Vår liguster har fått växa fritt några år och har därför både blivit gigantisk och dels vält lite av sin egen tyngd/bredd. Jag klippte idag ner den kraftigt för att börja om den. Tror ni att detta är lagom eller borde jag ta ännu mer? Den är ca 90-100 cm hög efter nedklippningen.
Nedklippt ligusterhäck vid en röd trästaket i trädgårdsmiljö, omgiven av grönska och nedfallna löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nedklippt ligusterhäck vid ett rött staket, grenar utan löv och några spår av gröna skott på mark täckt av löv.
Skapa konto

Mats-S
Klipp ner allt till 10-20cm höjd, låt den succesivt växa upp igen, klipp regelbundet för att få den att "spreta" åt alla håll, håll in bredden redan från början.

• Gilla
Kromo
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Klipp ner allt till 10-20cm höjd, låt den succesivt växa upp igen, klipp regelbundet för att få den att "spreta" åt alla håll, håll in bredden redan från början.
Jag borde alltså klippa ner den mer. Är det för att den inte växer så mycket nya grenar i befintlig ved?

P Peter321 skrev:
Det blir alltså bättre än som nu att ta ner den än mera?
Ja! Det gäller att förtäta häcken. Rensa bort allt torrt. Fyll på med kompost och ge den en rotblöta. Finns inte kompost så fyll på med köpt planteringsjord.

• Gilla
Peter321
  • Laddar…
Mats-S
Bättre att göra en seriös "omstart", då får du nya grenar ända från botten. Och den växer upp till önskad höjd typ på samma tid, men blir mycket tätare och finare ända från botten.

• Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Tack hörni, då klipper jag ner den till 10-20 cm istället. :)

Att klippa till 30cm räcker gott.
yonna yonna skrev:
Fyll på med kompost och ge den en rotblöta. Finns inte kompost så fyll på med köpt planteringsjord.
Detta kan/bör man skippa.

Nedklippningen gör att den får ett överdimensionerat rotsystem. Det är inget problem, tvärt om. Att den hade vuxit sig så stor som den var tyder på att den har bra förhållanden redan. Att lägga dit mer jord är därför tämligen meningslöst. Lika så att gödsla mer än ni gjort tidigare. Så har ni inte gödslat de senaste åren behövs det inte nu heller. Plantorna har blivit mycket mindre och behöver mycket mindre näring än innan.

Nedklippningen räcker för att lösa problemet.

Nu är de kortare. 🙂
Nedklippta buskar framför ett rött trästaket.
Skapa konto

Den kommer att bli fin snart. Släpp inte upp den så långt mellan klippningarna så behöver du bara putsa lite.

Liguster har ett väldigt ytligt rotsystem så även om det stämmer som O skriver att den nu har ett överdimensionerat rotsystem jämfört med delarna ovan jord så blir den hjälpt av att man tillför ett tunt lager kompost. Den kan ju inte skugga sig själv längre. Det brukar också underlätta ogräsrensning om man håller jorden lucker med kompost.

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Nu lite över två månader senare ser den ut så här. När tycker ni att det är dags att klippa den och hur mycket bör jag i så fall ta? Några tips här?

Häck i trädgård längs rött staket och gräsmatta, med fråga om när och hur mycket den ska klippas.
Skapa konto

Vad fint den tagit sig!

Nu ser den ut att vara på väg att bli tät. Mitt förslag är att du klipper så att det är max 10 cm nytillväxt kvar på höjden. På bredden kan du vara ännu strängare för nu är det dags att börja forma den till en häck. Basen ska var bredare än toppen för att de nedersta grenarna ska få solljus och hålla sig gröna. Om man vill ha en rund, platt eller spetsig topp är en smaksak.

Jag brukar lämna det avklippta kvar under häcken så för man tillbaka näringen till jorden. Så här sent på säsongen ska du inte gödsla utöver det.

Det kan kännas som att du får en väldigt låg häck kvar men nästa år växer den dubbelt så fort. Då bör du försöka klippa ifall två gånger så du inte behöver ta så mkt varje gång. Den grenar sig där du klipper och blir det långt mellan förgreningarna blir den inte så stadig och lägger sig lätt vid snö.

Oförskämt grön gräsmatta har du också. Min ser mer ut som en savann.

• Gilla
Peter321
  • Laddar…
Tack @Harmagedon då får det bli så jag gör, ska klippa den om någon vecka tänker jag när det finns lite utrymme i semesterschemat. 😎

Gräsmattan är dopad, det är rullgräs som lades på i år så har varit tvungen att vattna mycket så att de skulle ta sig. Övriga gräsmattan är mer av typen savann… här också. 😁

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.