M
Förra ägaren till vårt hus har installerat ett dsc alexor för ca 5 år sedan.

Han verkar dock själv tröttnat på att använda det och panelen har urladdad när vi flyttade in. Han använde larmbrickorna sa han och var inte helt säker på koden men gav oss två alternativ som han trodde det var.

Min fråga är om jag riskerar att starta ett larm om jag poppar i nya batterier i panelen och testar slå in koderna han föreslog? Kan man ”larma på” med fel kod så att säga eller är det riskfritt att laborera lite?

Om inte, någon som har tips på firma som kan nollställa och se över allt (stockholmsområdet)?

Jag vet inte vad som händer när du sätter i nya batterier men du måste väl testa, det är väl bara att ta ur dem igen i annat fall. Larm brukar inte funka så att de börjar tjuta för att man slår in fel kod. Det skulle kunna hända att nåt fel dyker upp när du startar upp larmet, typ en tappad konfiguration eller liknande, men knappast att det börjar tjuta.

Här är en länk till en manual där det står hur du nollställer allt och sätter upp allt från början.

https://cms.dsc.com/download.php?t=1&id=16699

Ta ur batterier ur utesirener och innesirener och ta på hörselkåpor om panelen tjuter och testa.

M
Utesirenen sitter oåtkomligt. Behöver åtminstone en längre stege än vad jag har nu för att komma åt den

Hade hoppats på lugnande besked från någon med helkoll på mitt larm i stil med att det inte går att dra igång ett larm utan att först larma på med rätt kod

M
T Provrundan skrev:
Ta ur batterier ur utesirener och innesirener och ta på hörselkåpor om panelen tjuter och testa.
Ja jo men även med kåpor är det ju rätt jobbigt att dra igång larmet om jag eventuellt har fel kod för att stänga av det, ska jag slå sönder det sen eller? :)

Där lär vara en time-out på larmsignalen. Kanske max 5 minuter.
Där ser ut att finnas en sabotagekontakt på manöverpanelen, ev kan den trigga något larm när batterier sätts i.

Det är bara att köra, börjar det tjuta så gör det strömlöst så slutar det

Tänkte att du ändå har det nere och kan dra ur stickpropp och koppla loss eventuellt batteri i centralenheten.

det jobbiga är om larmet skickar en ”LARM”-signal till sirenerna, dom lär tjuta även om centralenheten slås ut (strömlös eller kofot).

har dock inte koll på just ditt larm.

M
Hmm det borde ju inte räcka att dra ut stickproppen om ett larm väl utlösts? Rätt lätt knep för tjuvar isf.

Verkar kanske som jag får dra hit någon som har koll på grejerna

Är inte så rädd för att själva batteribytet ska utlösa larm utan mer att jag kommer lyckas larma på men inte av om min kod är fel

Kan man inte larma av med larm brickorna ? ( Har inte erfarenhet av ditt larm, men jag kan både larma på och av med mina brickor ).

M
Antagligen. Sånt jag hoppades få svar på ;) Tror dock det sitter ett inbyggt batteri så om de har legat ett par år är väl risken att de är döda

Är väl bara att byta batteri? Koden borde ju vara lagrad.

M
De går ej att öppna. Men står i manualen att de innehåller ett batteri som räcker ca 5 år sen ska hela brickan bytas.

Funkar koden att larma på med så funkar den även till att larma av med.
Förmodligen får du bara ett felmeddelande-pipande från panelen som avläses genom att trycka *2.

M marshall78 skrev:
Hmm det borde ju inte räcka att dra ut stickproppen om ett larm väl utlösts? Rätt lätt knep för tjuvar isf.
Larmcentralen ska ju helst sitta på en plats herr tjyv inte hittar så lätt.
En hyffsad slägga stänger av de flesta larm rätt permanent .................

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.