2 341 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Starta upp ny hydrofor rostfri
Har köpt en 300L hydrofor rostfri med Vattenståndsställ.
Hur gör ni för att starta upp denna dvs proceduren att fylla luft och vatten. Min tidigare wellmate var rätt enkel där man fyllde vatten tills dess att ventilen slutade suga luft. Därefter fyllde jag på luft vid toppen så att den matchade tillslaget på pumpen. Därefter slogs pump på för att fylla resten med vatten.
Hur gör jag med denna?
Tack!
Hur gör ni för att starta upp denna dvs proceduren att fylla luft och vatten. Min tidigare wellmate var rätt enkel där man fyllde vatten tills dess att ventilen slutade suga luft. Därefter fyllde jag på luft vid toppen så att den matchade tillslaget på pumpen. Därefter slogs pump på för att fylla resten med vatten.
Hur gör jag med denna?
Tack!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Det vanliga svaret på Byggahus är att man bara fyller på med vatten så är luftmängden rätt.
Har du kompressor kan du fylla lite mer luft så ökar mängden vatten du kan ta ut innan pumpen startar.
Protte
Har du kompressor kan du fylla lite mer luft så ökar mängden vatten du kan ta ut innan pumpen startar.
Protte
Kompressor har jag så tänkte komprimera lite. Men är fortfarande lite osäker på nivån jag ska fylla upp.prototypen skrev:
Ska jag t ex fyll upp hela röret och sedan trycka i luft?
Det kommer fungera med den luft som finns i med atmosfärstryck från början, bara att starta pumpen.
Vill man ha lite mer luft i den, för att inte tappa trycket lika fort, så fyll på den tomma tanken med luft upp till 0,8*tillslagstryck. Lämpliga tryck kan vara tillslag vid 2,5 bar och från vid 4-4,5, 0,8*2,5=2.
Vill man ha lite mer luft i den, för att inte tappa trycket lika fort, så fyll på den tomma tanken med luft upp till 0,8*tillslagstryck. Lämpliga tryck kan vara tillslag vid 2,5 bar och från vid 4-4,5, 0,8*2,5=2.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Det finns två ytterligheter, ingen luft men det är inte bra.
Man kan ha så mycket luft att pumpen precis startar när vattennivån precis är i höjd med utloppet.
Har man för mycket luft så kommer det att pysa ut när man öppnar en kran och sedan är det så mycket luft det bara går.
Det finns nog ingen exakt nivå, halva burken eller 3/4 funkar nog.
Det normala verkar vara att det försvinner luft hela tiden så du kommer aldrig att ha "optimal" nivå.
Protte
Man kan ha så mycket luft att pumpen precis startar när vattennivån precis är i höjd med utloppet.
Har man för mycket luft så kommer det att pysa ut när man öppnar en kran och sedan är det så mycket luft det bara går.
Det finns nog ingen exakt nivå, halva burken eller 3/4 funkar nog.
Det normala verkar vara att det försvinner luft hela tiden så du kommer aldrig att ha "optimal" nivå.
Protte
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Dörrhandtag pekar uppåt, ny dörr.
Fönster & Dörrar -
Kan man regla upp en nytt golv mellan två våningsplan?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Laga hål så att man kan sätta upp nya fästen.
Byggmaterial & Byggteknik -
Fylla igen gamla borrhål så att man kan sätta upp nya väggfästen.
Fyllnadsmassor -
Vattenskadad lackyta på parkett, tips på att snygga upp?
Golv