En granne har börjat upplåta en del av sin mark åt sommargäster som tältar och parkerar husbilar där. Det är en ganska omfattande verksamhet med 5-15 tält och bilar under 3 månaders tid. Inga grannar har inte hörts inför uppstarten.

Kommunen ska enligt uppgift ha gjort bedömningen att inget bygglov behövs eftersom det inte är några permanenta byggnader, men nog verkar det konstigt att en så omfattande verksamhet kan dra igång helt utan någon prövning? Platsen ligger dessutom inom zonen som har strandskydd. Jag tycker det känns märkligt med tanke på hur många tillstånd och dispenser som brukar krävas så snart något ska göras här…

K Kajsakk skrev:
En granne har börjat upplåta en del av sin mark åt sommargäster som tältar och parkerar husbilar där. Det är en ganska omfattande verksamhet med 5-15 tält och bilar under 3 månaders tid. Inga grannar har inte hörts inför uppstarten.

Kommunen ska enligt uppgift ha gjort bedömningen att inget bygglov behövs eftersom det inte är några permanenta byggnader, men nog verkar det konstigt att en så omfattande verksamhet kan dra igång helt utan någon prövning? Platsen ligger dessutom inom zonen som har strandskydd. Jag tycker det känns märkligt med tanke på hur många tillstånd och dispenser som brukar krävas så snart något ska göras här…
Hur löser han vatten/avlopp?

Beror då kanske till stor del på vad det är för personer som bor där. Är det grannens släktingar och vänner är det väl kanske magstarkt att kalla det camping.
Ligger han ute på Airbnb, Facebook eller andra liknande platser för att söka gäster till campingen är han (enligt min lekmannabedömning) nog ute och cyklar.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...likt/bygglov-for-anlaggningar/campingplatser/

T Thomas_Blekinge skrev:
Hur löser han vatten/avlopp?
Använder det som finns på deras egen gård gissar jag, den ligger intill

Lagen säger att campingplatser kräver bygglov. https://lagen.nu/2011:338#K6P1S1

Sedan är frågan om det är en campingplats. Jag antar att han tar betalt så det är en verksamhet och isåfall borde det väl vara frågan om en campingplats?

S sjoelund skrev:
Lagen säger att campingplatser kräver bygglov. [länk]

Sedan är frågan om det är en campingplats. Jag antar att han tar betalt så det är en verksamhet och isåfall borde det väl vara frågan om en campingplats?
Jag tror inget betalas öppet, eller att verksamheten annonseras för den delen. Om det sedan är kompisars kompisars kompisar som bor där kan man väl tänka sig att man ger viss ersättning i handen men det går ju inte att veta. För vår del spelar det inte så stor roll om någon tjänar pengar eller vilka det är som bor där, det handlar mer om påverkan på miljön och de kringboende, och att en verksamhet som är så omfattande inte verkar regleras alls när andra småsaker kräver så omfattande prövning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.