Ska installera 1,5 ton kamin på golv med träbjälklag och behöver således stärka upp. Källare finns under golvet. Kaminens mått är ca 500mm djup och 1100 mm bred. Jag vill göra minsta möjliga ingrepp, tänker mig någon form av vertikal pelare som löper från källargolv till källarens innertak, men jag har ingen aning om hur man gör en sån pelare? Vad ska man ha för material, tillvägagångssätt? Ska den placeras mot kaminens ytterkant dvs 500mm från väggen eller kaminens "centrum" dvs 250mm från väggen? Någon som har erfarenhet får gärna dela med sig om tips och idéer.

Bild på skadad gipsskiva i tak med synlig konstruktionslim, rörledningar och taklampor i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En bra sak att kontrollera kan vara var du har dina bärlinor, och stämpa/sätta pelare under dem.

Inte fel med syllpapp under pelaren heller.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Du behöver iallafall ta reda på resulterande vertikal kraft och om källargolvet klarar punktlasten.

V Vardagsrum skrev:
En bra sak att kontrollera kan vara var du har dina bärlinor, och stämpa/sätta pelare under dem.

Inte fel med syllpapp under pelaren heller.
Är det inte bärlinorna jag har fotograferat på bilden?
Takbjälklag med markerade möjliga bärlinor och skadad yta i garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Viktor.J Viktor.J skrev:
Du behöver iallafall ta reda på resulterande vertikal kraft och om källargolvet klarar punktlasten.
Är det konstruktör man kontaktar?

P ptk skrev:
Jag hade gjort det. 1,5ton eldstad vill inte jag ha brakandes ner. och bryr man sig om värdet på huset så blir en osäker hemmalösning troligen ingen höjdare. För att inte tala om godkännande av ny eldstad etc.

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
En konstruktör vet nog inte viken hållfasthet ditt golv har.
Hackar hål på golvet och gjuter ett eget armerat fundament (runt eller fyrkantigt) skulle du nog kunna "fälla in" det i golvet och ställa en pelare ovanpå.

1500kg är inte så mycket. Har man "koll på läget" skulle förmodligen någon eller några extra golvåsar räcka.
(tror att man kan ställa in en bubbelpol med golvåsar - cc 30 - men det måste kollas upp)
En trevligare lösning om källaren ska användas.

P ptk skrev:
Det är tänkbart att du måste bevisa att det håller (=dokument från konstruktör), för att få det godkänt.

När det gäller flerfamiljshus känner jag till ett fall där man satte in en kakelugn i en äldre lägenhet. Golvbjälklaget i trä förstärktes. de fick en godkänd bygganmälan. Men sedan skulle det färdiga resultatet godkännas av sotaren. Som underkände stabiliteten. Han hävdade att bjälklaget måste vara utformat så att bärigheten består även om huset brinner ned. Kakelugnen får inte rasa ned i lägenheten under, även om bjälklaget brinner. För då kan den slå sönder bjäklaget i golvet i lägenheten under, så att branden kan spridas nedåt.

Det var bara att riva och börja om.

H hempularen skrev:
Det är tänkbart att du måste bevisa att det håller (=dokument från konstruktör), för att få det godkänt.

När det gäller flerfamiljshus känner jag till ett fall där man satte in en kakelugn i en äldre lägenhet. Golvbjälklaget i trä förstärktes. de fick en godkänd bygganmälan. Men sedan skulle det färdiga resultatet godkännas av sotaren. Som underkände stabiliteten. Han hävdade att bjälklaget måste vara utformat så att bärigheten består även om huset brinner ned. Kakelugnen får inte rasa ned i lägenheten under, även om bjälklaget brinner. För då kan den slå sönder bjäklaget i golvet i lägenheten under, så att branden kan spridas nedåt.

Det var bara att riva och börja om.
Jag undrar vilken bestämmelse han lutade sig mot där faktiskt. Brandcellerna i lägenheter ska normalt stå intakta i 60 minuter, för att hinna utrymma huset. Några krav som sträcker sig fram tills branden är släckt har jag aldrig hört talas om.

Fast det här är inte flerfamiljshus, svårt att känna relevansen.

Det borde räcka med att spika ihop 2 st 2"x4" till en pelare och sätta mellan golvbjälke och källargolvet, lägg en bit syllpapp eller liknande kapilärbrytande mot betongen.

Om du är oroligt lagd kan du mura en pelare av lecasten 25x59cm, det är både enklare och billigare än att anlita en konstruktör och bär utan problem eldstadens vikt.

F fribygg skrev:
Det borde räcka med att spika ihop 2 st 2"x4" till en pelare och sätta mellan golvbjälke och källargolvet, lägg en bit syllpapp eller liknande kapilärbrytande mot betongen.

Om du är oroligt lagd kan du mura en pelare av lecasten 25x59cm, det är både enklare och billigare än att anlita en konstruktör och bär utan problem eldstadens vikt.
sm i killgissning (y)Lyssnar man på de som befinner sig långt fram på Dunning kreuger kurvan så brukar de sällan utala sig utan att veta ganska mycket om förutsättningarna. Här vet vi väldigt lite.

Viktor.J Viktor.J skrev:
sm i killgissning (y)Lyssnar man på de som befinner sig långt fram på Dunning kreuger kurvan så brukar de sällan utala sig utan att veta ganska mycket om förutsättningarna. Här vet vi väldigt lite.
De flesta befintliga enfamiljshus är byggda utan konstruktör, har man erfarenhet och sunt förnuft klarar man sej oerhört långt

F fribygg skrev:

Det var väl något liknande jag hade tänkt mig. Om man väljer leca-lösningen: hur ska man få den i exakt höjd så den stöttar bjälklaget? Den får ju inte vara för låg, då sviktar golvet. Och för högt, då tvingar den bjälklaget uppåt istället. Så hur gör man?

P ptk skrev:
Det var väl något liknande jag hade tänkt mig. Om man väljer leca-lösningen: hur ska man få den i exakt höjd så den stöttar bjälklaget? Den får ju inte vara för låg, då sviktar golvet. Och för högt, då tvingar den bjälklaget uppåt istället. Så hur gör man?
Stämpa, mura, spara en lucka och in med en kil/Mellanlägg, släpp på stämp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.