26 161 läst ·
47 svar
26k läst
47 svar
Startbatteri Stiga gräsklippare Combi 53 SEQ
Kopplade till mitt 18v 2ah skruvdragare batteri som chocka igång det. Den tar laddning nu.B brybrymaddickenbry skrev:
Fick upp det från 1,5v till 3,0 v på cirka 3-4sekunder. Fick dutta lite snabbt några gånger för att tråden inte skulle svetsas fast då den började glöda.
Haha, modigt! Men, man tager vad man haver. Gott att det funkar igen. Ditt batteri måste varit rejält urladdat för att vara nere på 1,5VO Oskarkarlst skrev:
Vill bara tacka för infon, fungerade utmärkt. Jag gjorde lite annorlunda (egen risk). Tog isär batteriet (4st skruvar). Sen mätte jag batterierna dom låg på mellan 1,6-1,7 volt totalt 5,01 på alla 3 batterier. Kopplade en en vanlig billaddare (c-tech) på plus och minuspolen. Laddade ca 10sek i skydd. Mätte upp batterierna och då låg alla på 3,5-3,6 volt och 11 volt totalt. Stoppade i orginalladdaren och allt fungerar nu som det ska.E elektronik-fredde skrev:Första inlägget på byggahus. Men jag tror att det jag gjorde ikväll kan vara av allmännintresse i den här tråden.
Kom på att det är dags att klippa gräsmattan och skulle ladda startbatteriet. Det tog inte laddning. Jag började googla efter reservdelar men insåg att det inte verkar att gå att få tag på inom rimlig tid (dessutom dyrt). Det var så jag hittade hit. Men i vilket fall som helst hade jag först tänkt se om det gick att "rädda" batteriet. Det tog ca en kvart. Jag har den utrustning som krävs lätt tillgänglig. (1 st skruvmejsel, 1 multimeter, 1 spänningsaggregat med strömbegränsning, skyddsglasögon)
1) Skruva isär (4 skruvar)
2) Mät upp batterispänningen på vardera av de tre batterierna med en multimeter. Jag mätte upp ca 2.9V, 2.9V och 2.7V. Om man mäter upp en batterispänningen lägre än 2.3V bör man nog inte försöka sig på att fullöfölja räddningsoperationen då batteriet kan ha blivit skadat.
3) Ta på skyddsglasögonen, man ska vara försiktig med li-ion batterier som kan "explodera" om det är skadade.
4) För batteriet som hade ca 2.7V så anslöt jag spänningsaggretatet inställt på 3.4V och 100mA. Samtidigt som jag laddade så mätte jag spänningen med multimetern. Den steg långsamt, efter någon minut vid 2,95V avbröt jag.
5) Anslut orginalladdaren. Nu började den att ladda.
Så just nu står den och laddar. Har goda förhoppningar att det ska fungera och att det var väl spenderade 15minuter
Edit: googlade upp en manual till laddaren: Navod-k-pouziti-nabijecky-CZ-SK.pdf.aspx (mountfield.cz)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden