1 649 läst ·
19 svar
2k läst
19 svar
Starta verksamhet tillsammans
Sida 1 av 2
Tänker att ni kunniga som finns här kan ge lite råd.
Jag och min fru äger en näringsfastighet med lite jordbruksmark (främst äng och hagmark) samt ekonomibyggnader. Min fru vill starta något slags verksamhet med djurhållning och eventuellt andra produkter. Hon vill starta det tillsammans med grannen. Jag har annat heltidsjobb och kommer väl hjälpa till med det jag kan.
Grannen har ingen egen mark eller andra ekonomibyggnader utan verksamheten skulle endast ske på vår fastighet. Jag räknar inte med att det kommer ske någon jätteavkastning direkt utan kommer att kräva en del investeringar men där man kanske kan få ut "gratis" mat och eventuellt något lite mer. Min fru får räkna på det tillsammans med grannen.
I vilken form skulle ni starta den här verksamheten? Vad kan man tänka på när det gäller bolag, firma eller annat? Kan verksamheten hyra/arrendera marken från oss för att det ska bli rättvis uppdelning av kostnaderna? Om det skulle finnas en vinst; hur gör man för att på bästa sätt ta ut avkastningen? Finns det något annat man borde tänka på juridiskt?
Jag och min fru äger en näringsfastighet med lite jordbruksmark (främst äng och hagmark) samt ekonomibyggnader. Min fru vill starta något slags verksamhet med djurhållning och eventuellt andra produkter. Hon vill starta det tillsammans med grannen. Jag har annat heltidsjobb och kommer väl hjälpa till med det jag kan.
Grannen har ingen egen mark eller andra ekonomibyggnader utan verksamheten skulle endast ske på vår fastighet. Jag räknar inte med att det kommer ske någon jätteavkastning direkt utan kommer att kräva en del investeringar men där man kanske kan få ut "gratis" mat och eventuellt något lite mer. Min fru får räkna på det tillsammans med grannen.
I vilken form skulle ni starta den här verksamheten? Vad kan man tänka på när det gäller bolag, firma eller annat? Kan verksamheten hyra/arrendera marken från oss för att det ska bli rättvis uppdelning av kostnaderna? Om det skulle finnas en vinst; hur gör man för att på bästa sätt ta ut avkastningen? Finns det något annat man borde tänka på juridiskt?
Medlem
· Västernorrland
· 12 018 inlägg
Man får nog börja med att titta på vad var och en kan bidra med kapitalmässigt? Har båda likartade möjligheter?
Jag skulle börja med att ta fram en affärsplan
Medlem
· Västernorrland
· 12 018 inlägg
Ja alltså kostnaden för lokalen kan man ju ta upp oavsett. Det man lär titta på är ju om det tex bär sig om man skulle starta AB direkt. Då går man ju in med lika mycket "medel" vardera. Annars är det ingen ide att ha en företagsform där båda ingår. Då kan man lika gärna starta enskilda firmor på vardera håll till en början. Men jag vet inget om vad de ska göra dock....
Att starta stort och där ena parten mest bidrar med arbetskraft går ju det också men risken är ju att det blir tjafs om allt till slut och vem har bidragit med vad och hur ska det värderas osv osv....
Att starta stort och där ena parten mest bidrar med arbetskraft går ju det också men risken är ju att det blir tjafs om allt till slut och vem har bidragit med vad och hur ska det värderas osv osv....
Personligen skulle jag köra aktiebolag och hyra ut marken till bolaget. Då blir det tydligt vad som är vad och vem som äger vad.
Det viktigaste är att man tar ut ersättning i proportion till vad man bidrar med. Den som äger marken får ta ut lite hyra. Om man märker att den ena jobbar mer än den andra kan man helt enkelt ta ut lön i proportion till hur mycket man jobbar, och om den ena vill gå in med mer pengar än den andra kan man gå in med den extra summan som ett lån till bolaget. Man kan ta ut helt okej ränta på sådana lån.
Allt ska skrivas upp så att man är överens om hur mycket ersättning (hyra, ränta, lön) som ska ges och när det är dags att alls börja ta ut ersättning om avkastningen är låg i början. Utdelning tar man ut först när hyror, räntor och lön för skillnader i arbetstid ligger på en skälig nivå.
Aktiebolag innebär lägre personlig risk om det går åt pipan och man har externa lån eller krediter hos leverantörer. Man riskerar aktiekapitalet (ursprungliga insatsen) och eventuella lån man som aktieägare har gett till bolaget, men det gör man oavsett bolagsform.
Det viktigaste är att man tar ut ersättning i proportion till vad man bidrar med. Den som äger marken får ta ut lite hyra. Om man märker att den ena jobbar mer än den andra kan man helt enkelt ta ut lön i proportion till hur mycket man jobbar, och om den ena vill gå in med mer pengar än den andra kan man gå in med den extra summan som ett lån till bolaget. Man kan ta ut helt okej ränta på sådana lån.
Allt ska skrivas upp så att man är överens om hur mycket ersättning (hyra, ränta, lön) som ska ges och när det är dags att alls börja ta ut ersättning om avkastningen är låg i början. Utdelning tar man ut först när hyror, räntor och lön för skillnader i arbetstid ligger på en skälig nivå.
Aktiebolag innebär lägre personlig risk om det går åt pipan och man har externa lån eller krediter hos leverantörer. Man riskerar aktiekapitalet (ursprungliga insatsen) och eventuella lån man som aktieägare har gett till bolaget, men det gör man oavsett bolagsform.
Jag skulle starkt avråda från att genomföra verksamheten som ett handelsbolag i varje fall, eftersom ni då har ett solidariskt betalningsansvar. Aktiebolag är som regel det bästa, men ibland kan det bära lite emot att "lägga pengar" på aktiekapitalet (numer är det dock bara 25 000 kr). I så fall skulle kanske ett kommanditbolag vara av intresse, då ni kan begränsa betalningsansvarets omfattning till skillnad från handelsbolag. Ekonomisk förening kan vara värt att överväga, men det beror lite på vad ni själva föredrar. I normalfallet är nog ett aktiebolag som regel det bästa alternativet.
Observera att en enskild firma inte är en juridisk person. Som regel blir det bättre att verksamheten är ene gen juridisk person när fler än en person är involverade.
Relevanta lagrum du kan kika lite på är följande:
Lag (1980:1102) om handelsbolag och enkla bolag
Aktiebolagslag (2005:551)
Lag (2018:672) om ekonomiska föreningar
Lite enklare formulerade tips kan du också hitta hos Bolagsverket.
Observera att en enskild firma inte är en juridisk person. Som regel blir det bättre att verksamheten är ene gen juridisk person när fler än en person är involverade.
Relevanta lagrum du kan kika lite på är följande:
Lag (1980:1102) om handelsbolag och enkla bolag
Aktiebolagslag (2005:551)
Lag (2018:672) om ekonomiska föreningar
Lite enklare formulerade tips kan du också hitta hos Bolagsverket.
Redigerat:
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 876 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 876 inlägg
Aktiebolag alla dagar i veckan.
Som skrevs ovan är handelsbolag ett vågspel då man står personligt ansvarig. Skulle det då inte bära sig står skulderna kvar på delägarna personligen. Detta sagt av egen erfarenhet där jag drog mig ur ett handelsbolag, den andra ägaren bildade ett AB och gick sedan i konkurs. De skulder som fanns kvar i handelsbolaget föll då på mig, eftersom den andra, tidigare, delägaren inte hade några tillgångar. Trist historia som kostade mig mycket
I ett AB kan man skilja på privata tillgångar och företagets tillgångar.
Som någon annan sade: börja med att göra en realistisk affärsplan och en rimlig lönsamhetskalkyl.
Som skrevs ovan är handelsbolag ett vågspel då man står personligt ansvarig. Skulle det då inte bära sig står skulderna kvar på delägarna personligen. Detta sagt av egen erfarenhet där jag drog mig ur ett handelsbolag, den andra ägaren bildade ett AB och gick sedan i konkurs. De skulder som fanns kvar i handelsbolaget föll då på mig, eftersom den andra, tidigare, delägaren inte hade några tillgångar. Trist historia som kostade mig mycket
I ett AB kan man skilja på privata tillgångar och företagets tillgångar.
Som någon annan sade: börja med att göra en realistisk affärsplan och en rimlig lönsamhetskalkyl.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 927 inlägg
Vad bidrar grannen med? Är det såpass viktigt att hen måste vara delägare? Eftersom verksamheten ska drivas på er fastighet hade jag funderat över att anställa hen istället...
S Stefan1972 skrev:Ja alltså kostnaden för lokalen kan man ju ta upp oavsett. Det man lär titta på är ju om det tex bär sig om man skulle starta AB direkt. Då går man ju in med lika mycket "medel" vardera. Annars är det ingen ide att ha en företagsform där båda ingår. Då kan man lika gärna starta enskilda firmor på vardera håll till en början. Men jag vet inget om vad de ska göra dock....
Att starta stort och där ena parten mest bidrar med arbetskraft går ju det också men risken är ju att det blir tjafs om allt till slut och vem har bidragit med vad och hur ska det värderas osv osv....
mrsnhp skrev:
Flera bra tips och saker att tänka på. Hur stor omsättning behöver man ha (beräknat) för att starta AB? Finns det någon tumregel? Ekonomisk förening ska vi titta närmare på.F Falckman skrev:Jag skulle starkt avråda från att genomföra verksamheten som ett handelsbolag i varje fall, eftersom ni då har ett solidariskt betalningsansvar. Aktiebolag är som regel det bästa, men ibland kan det bära lite emot att "lägga pengar" på aktiekapitalet (numer är det dock bara 25 000 kr). I så fall skulle kanske ett kommanditbolag vara av intresse, då ni kan begränsa betalningsansvarets omfattning till skillnad från handelsbolag. Ekonomisk förening kan vara värt att överväga, men det beror lite på vad ni själva föredrar. I normalfallet är nog ett aktiebolag som regel det bästa alternativet.
Observera att en enskild firma inte är en juridisk person. Som regel blir det bättre att verksamheten är ene gen juridisk person när fler än en person är involverade.
Relevanta lagrum du kan kika lite på är följande:
Lag (1980:1102) om handelsbolag och enkla bolag
Aktiebolagslag (2005:551)
Lag (2018:672) om ekonomiska föreningar
Lite enklare formulerade tips kan du också hitta hos Bolagsverket.
Jag tror att min fru gärna vill känna att hon delar på det med någon så jämlikt det går. Så det inte blir som chef /anställd även om det skulle vara på pappret.Dan_Johansson skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 018 inlägg
Men då gäller de ju att man är jämbördiga också och sen förstår varför en kanske plockar ut lokalhyra. Det är ju alla dessa skillnader som gör att det oftast skär sig på nåt vis. Allt är jättebra i början och sen börjar nån mala om att en får mer pengar än den andre och en jobbar mindre och än det ena och det andra....
Allvetare
· Västra götaland
· 10 927 inlägg