Hallå

Kan man dra en 220v ledning i samma vp-rör som man har en 12 volts ledning från trafo ??

Nej

Mikael_L
Hmmm, vi ska kanske säga så här: För det mesta, nej.

Men det är tillåtet ifall isoleringen på alla ledningar är godkända för den högsta förekommande spänningen.
Så är 12V-kabeln isolering godkänd för 230V så är det OK, men oftast används inte såpass bra ledning till lågvoltsprylar så ... :o

Mikael_L skrev:
Hmmm, vi ska kanske säga så här: För det mesta, nej.

Men det är tillåtet ifall isoleringen på alla ledningar är godkända för den högsta förekommande spänningen.
Så är 12V-kabeln isolering godkänd för 230V så är det OK, men oftast används inte såpass bra ledning till lågvoltsprylar så ... :o

Vadå? Jag har användt FK till telefontråd massor gånger! I brist på annat ;)

Det är helt riktigt som du säger. Dock skulle jag även villa tillägga att den främsta anledningen till att inte dra telefon och 230v i samma rör är att det blir lite oöverskådligt och otydligt. Men visst, med en riktigt bra märkning så...

Stämmer bra att det är OK om man isolerar alla ledare för den högsta förekommande spänningen.

Jag försöker dock undvika samförläggning. Skulle det trots allt bli fel så är det förödande att få ut 230V i en svagströmsanläggning. Detta såväl för anläggningen som användarna.

Det räcker inte att låta 12V trådarna vara isolerade för 230V, de får inte vara bara enkelisolerade. Dvs FK går bort. Ligger de i samma kanal så måste antingen 230V ledningen eller 12V ledningen vara något i stil med EKK eller dyl.

• Gilla
Badad
  • Laddar…
Mellan kretsarna skall finnas en barriär utöver grundisoleringen vars isoleringsförmåga är godkänd för den högsta förekommande spänningen. I rörinstallationer där 230V blandas med tillhörande styrsignaler är det oftast kabeln för styrning som har den extra isoleringen. Att blanda kretsar som inte har med varandra att göra är olämpligt.

E
man kan undra hur det blir med induktionen om de ligger sträckor och nära nog och man belastar kraftkabeln mycket........
teletråden brukar det bli brus i telifonen iaf, sen om man har en givare om värdena blir riktiga...

TS har en 12V-ledning från en trafo så var kom alla telefoner och givare ifrån? ;)

E
det är åxå svagström å menade att det kan påverka hur det funkar
å tog nåra ex att jämföra med
blir det 12V efter trafon om de dras parallelt?
kankse/kanske inte.:) om inte så håller det man ansluter sämre

Mikael_L
Hmmm, jag kan inte komma på någon tillämpning med trafo och 12V som är såpass högimdediv att den skulle påverkas ... ;)

Dock tycker jag det är helt OK att Elinstallatören utvidgar det hela till eventuella problemområden. Kan ju alltid vara till hjälp så ingen provar att låta känsliga signaler samsas med 230V.

I övrigt läser jag ivrigt, och lär mig ... ;)

JA det är godkänt om man uppfyller isoleringsklass.

Redigerat:
Elinfo skrev:
Nej det är inte godkänt.

Och ska det förläggas i fönsterbänkskanal så ska den var indelad med, svag resp stark-ströms ränna.

Och försök undivk att korsa svagström med starksströms rör.
Skulle du kunna utveckla det lite.

I tråden har ju diskuterats både allmänt, men också specialfall med endera ledningen fullt isolerad osv. menar du att det skulle vara förbjudet även om ex. både 12V ledningen och 230V ledningen var EKK kablar?

Med tanke på forumet, så är mitt svar efter kompetensen på läsarna, då säkert huvud delen är lekmän.

Och förödande att blanda 12V reps 230V i rör i tex villan om man INTE uppfyller isoleringsklass

Visst det är godkänt att ha det i samma rör om man uppfyller isoleringsklass.

Tex, ett styrsystem som är 1-10V för armaturer, där lägger man ju båd låg/hög i samma rör till armaturen.

Dock lägger man ju inte ofta 25" rör fram till spotlighten i huset :)
bara för man ska fortsätt med en kabel till ett vägguttag.

Redigerat:
Elinfo skrev:
Med tanke på forumet, så är mitt svar efter kompetensen på läsarna, då säkert huvud delen är lekmän.
Och därför ska man undanhålla läsarna korrekt information menar du?

Och förödande att blanda 12V reps 230V i rör i tex villan.

Visst det är godkänt att ha det i samma rör om man uppfyller isoleringsklass.

Tex, ett styrsystem som är 1-10V för armaturer, där lägger man ju båd låg/hög i samma rör till armaturen.

Dock lägger man ju inte ofta 25" rör fram till spotlighten i huset :)
bara för man ska fortsätt med en kabel till ett vägguttag.
Riktiga karlar lägger kabelstegar! ;)

Allvarligt, vad är det som är så förödande med att lägga 12V och 230V i samma kanalisation om man uppfyller alla krav på isolering och det är lämpligt ur funktionssynpunkt? Den fasta installationen är ju dessutom nånting som 'lekmän' inte ska hålla på och riva med (host).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.