4 481 läst ·
30 svar
4k läst
30 svar
Startat projekt med batterier till befintlig solcellsanläggning
På sommaren som regel mitt på dagen när det produceras som mest från solcellerna och priset är som lägst. På vintern laddar jag när det är som billigast, både nattetid och dagtid. Men vanligare att jag laddar flera kortare sessioner med lägre kW på vintern än på sommaren.
Kommer sannolikt bli än viktigare att ladda med lägre hastighet efter effekavgiften införs, om de inte exkluderar natten.
Kommer sannolikt bli än viktigare att ladda med lägre hastighet efter effekavgiften införs, om de inte exkluderar natten.
Nu har vi lämnat ok för en leverantör att påbörja installationen. Information har också gått till nätägaren Vattenfall så nu hoppas vi på snabb handläggning. Installationen innebär att vi tar ned vår nuvarande Huawei 12 växelriktare och låter våra tre solpanelsslingor gå in direkt i SigEnergys utrustning. Vi börjar med batteri på 18 kWh. Vi har option på Ö-drift och ytterligare ett 9kWh batteri. Allt monteras utomhus inpå vägg med taköverhäng. I syfte att säkra upp kommer att glasat skydd läggas ovanför växelriktaren. Trots att utrusningen är godkänd för utomhusmontering så förbereds också för en lättisolerad huv som snabbt kan monteras över växelriktaren om det skulle visa sig att kyla ger oacceptabel påverkan på driften. Givetvis kommer huven vara ventilerad och förberedd med ett litet strömsnålt värmeelement. Installationen förväntas vara driftklar om 4-6 veckor lite beroende på nätägarens handläggningstid.
Vad spännande, stort lycka till!N Nova07 skrev:Nu har vi lämnat ok för en leverantör att påbörja installationen. Information har också gått till nätägaren Vattenfall så nu hoppas vi på snabb handläggning. Installationen innebär att vi tar ned vår nuvarande Huawei 12 växelriktare och låter våra tre solpanelsslingor gå in direkt i SigEnergys utrustning. Vi börjar med batteri på 18 kWh. Vi har option på Ö-drift och ytterligare ett 9kWh batteri. Allt monteras utomhus inpå vägg med taköverhäng. I syfte att säkra upp kommer att glasat skydd läggas ovanför växelriktaren. Trots att utrusningen är godkänd för utomhusmontering så förbereds också för en lättisolerad huv som snabbt kan monteras över växelriktaren om det skulle visa sig att kyla ger oacceptabel påverkan på driften. Givetvis kommer huven vara ventilerad och förberedd med ett litet strömsnålt värmeelement. Installationen förväntas vara driftklar om 4-6 veckor lite beroende på nätägarens handläggningstid.
Många batterier har väl inbyggda värmeelement, vet dock inte hur det är med just Sigenergy.
Varför måste nätägaren vara involverad? Det behövs väl normalt inte? Är det för ö-driften?
Installationens totalpris slutade lite under SEK 80 000. Option för Ö-drift inkl besiktning om ok med jordningen slutade på ca SEK 25000 efter avdrag. Option på ytterligare ett 9 kWh batteri som skulle innebära att vi når 24 kWh. är inte klart riktigt ännu.Walle85 skrev:
Nätägaren ska informeras hur som helst om jag är rätt informerad. Sköts av leverantören. Särskilt om ö-drift blir aktuellt. Tror också att nätägaren vill göra bedömning om ny elmätare krävs. Har den senaste så jag tror inte det behövs.S Sir Duke skrev:
Min batterilösning på 18kWh batterilösning från Sigenergy påbörjas till veckan. Den kommer monteras lågt på yttervägg. Batterimodulen ska anligt spec. kunna hantera en del minusgrader och är anpassad för såväl inne som utemontering och väl klassad mot nederbörd (IP66) . Jag avser hur som helst att montera någon form av skyddstak över installationen trots ett bra överhäng från ovan takutfall. Jag har även en tanke på att istället ev. bygga en snygg "huv" över som skyddar från såväl nederbörd som kyla. I så fall kan jag lägga in en strömsnål frostvakt i syfte att inte få mer än någon minusgrad vid ordentlig kyla. Bor i Stockholmsområdet så någon större och längre kyla är nog inte att vänta. Batterilösningen ska enligt uppgift från lev. klara bet mot -20 gr. "Huven" går att bygga så att det snyggt matchar med vägg som är i ljusmålat trä.
Är det någon som har erfarenhet av deras batterilösning och särskilt hur den påverkas av kyla?
Är det någon som har erfarenhet av deras batterilösning och särskilt hur den påverkas av kyla?
Nova, ska bli intressant att följa ditt projekt! Jag har också beställt Sigenergy för utomhusmontage mot garagevägg (liggande träpanel)
Hur har planerat underlag och har du några ideér om "isolerhuv" samt hur man löser ventilation vinter och sommartid?
Hur har planerat underlag och har du några ideér om "isolerhuv" samt hur man löser ventilation vinter och sommartid?
Hej
Det finns en hel del glastak med rätt bredd och djup att köpa. Har funderat på det, men någon form av "box" att på enkelt sätt lägga över skulle vara bättre. Sigenstor ska klara ned till -20, men sannolikt så minskar effekten något vid riktigt kallt väder. Funderar därför på att låta min leverantör montera allt på vägg och därefter måtta in en "box" där jag lägger in en till måttet ganska liten och strömsnål frostvakt som kan hålla alla minusgrader borta. Boxen sprutlackerar jag i husfasadens färg. Jag planerar in en del ordentliga ventilations öppningar på boxen. Jag gör specialfästen så att "boxen" snabbt går att montera fram och åter om behöv finns. man kan tänka sig att montera bort boxen i mars/april för att återmontera den när kylan kommer. Monteringen sker mot brandsäker platta som leverantören tillhandahåller. Vi valde till slut att koppla ned vårt befintliga Huawei växelriktare och gå direkt in med AC kablarna från solcellssektionerna som är tre st till antalet. Totalt 32 solceller. Montering, inkoppling och programmering påbörjas onsdag kommande vecka. projektering ch utvärdering av Ö-drift pågår, men det lutar nog åt att vi kommer avvakta lite.
Det finns en hel del glastak med rätt bredd och djup att köpa. Har funderat på det, men någon form av "box" att på enkelt sätt lägga över skulle vara bättre. Sigenstor ska klara ned till -20, men sannolikt så minskar effekten något vid riktigt kallt väder. Funderar därför på att låta min leverantör montera allt på vägg och därefter måtta in en "box" där jag lägger in en till måttet ganska liten och strömsnål frostvakt som kan hålla alla minusgrader borta. Boxen sprutlackerar jag i husfasadens färg. Jag planerar in en del ordentliga ventilations öppningar på boxen. Jag gör specialfästen så att "boxen" snabbt går att montera fram och åter om behöv finns. man kan tänka sig att montera bort boxen i mars/april för att återmontera den när kylan kommer. Monteringen sker mot brandsäker platta som leverantören tillhandahåller. Vi valde till slut att koppla ned vårt befintliga Huawei växelriktare och gå direkt in med AC kablarna från solcellssektionerna som är tre st till antalet. Totalt 32 solceller. Montering, inkoppling och programmering påbörjas onsdag kommande vecka. projektering ch utvärdering av Ö-drift pågår, men det lutar nog åt att vi kommer avvakta lite.
Nova, det låter som ett intressant upplägg! Du kanske kan bidra med lite bilder på markplatta och är det fast underlag vid ditt montageställe.
Själv får jag gräva ur en rabatt och tanken är att förlägga 4 st lecablock med grus och markduk.
Och sen snickra till ett "uterumsgolv" med tryckimpregnerat virke och 10 cm cellplast i botten som
"markisolering"
Vad har du tänkt för material till "isolerboxen" hur den ska isoleras mm. Den får ju inte bli för tung
Själv får jag gräva ur en rabatt och tanken är att förlägga 4 st lecablock med grus och markduk.
Och sen snickra till ett "uterumsgolv" med tryckimpregnerat virke och 10 cm cellplast i botten som
"markisolering"
Vad har du tänkt för material till "isolerboxen" hur den ska isoleras mm. Den får ju inte bli för tung
I stället för att bygga huv som ska kunna ventileras och monteras på och av efter säsong - har ni övervägt alternativet att placera batterilagret inomhus? Dvs inne i garaget i ert fall.L LJN1954 skrev:Nova, det låter som ett intressant upplägg! Du kanske kan bidra med lite bilder på markplatta och är det fast underlag vid ditt montageställe.
"markisolering"
Vad har du tänkt för material till "isolerboxen" hur den ska isoleras mm. Den får ju inte bli för tung![]()
Hej. Jag tror inte jag ska överdriva och ställa för höga krav på att uppnå någon högre temperatur. Kommer nog att använda tunnare cellplastskivor, men med bra ventilations öppningar. Då utrusningen skruvas in i fasad/trävägg mot en platta så behövs inte egentligen något att ställa den på, men jag kommer att lägga in något form av underlag som botten ställs på. Den kommer då upp lite, samt får lite stöd och avlastning för bultarna som håller den mot vägg. Klenare leca, eller möjligen marksten som jag har över från när jag lade markstenen runt delar av huset. har talat en hel del med tillverkaren av utrustningen som inte anser att kyla i vårt område kommer att ställa till något. De tyckte att någon form av skydd över installationen räcker väl. För att svara Sir Duke så vill jag inte ha dessa batterier inne i huset, bl.a på grund av risk (låg) för brand. Jag behöver också ytorna inne till annat. Att placera i garaget gör att jag måste flytta ned alla AC kablar från solcellerna till garaget och ett avstånd på ca 25 meter. På bilden syns den befintliga växelriktaren som nu ersätts. Placering av batteripaketet blir lågt till höger om fönstret. Ovan har jag bra skydd för regn/snö.L LJN1954 skrev:Nova, det låter som ett intressant upplägg! Du kanske kan bidra med lite bilder på markplatta och är det fast underlag vid ditt montageställe.
"markisolering"
Vad har du tänkt för material till "isolerboxen" hur den ska isoleras mm. Den får ju inte bli för tung![]()
Att flytta bort boxen kommer att gå i ett "nafs" och görs endast två ggr/år, vilket blir en enkel manöver.
CronjeN Nova07 skrev:jag har sedan 4 år tillbaka en solcellsanläggning som ger ca 13,5 kWp. På taket sitter ett antal 420 W solcellspaneler i syd och sydvästlägen. Vi har en Huawei växelriktare. Vår årsförbrukning ligger på ca 15 000kWh. Vi säljer drygt 7 500kWh. Huset är ett 1 planshus i Stockholmsområdet på 180 kvm med vattenburen golvvärmen från en Nibe frånluftsvärmepump F730.
Nu avser jag att inom 1 månad komplettera anläggningen med batterier på 20kWh. Jag arbetar nu med att ta in offerter från 4 leverantörer. Jag överväger starkt att köpa in ödrift. De system jag tittar på är SAJ, SigEnergy, Pixxi, system från 1komma5, samt Pylontech Force H3, Jag skulle vara oändligt tacksam för lite input omkring Era egna erfarenheter, tips och goda råd. Jag har satt en totalkostnads budget på max SEK 85 000 + lite till för Ödrift. Jag skulle också gärna ta emot Era erfarenheter på pålitliga, trygga och kvalitetssäkra leverantörer som inte jobbar med en massa olika underentreprenörer, utan helst någon som har det mesta i egen regi.
Bästa hälsningar
Ta inte 1komm5 den fungerar inte bra
Jobbar bara mot spotpriset