5 965 läst ·
8 svar
6k läst
8 svar
"Start-Stop-Nödstop brytare"
Jag har letat med ljus och lykta efter en en brytare med start/stop function (Ev med en "svamp" för nödstopp) liknande den som sitter på t.ex en byggsåg. Jag ska ha den på ett fräsbord före ett 16A schucko uttag för att på ett vettigt sätt kunna starta och stoppa en gammal överhandsfräs när den sitter I bordet.
Min första tanke var att köpa en sån här:
http://www.clasohlson.com/se/Fräsbord-Cotech/Pr407991000
och ta brytaren ifrån den. Problemet är att den är på max 10A och min fräs är på 2kW, så brytaren lär ge sig rätt fort. Men det är hur som den funktionen jag är ute efter (Classes har nollspännings återställning, det är inte superviktigt men såklart bra). Vet iof sig inte om det är brytaren eller uttaget sm är begränsningen, men jag gissar båda ...
Jag antar att det måste finnas, mitt problem är nog som vanligt att jag inte vet vad komponenten heter. Någon som vet var man kan hitta dem?
Tack
/
Min första tanke var att köpa en sån här:
http://www.clasohlson.com/se/Fräsbord-Cotech/Pr407991000
och ta brytaren ifrån den. Problemet är att den är på max 10A och min fräs är på 2kW, så brytaren lär ge sig rätt fort. Men det är hur som den funktionen jag är ute efter (Classes har nollspännings återställning, det är inte superviktigt men såklart bra). Vet iof sig inte om det är brytaren eller uttaget sm är begränsningen, men jag gissar båda ...
Jag antar att det måste finnas, mitt problem är nog som vanligt att jag inte vet vad komponenten heter. Någon som vet var man kan hitta dem?
Tack
/
Jag skulle köpa ett kontaktormotorskydd (med rätt värde på motorskyddet och inkl kapsling) och ett svamptrycke. Det sitter start och stoppknapp på kapslingen. Svamptrycket (nödstopp) sätter du där du vill. Du kan handla på tex Elektroskandia, lite dyrare med hög kvalitet, som privatperson om du betalar med kort, eller så skaffar du eller någon bekant ett konto hos Malmbergs Elektriska AB och köper betydligt billigare och med clas ohlson nivå på kvalitet.
Det finns sådana att köps avsedda precis för detta. Jag köpte från Axminster till min 2kw fräs och det har fungerst bra. Tyvärr kan jag inte länka just nu, sitter med mobilen och riktigt dålig uppkoppling.
Ungefär samma finns också från en svensk firma som säljer frästillbehör, Incra prylar mm. Just nu kommer jag inte på namnet...
Ungefär samma finns också från en svensk firma som säljer frästillbehör, Incra prylar mm. Just nu kommer jag inte på namnet...
Du hittar sånt hos www.tripus.se Alingsås, mycket stort urval och serviceinriktade. Har varit uppe ibland på forumet.
Tack för alla svar. De som finns på Axminster är ju onekligen billigaste lösningen, de är "No volt release switches" (Heter det nollspänningsbrytare på svenska?). En fråga av ren okunnighet, vad är fördelen med ett motorskydd i det här fallet, är de snällare mot fräsens motor eller ger de en "mjukstartsfunktion", dvs sparar säkringen. Inser att jag har dålig kunskap om vad ett motorskydd faktiskt gör, även om man knappar på dessa jämt.
En annan fråga, bör man välja en brytare som inte "ligger på gränsen" dvs ta en som klarar 13 A, även om 10 A teoretiskt skulle räcka, knacker man den klenare snabbt eller är det oftast väl tilltaget? Den som är på 10 A kommer med sladd, så den är klart smidigast.
Faran med Axminster är att frakten gör att det blir mer fördelaktigt att köpa något annat samtidigt ....
/
En annan fråga, bör man välja en brytare som inte "ligger på gränsen" dvs ta en som klarar 13 A, även om 10 A teoretiskt skulle räcka, knacker man den klenare snabbt eller är det oftast väl tilltaget? Den som är på 10 A kommer med sladd, så den är klart smidigast.
Faran med Axminster är att frakten gör att det blir mer fördelaktigt att köpa något annat samtidigt ....
/
Min åsikt är att sådan här utrustning redan har designats med korrekt säkerhetsmarginal (eller åtminstone ska konstrueras så, i rent god ingenjörspraxis).R_F skrev:
Och är det en brytare avsedd för motordrift så ska alltså högre startströmmar och sånt redan vara inräknat.
Produkter som däremot är konstruerade för andra laster i tanke, t.ex. brytare för elektriska värmare där det inte föreligger några högre startströmmar får man se upp med lite.
Men ofta kan dom vara märkta något typ:
230V ac 16A (4A ind.)
för att ange en lägre ström/effekt vid svåra laster.
Dom brukar även märkas Ac 1, Ac 2, Ac 3, osv till Ac 23 Efter Ac beteckning brukar det st hur mycket last apparaten tål vid just den belastningen. Ac1 är den "snällaste" belastningen och Ac 4 "den tuffaste" typen av last.
Som exempel kan en kontaktor tåla 25A Ac1 last, men samma kontaktar med Ac4 last kanske 7 A
Som exempel kan en kontaktor tåla 25A Ac1 last, men samma kontaktar med Ac4 last kanske 7 A
En brytare:
http://www.axminster.co.uk/power-tool-nvr-switch
Beställd från axminster. Den kommer med brittiskt uttag, vilket passer bra då bade fräsen och sticksågen som jag ska ha I bordet har brittisk plug. Behöver jag I framtiden ett schucko, så blir det till att bygga om den.
Tack för alla tips!
http://www.axminster.co.uk/power-tool-nvr-switch
Beställd från axminster. Den kommer med brittiskt uttag, vilket passer bra då bade fräsen och sticksågen som jag ska ha I bordet har brittisk plug. Behöver jag I framtiden ett schucko, så blir det till att bygga om den.
Tack för alla tips!
Klicka här för att svara