Då vart det dags att inhandla lite julklappar. Har länge sneglat på en stationär band/tallriks slip samt en oscillerande "spindlesander", men jag funderar på om den där oscillerande rörelsen gör sååå värstings mkt mer än om man sätter in en trumma i pelarborren och slipar där??!!

DUAB (http://www.duabhuset.se/) har ett alternativ till klart lägre pris. Får ej direktlänk att fungera så gå till Träbearbetning, band-och skivputsar och titta efter Yt- och kantbandputs DUAB MM-2315.
På bild ser deras och Swedendros maskiner väldigt lika ut. Vid et besök på DUAB i somras så såg jag deras maskin i verkligheten. Bastant sak.

Den där på DUAB huset är samma som på Verktygsboden.se, fas där är den 600 kr dyrare, så tack för det ;)

Många av duabsmaskiner bla den kantbandsPutsen som länkas till ovanför måste vara samma tillverkare som axminsters egna märke. Deras stora rikt och planhyvel är ett annat exempel. Axminsters egna maskiner får ofta bra recensioner på forum så duabs kan inte vara så tokiga. Kan säkert finnas flera leverantörer i och för sig. Någon som har mer info om detta? Swedendros maskin verkar vara samma också.

Se upp med det där att jämföra maskiner som till det yttre är identiska. Jag har, inte helt ogrundad, fått för mig att en given maskin kan tillverkas i samma fabrik fast med olika specifikationer på allt från motorer till mekaniska toleranser. Tyvärr får man ofta vad man betalar för.

Oscillerande rörelse är nästan nödvändigt sparar ofantligt på pappret. Det är inte för inte som det finns på alla maskiner som användes i professionella sammanhang.

Pär

dubbelpost

Redigerat:
Hallå Masses min dotter upptäckte precis att vi har lika många inlägg :D

Pär

Hahaha, nej nu ligger du en före ju!!!

phl skrev:
Se upp med det där att jämföra maskiner som till det yttre är identiska. Jag har, inte helt ogrundad, fått för mig att en given maskin kan tillverkas i samma fabrik fast med olika specifikationer på allt från motorer till mekaniska toleranser. Tyvärr får man ofta vad man betalar för.
Såklart är det så, och jag betalar hellre mer för kvalisort, men det är svårt att bedömma när man bara ser bilderna i en lågupplöst bild. Storlek och motorstyrka är lika men visst kan det skilja invändigt...

Masses skrev:
Hahaha, nej nu ligger du en före ju!!!
Det var därför det snabbt kom dubbelpost för att öka sitt bestånd ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.