Går i fundering om att införskaffa en stationär slip, finns ju billiga varianter (se bild)
Har dålig erfarenhet av billiga bandslipar där slippappret åker av drivrullarna osv därav min fråga
Är dessa stationära slipar ok i kvalite eller är det pengar i sjön?

/Matthias

• Slipmaskin.jpg
Jag har fått för mig att jag hellre äger en stor tallriksslip, säg diameter kring 300mm än en bandslip. Visst borde bandslipen vara lättare att slipa långa kanter med men samtidigt känns det som om dammutsuget är lättare att få till på en tallriksslip. Rätt eller fel?

Dammutsug och stationära slipmaskiner verkar kroniskt svårt. En sån där liten bandslip som du länkar till har jag en variant av. Tycker den är helt ok, men inget precisionsverktyg för ytor kanske. En snabb dutt på bandet för att få till en kant, eller en lite bräda eller så. Nästan mer av en universalmaskin än en träslip egentligen. Går bra med metall att slipa också. Tallriken är väl 5"?

Nej ngt precisionverktyg är det väl inte, men för att runda till hörn och lite grovslip hade jag tänkt mig den till. Tallriken är 6" faktiskt, :-D

Är det bara trä som skall behandlas gillar jag en vertikalputs bäst.
Då får man en "lång" slipyta samt en sliprulle ute på änden.

bax skrev:
Är det bara trä som skall behandlas gillar jag en vertikalputs bäst.
Då får man en "lång" slipyta samt en sliprulle ute på änden.
Jo, det är för det mesta bra mycket bättre. Finns det inte vissa som går att vända, eller är det bara att man kan resa hela bandet upp istället?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.