Har du tagit bort plastgolvet?

Nä jag har flyttat till ett större snickeri. Dock utan plastgolv

Ibland är skenorna riktigt användbara för specialuppsättningar. Var rätt länge sen, jag hade inte balken i botten och skulle av någon anledning arbeta med urtag för gångjärn för hand och behövde stöd rakt under arbetsområdet, vilket kan vara trixigt med en stor men klen fönsterbåge.
Fönsterbåge i skruvstäd på verkstadsbord med verktyg och arbetsbänk i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
ceson och 1 till
  • Laddar…
Ser riktigt bra ut - funderar på några saker:
* Hur fäster du profilerna? Försänkta specialskruv?
* När man beställer från aluprofil.com - bör man beställa något ytterligare för monteringen?
* Finns det hörn till profilerna - typ som Festool original?
* Finns motsvarande profiler i Sverige?
* Passar Festools tvingar bra?
* Funderar på mallen för hålen. Hur fungerar den? Jag har OF1400 fräsen. Kan man använda den med kopieringsmallen? Vad använder du isåfall för frässtål? Hur tjock plåt har du skurit av? Har du någon cnc fil (heter de .DXF?) man kan få ta del av? Vad använder du för cylindrar till mallen?

Tack på förhand!

Profilerna är fästa med försänkta insexskruvar, M5 har jag för mig.

Jag beställde bara profiler + muttrar. Det räcker fint.

Vet ej om det finns hörn. Mycket möjligt men kollade ej, eftersom jag inte haft nytta av det.

Motsvarande profiler i Sverige - vet ej, hittade inga.

Festools tvingar passar bra.

Mallen är Masses. 20mm stål med bottenskär för fräsning, har för mig att det var 30mm kopierhylsa.

• Gilla
petrho
  • Laddar…
@petrho

Vad gäller aluprofiler så har jag handlat både från EIE Maskin och EasySystem.

EIE lagerför Kanyas sortiment och där hittar du massor med roliga kopplingar och beslag till deras profilsortiment. Passar också till Festooltvingarna.

• Gilla
petrho
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Profilerna är fästa med försänkta insexskruvar, M5 har jag för mig.

Jag beställde bara profiler + muttrar. Det räcker fint.

Vet ej om det finns hörn. Mycket möjligt men kollade ej, eftersom jag inte haft nytta av det.

Motsvarande profiler i Sverige - vet ej, hittade inga.

Festools tvingar passar bra.

Mallen är Masses. 20mm stål med bottenskär för fräsning, har för mig att det var 30mm kopierhylsa.
Monteringsinsexskruvarna (M5) - är de alltså försänkta i själva spåret? Om jag tolkar dina bilder korrekt ser det ut att vara många skruvar?
Vet du vad muttrarna heter (så det inte blir fel)?

P petrho skrev:
Monteringsinsexskruvarna (M5) - är de alltså försänkta i själva spåret? Om jag tolkar dina bilder korrekt ser det ut att vara många skruvar?
Vet du vad muttrarna heter (så det inte blir fel)?
Skruvarna är helt vanliga försänkta insex som jag själv borrade för o försänkte i profilen, inget förborrat alltså.

Kommer ej ihåg vad muttrarna heter, men de har en fjäderbelastad kula så att de stannar på sin position även när man har lossat skruven, mkt smidigt.

• Gilla
petrho
  • Laddar…
Här är en genomtänkt bänklösning till. Jag blir så avundsjuk på dessa fina arbetsbänkar.

• Gilla
petrho
  • Laddar…
ceson ceson skrev:
Här är en genomtänkt bänklösning till. Jag blir så avundsjuk på dessa fina arbetsbänkar.

[media]
Wow!

Ja han hade ju hyfsad ordning i snickeriet...

Blev lite nyfiken på tapphålen mitt i runda urtaget på skivorna, vad ska det vara till?

Ser ut som en guldsmedsbänk, då sitter det ett kilformat anhåll där som man sågar och filar mot. Det slits så klart och behöver bytas då och då. Anhållet har en enkel tapp som passar i tapphålet, behövs inget som håller det på plats.

//Ronnie

• Gilla
Ola C
  • Laddar…
Har inte kollat men tror att det är Timothy Wilmots (stavning antagligen fel), duktig kille.

Alla som är intresserade av en mobil arbetsstation ska youtuba på MFTC by Timothy Wilmots; imponerande genomtänkt lösning! Tror att Jesper håller med mig...

//Ronnie

Ber om ursäkt för om det blir OT nu men här är en länk, tycker det är sevärt...

//Ronnie

• Gilla
Hedens och 2 till
  • Laddar…
Lite feedback efter 5 år med arbetsbordet. Det har blivit väldigt mycket använt och jag är egentligen lite förvånad att jag ännu inte har blivit irriterad över något som varit väldigt felbyggt. Det korta betyget är därför att det funkar utmärkt. Mycket nöjd med höjden (1010 har jag för mig) och stabiliteten. Bordet kompletteras också väl av Moxonvisen jag byggde förra året.

Det jag har stört mig på har uppgraderats efterhand (större rullar, en hel bottenbalk, fullstor skiva, vertikala -T-tracks på alla ben, hyllplan undertill).

Eventuellt kommer jag i framtiden att ta bort dammsugarna undertill och komplettera hyllan med lite tvingförvaring. Hyllan är för övrigt full med clamping cauls.

Balken är användbar:

välbyggt arbetsbord med Moxonvise och anpassade uppgraderingar i ett snickeri, omgiven av verktyg och träavfall.
Skapa konto
Arbetsbord belamrat med verktyg och träspån i en verkstad med synliga snickerimaskiner i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
stigen och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.