27 248 läst ·
17 svar
27k läst
17 svar
Statistik för ytterbelysning?
Sida 1 av 2
Försöker hitta statistik för ytterbelysning ang hur många timmar det lyser per månad om man har ljusrelä, tex som för gatubelysning.
Det är naturligtvis olika beroende på var i landet men det finns kanske något program eller liknande.
Det är naturligtvis olika beroende på var i landet men det finns kanske något program eller liknande.
Ett energiverk i mälardalen har ca 4000 brinntimmar per år på gatubelysningen men har ingen statistik på hur det ser månad för månad, anledningen till varför jag vill veta beror på hur många brinntimmar det bli april-september om ljusrelä står på 2 lux.
Jag vill veta vad en ytterbelysning kostar att driva under sommar månaderna om ljusrelä står på 2 lux
I detta fall gäller det en båtklubb i Mälaren och dom kommer att ha en belysning som kommer att styras via ett ljusrelä som kommer att vara inställt på 2 lux, 1a April-1a Oktober.
Men det jag letar efter är helst någon tabell eller program där man kan se när lux värdet är tex 2-3 månad för månad och helst med en översikt över hela Sverige.
Jag skulle naturligtvis be några kollegor från Malmö-Kiruna sätta upp en timräknare men då tar det ett år till innan jag har svaret.
Men det jag letar efter är helst någon tabell eller program där man kan se när lux värdet är tex 2-3 månad för månad och helst med en översikt över hela Sverige.
Jag skulle naturligtvis be några kollegor från Malmö-Kiruna sätta upp en timräknare men då tar det ett år till innan jag har svaret.
Ang när det är sommar för mej så infaller den juni,juli och augusti
Jo jag vet men tyvärr inte förrän till nästa år och det är nu jag behöver svaret.....
Om du kan undvara några timmar kan du ju alltid räkna ut det 
http://williams.best.vwh.net/sunrise_sunset_algorithm.htm
Har styrning av ytterbelysning på jobbet som bygger på den formeln och den funkar.
http://williams.best.vwh.net/sunrise_sunset_algorithm.htm
Har styrning av ytterbelysning på jobbet som bygger på den formeln och den funkar.
Det jag menar är att det är inte bara lampan som drar energi utan även drivdonet, ett nytt och friskt drivdon drar ca 15 W förbrukning. Om drivdonet är gammalt och slitet är det inte ovanligt att drivdonet i sig själv drar 50 W. Så det bästa är nog att åka ut och mäta effekten och räkna timmarna en vanlig sommardag. Kolla när på morgonen det tänder och när på kvällen det släcker. Räkna sedan ut detta på "sommarmånaderna". Felmarginalen lär endast vara kaffepengar. Det går säkert att justera till nästkommande år.