Kan vi få lite aktuella förslag på kompressor till garaget?

Ska inte vara mobil och tank på minst 50liter.

Har en 50liters Hercules idag där tryckvakt/regulator verkar ha gett upp helt idag (och det är tre bilar till som ska få vinterdäck inom några veckor) så nu är det kris!

Denna hercules har funkat rätt bra i säkert 15 år nu men jag tror det är dags för en ny istället för reparation.

Maxpris runt 4kkr.

Några alternativ:

https://www.bauhaus.se/kompressor-bauhaus-edition

https://www.bauhaus.se/kompressor-herkules-b2800b-90l-10bar (stående modell passar perfekt)

Biltema tror jag går bort denna gång.

Jag har Finis största 1-fas kompressor med 50l tank där jag kopplat på en extra 25l tank.
Nästa jag köper blir en 3-fas och 90l tank.
Fini är grymt bra men vill du ha riktigt prisvärda så kolla på DUAB huset...

Duab har jag tittat på - tittar jag på specen tycker jag att jag får lägre luftflöde med deras modeller- Luftflöde är viktigare än högt tryck för mig. Har i övrigt inga speciella krav, pumpar bara däck och kör mutterknack etc, det vanliga i garaget + spikpistoler när slangen räcker....

Finns en 50liters Fini på blocket här i mitt område, det kanske kan vara något. Lite tveksam till beggade trycktankar dock....

3fas skulle funka bra här med, men priset drar iväg.

Ofta funkar små kompressorer till det du beskriver men tänk på att inte ha för klen slang till mutterdragaren.
Slipa, blästring m.m. kräver mer...
Stirra dig inte blind på siffrorna för man får oftast vad man betalar för.
Sen ska det mycket till att en tank skulle vata så dålig inuti om den ser fräsch ut...

P-plats P-plats skrev:
Ofta funkar små kompressorer till det du beskriver men tänk på att inte ha för klen slang till mutterdragaren.
Slipa, blästring m.m. kräver mer...
Stirra dig inte blind på siffrorna för man får oftast vad man betalar för.
Sen ska det mycket till att en tank skulle vata så dålig inuti om den ser fräsch ut...
Ja, till det mesta funkar en liten, men då har jag hellre en extra liten som är mobil för spikpistoler etc. Det som tar mest luft i garaget är att blåsa upp däcken på fälgen till karten, dvs att kränga på däcket, inte att fylla. Det är gränsfall att den jag har flödar tillräckligt för det.

Jag är nöjd med min från duabhuset. Tycker dom låg bra i pris när jag letade.

Det fick iallafall bli en vertikal modell från bauhaus på 90 liter. Bauhaus Hercules-kompressorer är tillverkade av Nuair, dock verkar inte denna modell gå att köpa med Nuairs namn på, iaf inte här hemma.

Lite tystare än den förra Herculesmaskinen, men inte tyst.

• Vertikal 90-liters Hercules-kompressor från Bauhaus tillverkad av Nuair, visad närbild av motorn och tanken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Alltgår och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det fick iallafall bli en vertikal modell från bauhaus på 90 liter. Bauhaus Hercules-kompressorer är tillverkade av Nuair, dock verkar inte denna modell gå att köpa med Nuairs namn på, iaf inte här hemma.

Lite tystare än den förra Herculesmaskinen,
men inte tyst.
Står och funderar lite över att köpa en likadan, är du nöjd med den?

W Wiksten skrev:
Står och funderar lite över att köpa en likadan, är du nöjd med den?
Väldigt nöjd. Tar ingen plats i hörnan på garaget, ordentligt tystare än den mindre kompressorn jag hade tidigare. Bättre kapacitet för det jag använder den till (spikpistol, mutterdragare, blåsa rent, fylla luft, kränga däck på fälg).

Har kollat vidare lite på marknaden även efter köpet och ska man ha högre kapacitet får man betala *mycket* mer.

13th Marine 13th Marine skrev:
Jag sitter i valet och kvalet mellan att köpa den herkules-märkta från nuair eller en mindre och tystare som "alla" säljer idag, ex:
[länk]

Noterade att nuairen verkar ha ett standard ABAC-block, 2800B.
Köp en rejälare kompressor först. Komplettera med en liten tyst senare.

C
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag sitter i valet och kvalet mellan att köpa den herkules-märkta från nuair eller en mindre och tystare som "alla" säljer idag
Menar du 2,2 kW:aren som @MathiasS köpte vs. Jula 0,5 kW. Vad tänkte du använda den till?

C cpalm skrev:
Menar du 2,2 kW:aren som @MathiasS köpte vs. Jula 0,5 kW. Vad tänkte du använda den till?
Det är inte den mest logiska jämförelsen.
Kompressorn jag har idag är fettsmord och lämnar mycket att önska.
Används idag främst till att blåsa rent, blåsa rent trädgårdsvattnet samt pumpa däck.
Har idag inga verktyg för tryckluft.

Så jag tror den klena skulle räcka för dagens behov, och är inte speciellt kostsam.
Den rejäla är ju en hel del dyrare, men skulle troligtvis täcka in eventuella framtida behov :thinking:

Därav velandet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.