Hej, försöker hitta det historiska snittpriset på el för respektive timme under dygnet (SE3). Typ senaste året eller så. Kanske är jag som är dålig på att googla men lyckas inte. Någon som har? Optimalt vore uppdelat på vardag/helg och för de olika månaderna, men årssnitt också intressant.
 
Är inte helt säker på vad du menar med snittpriset per timme, men här kan du hitta spotpriserna:

Nordpool
 
Tack, men
tveksamt tveksamt skrev:
Är inte helt säker på vad du menar med snittpriset per timme, men här kan du hitta spotpriserna:

Nordpool
Tack, men det jag är ute efter är att kunna se vad priset för 1 kWh är i genomsnitt (för senaste året etc) timmen kl 07-08, 08-09, 09-10 osv.

Jag har ingen smart styrning men en del saker jag vill kunna köra på timer för att anpassa. Vet förstås vilka tider ungefär som är dyrast och vilka billigast, men skulle vilja veta mer exakt och framför allt proportionerna för att avgöra vad som är värt över tid. Tycker det borde vara självklar statistik men är märkligt svårt att hitta.
 
Jag ska inte svära på att det är korrekt, speciellt med tanke på ev. sommartid/vintertid. Men om jag summerat rätt har du varje timmes medel (för 2024) här:
Stapeldiagram som visar elspotpriser för SE3 i EUR per timme; lägst mellan 2-3 och högst runt 8-9 och 17-18.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


23,79477​
22,5162​
21,69071​
21,91869​
23,68724​
28,9532​
38,91779​
47,86604​
48,09719​
43,36183​
39,01038​
35,88456​
33,21153​
32,15424​
34,05762​
38,74443​
46,40672​
54,00219​
52,31568​
45,78383​
38,82716​
33,43281​
28,65093​
25,20462​
0​
1​
2​
3​
4​
5​
6​
7​
8​
9​
10​
11​
12​
13​
14​
15​
16​
17​
18​
19​
20​
21​
22​
23​

Värdena är i Euro, och är plockade härifrån:
https://www.energidataservice.dk/tso-electricity/elspotprices#metadata-info

Ska du köra något 1 timme varje dygn är det alltså klokast att välja att göra detta mellan 02-03 (i snitt).
 
  • Gilla
matsro
  • Laddar…
Grymt, tack! Precis vad jag letat efter. Intressantare än billigaste timmen för mig är hur timmarna runtom de dyraste ser ut. T ex om man ska köra extra varmvatten inför peaktimmarna och har en avfuktare i grunden jag stänger av när det är dyrast men som då drar extra timmen efter.
 
Man får passa sig bara för de generella reglerna bara, det kan slå fort om det slår. Standardavvikelsen är ganska stor, typ 100-110% av medelvärdet.
 
  • Gilla
matsro
  • Laddar…
Attitudeswe
En avfuktare drar ju inte mer för att den varit av 3-4 timmar. (Alltså: drar den normalt 0.5kWh/h så kanske den drar 1.5kWh timmen efter en längre paus)

Istället för att slå av avfuktare/vvb så kan man ändra börvärdet. Tillåta lite mer fuktighet/lägre temp i bottenladdningen.

Dock kan ban få en effekttop efter en paus. Dessa kan beroende på nätägare vara mycket dyra.

Ps nu i maj i SE3 är det betydligt billigare att förbruka en snittimme på dagen än på natten. Min elförbrukning 15 första dagar i maj ser ut såhär:

Diagram som visar elförbrukning och elpris under dygnet; grå staplar för konsumtionsmönster, blå linjer för snittdagar och turkos linje för snittpris.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Genomsnittspriset måste du själv beräkna i Excel, Nordpool har alla månads- och dagspriser.
 
Attitudeswe
Det är rätt stor skillnad på vardag och helg också.

Kl 06-07 är det 70 öre vardagar men under 30 öre på helgen i SE3

Diagram över energianvändning och energipriser i SE3 från 2025-06-01 till 2025-06-12, visar låg- och högkostnadsdata för olika tidpunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.