Har stött på en oväntad utmaning som jag önskar råd kring.

Vi har just installerat bergvärrme och passade på att sätta upp en krets för frikyla kopplat till en Frico takkonvektor. På slingan till fläktkonvektorn sitter en fristående cirkulationspump. I installationen fanns ingen koppling mellan styrningen av fläktkonvektorn och cirkulationspumpen men jag tänkte lösa detta genom att en plejdpuck vid konvektorn kommunicerar med en plejdpuck vid cirkulationspumpen.

Det visar sig dock att plejdpuckarna slår på och av med jämna mellanrum och jag uppfattar att det beror på att fläktkonvektorn inte ger en konstant "på"-styrning (styr ett ställdon och tilloppsventil) utan att denna slår till under någon minut för att sen slå av 10-15 sekunder osv.

Detta blir ju ingen bra styrning av cirkulationspumpen. Har någon förslag på hur jag kan få till en bättre styrning?
Takfläkten är en Frico tkw402ec som styrs med FCR230 rumsregulator.

Hälsar Anders

Kolla hur mycket belastning utgången för den interna cirkpumpen på bergvärmeskåpet tål. Tål den, så koppla in både konvektorn och den externa cirkpumpen på den utgången. Då går ju konvektorn och extern cirkpump bara när bvp vill skicka ut värme.

I InsidersUnited skrev:
Kolla hur mycket belastning utgången för den interna cirkpumpen på bergvärmeskåpet tål. Tål den, så koppla in både konvektorn och den externa cirkpumpen på den utgången. Då går ju konvektorn och extern cirkpump bara när bvp vill skicka ut värme.
Inte säker på att jag förstår men det gäller cirkulation i en krets som endast används för frikyla och som snarare ska gå när bergvärmepumpen är i sommardriftläge. Enligt installatören klarar cirkulationspumpen att cirkulera köldbärarvätskan på egen hand utan bvp.

Nu är jag ingen hejare på plejd å sådant men när vi kopplar in fläktkonvektor på kylan så brukar vi ha en styrkabel från konvektorn ner till den externa cirkpumpen och tvåvägsventilen. När fläktkonvektorn startar så ger den en signal ner till cirkpump att starta och öppnar tvåvägarn så flödet börjar cirkulera.

V Vector skrev:
Nu är jag ingen hejare på plejd å sådant men när vi kopplar in fläktkonvektor på kylan så brukar vi ha en styrkabel från konvektorn ner till den externa cirkpumpen och tvåvägsventilen. När fläktkonvektorn startar så ger den en signal ner till cirkpump att starta och öppnar tvåvägarn så flödet börjar cirkulera.
Precis, så tänkte jag också fast i mitt fall använda trådlös kommunikation snarare än en styrkabel.
Dvs. plejddosa 1 får spänning säger åt Plejddosa 2 att ge spänning till cirkulationspump. Problemet verkar vara att fläktkonvektorn inte ger kontant spänning till ställdonet utan enbart i intervaller. Varför vet jag inte men skulle kunna ha att göra med att den även styr en kondensvattenpump och att denna inte ska gå kontinuerligt?!

FejeSthlm FejeSthlm skrev:
Precis, så tänkte jag också fast i mitt fall använda trådlös kommunikation snarare än en styrkabel.
Dvs. plejddosa 1 får spänning säger åt Plejddosa 2 att ge spänning till cirkulationspump. Problemet verkar vara att fläktkonvektorn inte ger kontant spänning till ställdonet utan enbart i intervaller. Varför vet jag inte men skulle kunna ha att göra med att den även styr en kondensvattenpump och att denna inte ska gå kontinuerligt?!
Ska också tillägga att det inte är plejdkommunikationen som krånglar då jag mätt spänningen ut från takfläkten och ser att det är denna som slår av och på.

Inte säker på att jag förstår men det gäller cirkulation i en krets
Det var jag som inte läste ordentligt, alltså bara brine i en fläktkonvektor. Kan inte allt i den kretsen bara styras av en separat termostat som öppnar/stänger ett 230 relä?

I InsidersUnited skrev:
Det var jag som inte läste ordentligt, alltså bara brine i en fläktkonvektor. Kan inte allt i den kretsen bara styras av en separat termostat som öppnar/stänger ett 230 relä?
Jo, så kan man ju lösa det. Jag har ju dock en rumstermostat så jag hade hoppats klara mig utan fler.

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Detta kanske mer är en fråga om hur man kan "programmera" Plejd?!

Jag styr min CP från reglerventilen (på/av) på konvektorn. När reglerventilen drar startas CP.

anders07 anders07 skrev:
Jag styr min CP från reglerventilen (på/av) på konvektorn. När reglerventilen drar startas CP.
Precis så tänker jag också men utgången ger inte konstant spänning i mitt fall.

Precis så tänker jag också men utgången ger inte konstant spänning i mitt fall.
Det kanske är för en reglerventil som är justerbar...?
Det brukar finnas utgång för pump alternativt on/off ventil.

Vad är det för spänning på den kontakt du använder nu?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.