GM skrev:
Inga problem med den kopplingen (så länge det är riktiga reläer i tiduret resp. termostaten.)
Av rent praktiska skäl är det ändå bättre att använda en kontaktor eller ett rälä när det är så relativt stora effekter.

Fast ritningen uppfyller ändå inte frågans punkt 2.
Intressant det här. Ska nog också göra något liknande framöver....så hur borde en lösning som uppfyller krav 2 samt bygger på relä/kontaktor istället se ut?

norrbottenstorpet skrev:
[quote author=GM link=1137357415/0#13 date=1137499790]
Inga problem med den kopplingen (så länge det är riktiga reläer i tiduret resp. termostaten.)
Av rent praktiska skäl är det ändå bättre att använda en kontaktor eller ett rälä när det är så relativt stora effekter.

Fast ritningen uppfyller ändå inte frågans punkt 2.
Intressant det här. Ska nog också göra något liknande framöver....så hur borde en lösning som uppfyller krav 2 samt bygger på relä/kontaktor istället se ut?
[/quote]

Jag skulle vilja att Otooja specade den funktionen lite bättre först, tack!

Är tanken att termostaten ska förskjuta starttiden temperaturavhängigt, (Då är det i.o.f.s. inte en termostat...) så att tiduret startar allt tidigare ju kallare det blir?
Lite svårare, men helt möjligt med rätt utrustning, t.ex. en plc.

Eller är tanken bara att uttaget inte längre ska kunna slå på uttaget när en viss utetemp. överskrids, även om tidurets inkopplingstider skulle råka vara uppfyllda?
Det vore ju lättast. Bara att lägga termostatkontakten i serie med tidurets kontakt istället. (Och bypassbrytaren parallellt över båda dessa kontakter.)

(Kör man som ritningen ovan kommer ju uttaget att vara till hela tiden den inställda temperaturen underskrids, oavsett tidurets inställning eller bypassbrytarens läge.)

Jag skulle vilja att Otooja specade den funktionen lite bättre först, tack!
Tanken var att använda en 32-8581 från Clas Ohlson (för 2). Den har en sensor som går att löda lös och sätta en kabel på för att dra ut. Själva mojängen tänkte jag ha inomhus. Det går att koppla bort stickproppen och istället göra en fast installation. Min tanke var också att ha en brytare efter både kopplingsuret (1) och det tempstyrda kopplingsuret (2) för att kunna köra bara med det ena eller andra alternativet vid behov.

Det jag vill är alltså att i normala fall ställa in avgångstid och låta termostyrda kopplingsuret styra det hela. Har jag då missat att ställa in tiden så slår jag igång via alternativ 3 (vanliga strömbrytaren) för att värma bilen så snabbt som möjligt. Under t.ex. helger tänkte jag att det andra kopplingsuret (1) får sköta det hela genom att gå med intervall, typ på en kvart, av en kvart. I det fallet kopplar jag då bort det tempstyrda kopplingsuret genom att bryta strömmen efter det.

Tjorvigt? Jo, jag vet :-) Men jag tror det skulle vara en smidig lösning om det skulle gå att lösa på något sätt.

// Tomas

Hej igen!

Kan jag köpa ett relä eller kontaktor som "gör jobbet"? Alltså mata in tre faser och vidare med en fas ut? Nån som kan skicka mig mot ett lämpligt relä/kontaktor på nån webbutik? Vad är egentligen skillnad på ett relä och en kontaktor!?!

// Tomas

P
Hade tänkt att rita lite på detta i helgen om jag hittar tid, så om Du orkar ge Dig till tåls.... :)
Hmmm, tre faser in och en ut.... nja - det är nog inte så bra om du lägger ihop dom.......... :-/

Jag har kopplat så att jag gläntar på ytterdörren 5cm, sticker ut handen och vrider om strömbrytaren, och då går värmaren på. Strömbrytaren har jag förövrigt satt ganska högt, så att inga knattar ska kunna slå på styrömmen i uttaget och kunna skada sig.
Kommer man bara ihåg att plugga i kabeln i bilen , behöver man ju aldrig gå ut för att starta värmaren, en nackdel är att ibland har man glömt att stänga av brytaren, och värmaren har gått ett dygn typ =/. Nu i efterhand har jag funderat på att köpa en sådan här http://www.clasohlson.se/images/products/S/lo/B/328692_X_2005-07-04_132616.jpg då är risken att man glömmer på den eliminerad, plus att när den är avslagen finns där ingen ström som småbarn m.m kan skada sig på.

Principiellt är det ingen skillnad på en kontaktor och ett relä.
Men ofta är reläer avsedda för små strömmar och spänningar, och har därför ofta självrensande kontakter.

Kontaktorer är avsedda för större belastningar, har vanligtvis dubbla brytställen och någon form av släckkammare.

Skulle någon av nedanstående produkter från Clas fungera?

361984_X_2005-07-04_132149.jpg

36-1984. 4-växlande plug-in relä med sockel. Brytförmåga 5A/250 VAC resistivt. Guldpläterade kontakter för extra god kontaktförmåga.

Eller denna?

"Kontaktor med fyra slutande kontakter. För montering på DIN-skena. Modulbredd:2. 400V/25A. IP20. 36-1186"

361186_X_2004-07-01_132609.jpg

Hur ska man läsa kopplingsschemat på kontaktorn från Clas? Kan man mata på tre faser in och en ut?

GM skrev:
Eller är tanken bara att uttaget inte längre ska kunna slå på uttaget när en viss utetemp. överskrids, även om tidurets inkopplingstider skulle råka vara uppfyllda?
Det är "alltid" lönsamt att köra motorvärmare, även om det är +20 ute, en stund. Okej, den uppgiften är baserad på elpriserna för några år sen, men med tanke på att bensinpriser och bilpriser har ökat i paritet med elpriserna så borde den gälla även idag. En halvtimma eller så vid +20 är visst vettigt, men vem gör det egentligen? Jag brukar göra det på nån gammal sur skrotbil som står som reservdelsobjekt här när den råkar stå i vägen och behöver flyttas några meter. (Självklart monterar jag upp ett staket runt de meter den körs på för att det ska vara inhägnat område ;D ). Skillnaden i hur lätt en halvgammal bil startar är enorm.

otooja skrev:
Kan jag köpa ett relä eller kontaktor som "gör jobbet"? Alltså mata in tre faser och vidare med en fas ut?
Nej, men du kan köpa tre reläer/kontaktorer och paralellkoppla "strömbrytarna" i dem och mata spolarna från de tre olika vägarna du vill kunna styra det hela med.

otooja skrev:
Skulle någon av nedanstående produkter från Clas fungera?

[bild]

36-1984. 4-växlande plug-in relä med sockel. Brytförmåga 5A/250 VAC resistivt. Guldpläterade kontakter för extra god kontaktförmåga.

Eller denna?

"Kontaktor med fyra slutande kontakter. För montering på DIN-skena. Modulbredd:2. 400V/25A. IP20. 36-1186"

[bild]

Hur ska man läsa kopplingsschemat på kontaktorn från Clas? Kan man mata på tre faser in och en ut?
Det lilla reläet orkar ju bara 5 ampere, visst kan du avsäkra det hela med 5A men då kan du bara köra kanske 800W kupévärmare + motorvärmaren, om ens det. minst 10A och helst 16A vill du nog ha.

Beroende på priset så kan du antingen använda tre kontaktorer eller tre reläer + en kontaktor, välj efter priset.

Fast en vanlig strömbrytare klarar ju strömmen rakt av utan problem.
Jag skulle nog gjort så att jag tagit en dubbel vanlig strömbrytare, matat ena omkopplaren i den från utgången på dinskenereläet, och den andra med en direkt fas (SAMMA fas som matar dinskenereläet), och dessutom anslutit en omkopplarfunktion på en såndär kontaktor.

Alltså, fas från elcentralen går dels till fas in på dinskenetimern, dels in på ena brytaren i en dubbel strömbrytare, och dels in på en "strömbrytarpol" på en kontaktor. Ut från dinskenetimern går du till den andra strömbrytaren i dubbelströmbrytaren. Sedan paralellkopplar du utgången från båda brytarna i dubbelströmbrytare med den utgången från den valda "strömbrytarpolen" i kontaktorn och matar motorvärmaruttaget med detta.

Då kommer du ha två knappar, en slår av och på dinskenetimerns utgång, en slår på strömmen kontinuerligt så att det är fast ström påslaget, och dessutom kommer motorvärmaruttaget vara igång när det kommer ström in på spolen i kontaktorn.

Exakt hur man löser kopplingen för att mata kontaktorn på ett korrekt sätt, själva fysiska installationen, är jag lite osäker på.
Problemet är ju att den där termostatstyrda saken du pratar om är för stickproppanslutning.
Frågan är om det är okej att använda t.ex. en såndär dosa som man normalt använder för att t.ex. installera tvättmaskiner, torktumlare, spisar och liknande, och i den ansluta en bit kabel med stickpropp på sig, för att mata kontaktorn? Här är dock frågan vad man ska använda för kabel och kontakt också, om man nu ens får göra det. Ska kabeln och kontakten vara jordade eller inte? Rent subjektivt verkar det bara dumt att ha skyddsjord i just den kabeln, fast det går nog inte att hitta t.ex. en "platt" stickpropp som är godkänd för utomhusbruk.

Jag skulle nog INTE monterat den där temperaturstyrda saken inomhus med "utlödd" temperaturgivare. Tänk på att det kan vara nätspänning på själva givarkomponenten, om den sitter inne i en godkänd kapsling. Det är oftast bara dyrt att göra så att elektroniken är isolerad från elnätet när det ändå inte behövs i en såndär konstruktion. Montera den utomhus (ev "inlåsbar" på nåt vis om det behövs) och om du vill så kan du ju montera en fast strömbrytare i serie med ledningen från den till kontaktorn också, så att du kan slå av den funktionen inomhus om du vill.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.