Robland rikt & planhyvel startar ej.

Köpte lite begagnade maskiner i helgen varav denna Robland hyvel från 80-90 talet med 210mm bredd helt i gjutjärn ingick. Maskinen verkar inte mycket körd och bord och valsar kan lätt återställas till nyskick.

Begagnad Robland rikt & planhyvel i gjutjärn på ett verkstadsgolv med synlig sladd och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kopplade in kabeln, lampan på manöverpanelen glimmar men maskinen startar ej. Jag skulle gärna uppskatta om någon här som kör Robland har någon uppfattning var felet kan ligga.

Maskinen matas med en 4-ledarkabel utan 0. När jag kollar närmare på kabeln verkar den inte vara original. Någon har markerat en ledare som svart med en penna. Verkar inte vara fabriksstandard.

Närbild av en elanslutning med fyra ledare till en Robland rikt & planhyvel, en ledare markerad med penna.
Skapa konto

Elektrisk anslutning med markerad ledare på en möjlig icke-original kabel för Robland hyvelmaskin.
Skapa konto

Behöver maskinen 5- ledare med Nolla för elektroniken skall fungera?
När man tittar in bland elektroniken vet jag inte var Nollan skall anslutas. Elektroniken är inte min starka sida.

Närbild av en Robland rikt & planhyvels manöverpanel med tvåhastighetsvred, 380V-märkning och stoppknapp.
Skapa konto

Robland hyvels elpanel med inkopplad kabel, markerade ledare och kontaktorer.
Skapa konto

Saknar manual och papper på maskinen så om någon sitter på information om detta tar jag gärna emot den. Misstänker att det är en tvåhastighetsmotor då det finns ett vred med två lägen.
Ett långhålsborraggregat finns också till maskinen.

Dag

Jag hade en sådan för länge sedan. Den brukade lösa ena motorskyddet då och då. Det återställs med de små metallvreden mitt på de två övre komponenterna i din sista bild. Jag minns inte vilket håll som är återställt.

Angående nolla, nej, förmodligen behöver den inte det. Kolla spolspänningen på kontaktorn nere till höger i sista bilden. Det står förmodligen 380V på den. Kanske 400V, men jag tror den är äldre än så.

• Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Jag hade en sådan för länge sedan. Den brukade lösa ena motorskyddet då och då. Det återställs med de små metallvreden mitt på de två övre komponenterna i din sista bild. Jag minns inte vilket håll som är återställt.

Angående nolla, nej, förmodligen behöver den inte det. Kolla spolspänningen på kontaktorn nere till höger i sista bilden. Det står förmodligen 380V på den. Kanske 400V, men jag tror den är äldre än så.
Tack för tipset men motorn vill inte starta. Jag har testat och vridit. När jag vrider åt höger knäpper det till och en liten del rör sig in mot en rund del som är rörlig och markerad med siffror.
Nödstoppet är bara fjädrande när man trycker på det. Skall man inte frigöra något om man tryckt på nödstoppet?
Är det en tvåhastighetsmotor på den?

Dag

Redigerat:
  • Gilla
SamiHus
  • Laddar…
Nu var det ju många år sedan jag sålde hyveln, men jag vill minnas att det var en grön startknapp integrerad med den gröna lampan, och att stoppknappen hade formen av ett nödstopp. Eftersom inkommande kommer direkt in på kontaktorn så borde gröna knappen dra kontaktorn som tar självhållning och stoppknappen fäller kontaktorn. På så vis får man även nollspänningsskydd.

Det verkar som om din hyvel saknar lampglaset/trycket till knappen i så fall.

Hur många trådar är anslutna till lampan? Är det två så är det bara en lampa. Är det tre eller fyra så är det en knapp också.

PNO PNO skrev:
Nu var det ju många år sedan jag sålde hyveln, men jag vill minnas att det var en grön startknapp integrerad med den gröna lampan, och att stoppknappen hade formen av ett nödstopp. Eftersom inkommande kommer direkt in på kontaktorn så borde gröna knappen dra kontaktorn som tar självhållning och stoppknappen fäller kontaktorn. På så vis får man även nollspänningsskydd.

Det verkar som om din hyvel saknar lampglaset/trycket till knappen i så fall.

Hur många trådar är anslutna till lampan? Är det två så är det bara en lampa. Är det tre eller fyra så är det en knapp också.
Hej igen!
Kollade upp knappen med lampan. Två blåa kablar anslutna och en grön nedanför den högra blåa. Ett motstånd sitter kopplat från den andra blå till skruvplinten under. Den röda kabeln går förbi.

Lamphållare med blå och grön kabel, motstånd och skruvplint.
Skapa konto

Med tanke på hur delen är monterad i plåten verkar det bara vara en lamphållare. Allting verkar stumt. Ingenting tycks gå att trycka på.
Dag

Vad händer om du trycker på den bruna knappen på kontaktorn nere till höger, startar den då?
Jag tror dock som PNO att lampan är startknappen, det kan vara så att knappen sluter ett bläck inne i lamphållaren, inte att lampan ska röra sig.

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Hyveln har startat!

Efter att två medlemmar, @PNO och @corre, bägge misstänkte att den trasiga lampkontakten hade två funktioner blev det till att fokusera på den.
Testade att starta först genom att trycka ner den lilla rektangulära knappen på relät. Den startad! Två hastigheter! Hittade en liten, liten fjädrande svart knopp längst ner till vänster i lamphållaren. Det var startknappen!

Vy inifrån lamphållare med synlig startknapp och elektriska komponenter, uppstående skruvmejsel i bakgrunden.
Skapa konto

Nu skall jag hitta någon form av ersättning för denna komponent.

Bild på en gammal hyvelstartare med en liten rektangulär knapp och en svart knopp.
Skapa konto

Öppen lampkontakt med synliga komponenter och trådar, indikerar två hastigheter och en startknapp.
Skapa konto

Trasig lampkontakt med två hastigheter och en liten fjädrande startknapp.
Skapa konto

Trasig lampkontakt med synliga ledningar och komponenter på ett vitt underlag.
Skapa konto

Jakten påbörjad!
Tack för all hjälp vid problemlösningen!
Dag

• Gilla
pinec0ne
  • Laddar…
Hittade och köpte denna.
Hoppas den också fungerar.
Dag

Faktura med Tryckströmbrytare TRU COMPONENTS Y090 250 V/AC 5 A artikelinformation och pris.

• Gilla
corre
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.