ja för fan för amerikanska modeller. Här ska ingen med! :crysmile:

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ja för fan för amerikanska modeller. Här ska ingen med! :crysmile:
:geek:
Svaret för TS är iaf, så slipper man fundera över alla pensionsbesked som dimper in i brevlådan eller Kivra.
https://www.minpension.se/

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Då nu fonder är sådär bra och sådär säkra som pensionssparande....... Hur gör ni då när era fonder har blivit värdelösa så som det gick med de flesta rysslandsfonderna. Kan ni kvittera ut någon ersättning från Kreml eller rånmördar ni någon oligark eller går ni till regeringen och gråter om att den stackars finansmarknaden måste få ännu ett stödpaket?
På något vis gör ni ju eftersom det är så säkra pensionspengar. Hur?

P paralun skrev:
Får att se helheten så logga in på MinPension.
Sen har man aldrig gjort det så kan det ta några dagar innan allt är insamlat.
[länk]
Varför minpension.se och inte pensionsmyndigheten.se?

H heimlaga skrev:
Då nu fonder är sådär bra och sådär säkra som pensionssparande....... Hur gör ni då när era fonder har blivit värdelösa så som det gick med de flesta rysslandsfonderna. Kan ni kvittera ut någon ersättning från Kreml eller rånmördar ni någon oligark eller går ni till regeringen och gråter om att den stackars finansmarknaden måste få ännu ett stödpaket?
Det är en svår fråga och just pensionsbolag äger ju majoriteten av jordklotets aktier i alla bolag.
Så det första rådet man ser överallt är då att sprida riskerna eftersom det är en orolig värld.

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Det är en svår fråga och just pensionsbolag äger ju majoriteten av jordklotets aktier i alla bolag.
Så det första rådet man ser överallt är då att sprida riskerna eftersom det är en orolig värld.
Så orolig som världen är kan man ganska krasst räkna med att alla fonder på fria marknaden blir värdelösa vid något tillfälle under en 45-årig arbetskarriär.
Därför hävdar jag bestämt att det är statens sak att garantera pensionerna. Annars blir det hela en enda bluff för att få arbetare att sätta in sina pengar i en försnillningsapparat.
Skall man pensionsspara själv på eget ansvar så finns det strängt taget bara två alternativ. Att köpa skog eller lägga kopparskrot på hög och sätta käringen som vakt ovanpå högen med en bössa.

• Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Så orolig som världen är kan man ganska krasst räkna med att alla fonder på fria marknaden blir värdelösa vid något tillfälle under en 45-årig arbetskarriär.
Därför hävdar jag bestämt att det är statens sak att garantera pensionerna. Annars blir det hela en enda bluff för att få arbetare att sätta in sina pengar i en försnillningsapparat.
Skall man pensionsspara själv på eget ansvar så finns det strängt taget bara två alternativ. Att köpa skog eller lägga kopparskrot på hög och sätta käringen som vakt ovanpå högen med en bössa.
Vissa av mina fonder har gjort 1000 procent eller mer sedan jag klev in på dem (vissa runt 20 år sedan andra senare)

Här är mina tre största innehav

Skärmdump av fondöversikt, SEB Sverigefond Småbolag C/R, historisk avkastningsgraf, mobilwebbläsare, investeringsplattform.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fondprestationsskärm, SEB Sverige Indexnära A, ökning 488,33% sedan 2008, sänkning -2,53% nyligen, avkastnings- och riskinformation.
Skapa konto

Denna globalfond är en av mina minst starka fonder

Skärmdump av fondprestation, SEB Global Aktiefond A, positiv långsiktig tillväxt, köpoption, finansiell mobilapplikation.
Skapa konto

Så jag sitter ned i båten

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Finns inget svar, var och en väljer risknivå och hur man placerar, dvs värdepapper, räntebärande, traditionell pensionsförsäkring, madrassen, etc.

U Utdelning skrev:
Varför minpension.se och inte pensionsmyndigheten.se?
Länkar inte pensionsmyndigheten till Min Pension för att kunna få med alla alternativ. De har väl bara Allmänpension och Premie pension.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Staten hanterar Allmänpension där du inte kan påverka och premiepension där du kan påverka, resten är tjänstepension där du kan påverka till viss del, mera eller mindre, och privat pensionssparande som du styr själv.
Men varje persons pension är individuell, omöjligt att förklara mera i en forumtråd

• Gilla
galento
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det är ju nu du ska köpa när det är dipp.

• Gilla
JLyck
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.