Hej alla proffs! Jag har hängt ett tag här på sidan men aldrig reggat en användare men nu vill jag fråga något som jag googlat och tycker är luddigt och vill få lite mer raka svar av folk som startat egna elfirmor.

Jag sitter och kollar över det mesta just nu för att starta eget men vill ha mer tips och trix.

Jag har jobbat som elektriker i snart 10 år i en av sveriges största städer och anser mig vara driftig och mån om jobb med bra finish på! Jag har varit anställd på 3 olika firmor, varav den nuvarande blev jag "headhuntad" till.

Jag räknar själv på egna mindre jobb
Typ badrum och kök

(JAG ÄR INTE UTE EFTER ATT STJÄLA KUNDER AV NUVARANDE ELLER TIDIGARE FIRMOR JAG VARIT PÅ)

Men jag har kunder som ringer mig specifikt.
Då några kunder följde med mig till nuvarande firma utan att jag på något sätt bjöd in till det själv. Några av dom har även frågat varför jag inte startar eget och sagt "man ringer rätt person inte ett företag" (så indirekt stjäl jag kunder, men anser att dom kunderna är jag vän med även privat. Innan jag började jobba emot dom)

Så jag kommer kunna få ihop mina 40 timmar ute på fältet utan problem! OM dom nu hade valt att hänga med vid ett företagsbyte

Men nu går alla mina tankar att starta igång något eget. I första hand helt ensam men med ett längre mål att kunna ha 4-6 anställda.

Jag vill veta mer om vad som krävs och vad saker kostar att komma igång. Framförallt helt själv då till en början.

*Att plugga in behörigheten (AL) ca 30000kr

*Skaffa en bil? (Ca 50-100.000kr) vill ha något helt okej. Inget skryt åk men ändå inte komma i en rosthög
(Jag kommer bygga egen inredning)

*Verktyg (har redan en del men räknar med 20.000kr)

*Starta bolaget?????

*Försäkringar, telefon,dator

*Revisor/folk som jobbar med ekonomi

*lokaler

FYLL GÄRNA PÅ LISTAN MED UTGIFTSPOSTER

Jag har en maskinhall hemma där jag tänkte ha lager/kontor (så länge jag kan)

Jag har ett syskon som jobbar med ekonomi som kommer hjälpa gratis till en början (fakturera, bokföring, momser etc) tills att jag kan det själv eller kan betala ut lön

Så nu vill jag få så mycket tips och trix jag kan, kommer även att fylla på listan troligtvis allt eftersom

Det viktigaste är att vara helt medveten om att arbetet är att DRIVA ETT FÖRETAG!
Om det sedan är elinstallationer, beskära träd, utbilda ornitologer eller sälja skor spelar mindre roll, missförstå mig rätt...(y)

/Statsanställd, men med en egenföretagande bror och företagare i bekanskapskretsen

(stalltipset från bekantingarna: bilda AB hyfsat fort)

Redigerat:
  • Gilla
possum77 och 4 till
  • Laddar…
G
För ett AB behöver du minst 50.000kr i aktiekapital (eller om det nu är sänkt till 25).
Registrera företag kostar några tusenlappar.
Jag kontaktade en revisor en kollega tipsade om och bad honom starta upp företaget. Så han körde allt och sa det här och det här behöver du skriva under osv. Sedan var det igång på några veckor.

Räkna ut hur mycket då måste minst ta betalt per timme.
Dvs. vad kommer bilen, verktygen, din lön + skatten att kosta dig varje månad, och sedan dela det på typ 120 (timmar) (vilket ger cirka 75% beläggning). Där får du ett ungefär-summa på vad du skulle behöva per timme.

Fast 120h tar inte höjd för semester och röda dagar. Jag tror man bör räkna med 10 månaders aktivt arbete, vilket ger 1200 h, om man har 75% beläggning. Alltså ca 100 debiterbara timmar.

Kommer du sedan över 75% beläggning så går firman med vinst. Jag har ingen aning om vad som är en rimlig beläggningsgrad i elbranschen, men med tanke på att det nog sällan är flera dagar i sträck på samma bygge, så kan nog 75% vara en rimlig ansats.

Magnus E K
Eller bli cyklande svartelektriker. Efter några månader kan du uppgradera till elcykel.

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Sedan tror jag att 50 - 100 000 för bilen är lite dumsnålt. Som proffs behöver du en driftsäker bil, som du kan lita på att den tar dig ut på dina uppdrag. Därmed inte sagt att det behöver vara något vrålåk. Måste du lägga tid på att underhålla bilen så bör du räkna det som förlorade timmar debiteringsmässigt. Om du debiterar 500 kr/h plus moms, så kostar det dig 1000 kr att åka och tvätta bilen. Och startar den inte en morgon så kostar det dig typ en halv dags debitering.

• Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
G
H hempularen skrev:
Fast 120h tar inte höjd för semester och röda dagar. Jag tror man bör räkna med 10 månaders aktivt arbete, vilket ger 1200 h, om man har 75% beläggning. Alltså ca 100 debiterbara timmar.

Kommer du sedan över 75% beläggning så går firman med vinst. Jag har ingen aning om vad som är en rimlig beläggningsgrad i elbranschen, men med tanke på att det nog sällan är flera dagar i sträck på samma bygge, så kan nog 75% vara en rimlig ansats.
Jag hade nog lite tur när jag startade mitt (dock inte el-firma)
Över 100% beläggning hos samma kund, vinst på första året med aktieutdelning och nu rullar jag även med en batteribil.

Visst 120 timmar, vad bara något jag höftade till. Sedan med min (höftade) uträkning så bör man räkna in revisor för minst bokslut, eller löpande för all administration om man inte kör sådant själv. (ansvars)Försäkring kostar några tusen om året

• Gilla
Pin
  • Laddar…
AB eller enskild firma du ska starta?

Är du bara villig att jobba så är det mesta löst. Den största motgången för nya företagare verka vara att dom ser alla pengarna rulla in och börjar chilla istället när dom är "rika" kört min firma nu i lite över tre år har ca 110% beläggningsgrad. Men visst ingen semester bokföring på kvällar så det beror ju på hur man vill leva

• Gilla
Allmänobildad
  • Laddar…
P
Satsa på en värdig bil. En bil kostar ju inget om man åker på jobb och debiterar kund. Jag har haft samma skorv nu sen -13 & rullat 20000 mil, MEN jag har slutat med monteringar, och står endast i snickeriet. Men skulle jag fara runt och montera, skulle jag leasa en flångny på direkten, utan att blinka.

P
H hempularen skrev:
Sedan tror jag att 50 - 100 000 för bilen är lite dumsnålt. Som proffs behöver du en driftsäker bil, som du kan lita på att den tar dig ut på dina uppdrag. Därmed inte sagt att det behöver vara något vrålåk. Måste du lägga tid på att underhålla bilen så bör du räkna det som förlorade timmar debiteringsmässigt. Om du debiterar 500 kr/h plus moms, så kostar det dig 1000 kr att åka och tvätta bilen. Och startar den inte en morgon så kostar det dig typ en halv dags debitering.
Du kan dock ha otur med en ny bil med.
Bekant plockade ut en ny vw. Men den strulade rätt ofta (den med dålig motor eller låda) så han förlorade en hel del dagar.
Medans en annan bekant tog en billigare traffic och den fungerade till den veckan han bytte upp sig till större och då brann den upp :P

Men mitt tips är att man inte ska binda upp sig på massa utgifter, är inte egen firma men det är ju lite samma sak. Cashar man bilen så har man en mindre utgift per månad iallafall.

• Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Skulle säga tvärt om min bil står för mer än 50 procent av mina utgifter köpte en billig buss när jag startade av min gamla arbetsgivare bil är dyrt och det enda jag äger som inte ger nån inkomst. Så börja med nån vettig bil som du har råd med.

G
Rkarlsson skrev:
Du kan dock ha otur med en ny bil med.
Bekant plockade ut en ny vw. Men den strulade rätt ofta (den med dålig motor eller låda) så han förlorade en hel del dagar.
Medans en annan bekant tog en billigare traffic och den fungerade till den veckan han bytte upp sig till större och då brann den upp :p

Men mitt tips är att man inte ska binda upp sig på massa utgifter, är inte egen firma men det är ju lite samma sak. Cashar man bilen så har man en mindre utgift per månad iallafall.
En kollega hos nuvarande kung plockade ut en sprillans ny S90 hybrid, åkte direkt från upphämtningen till verkstaden, 4 varv till verkstaden och bilen köptes tillbaka/byttes mot en annan ny.

• Gilla
Jobri
  • Laddar…
P
G GargamelSE skrev:
En kollega hos nuvarande kung plockade ut en sprillans ny S90 hybrid, åkte direkt från upphämtningen till verkstaden, 4 varv till verkstaden och bilen köptes tillbaka/byttes mot en annan ny.
Det är ju där problemet är. Antingen har man tur, eller så har man otur.

Personligen hade jag börjat med en bil mellan 50-100 som inte gått fruktansvärt långt och har skötts. Sen när man får rull på verksamheten kan man ju byta upp sig.
Men det är ju tråkigt om man skaffat en dyr leasingbil eller tagit lån på 400 tusen och så får man inte igång verksamheten.
Jämförelse privat är om man precis fått nytt jobb och går och plockar ut en bil för motsvarande och så är man provanställd. Stor risk.
Är man dessutom lite händig så kan man ju faktiskt skruva lite själv också om man köpt kontant vilket besparar en lite.

• Gilla
k0rken och 1 till
  • Laddar…
P
De elektriker jag känner åker typiskt runt i en Berlingo eller Partner för 129.900;- (?) Inte bilar för en halv mille. Min Ford 260 kostade 159.900:- innan de böt kaross -13. De flesta som startar eget lider ofta av likviditetsbrist i början, då kan det vara fint att ha 100" på kontot, istället för i en bil. Men vi tänker alla olika(y)

• Gilla
Derbyboy och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.