Har i en utebelysning denna lampa och är nöjd med ljusstyrkan men tyvärr
var livslängden skräp. Nu efter ca 5mån så pajade skiten.
Vad kan jag använda som ersätter denna och som har en korrekt livslängd och lika bra ljus?

Lågenergilampa E27 4000 lm
Extra kraftfull!
Energisnål högwatts-lampa som ersätter kvicksilver- och metallhalogenlampor. Effekt: 60 W. Sockel: E27. Ljusflöde: 4000 lm. Livslängd: 15000 h. Av/på: 600000 ggr. Tid till 60 % av max ljusstyrka: <120 s. Dimbar: nej. Kvicksilver: 3,5 mg. 230 V. Färgtemperatur: 3000 K. Ø63xL188 mm... [ Visa hela texten ]
Art.nr: 421184
Inkl moms
(599
299:-
http://www.jula.se/lagenergilampa-e27-4000-lm-421184
var livslängden skräp. Nu efter ca 5mån så pajade skiten.
Vad kan jag använda som ersätter denna och som har en korrekt livslängd och lika bra ljus?

Lågenergilampa E27 4000 lm
Extra kraftfull!
Energisnål högwatts-lampa som ersätter kvicksilver- och metallhalogenlampor. Effekt: 60 W. Sockel: E27. Ljusflöde: 4000 lm. Livslängd: 15000 h. Av/på: 600000 ggr. Tid till 60 % av max ljusstyrka: <120 s. Dimbar: nej. Kvicksilver: 3,5 mg. 230 V. Färgtemperatur: 3000 K. Ø63xL188 mm... [ Visa hela texten ]
Art.nr: 421184
Inkl moms
(599
299:-
http://www.jula.se/lagenergilampa-e27-4000-lm-421184
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Titta på Megaman's sortiment. Finns bl.a hos Conrad. Dom kostar ung lika mycket som Jula's ordinarie pris.
Precis som mycke_nu säger: Reklamera den!
Även om den lyst dygnet runt i 5 månader så har den inte ens lyst en tredjedel av angiven livslängd.
edit: Har du ersatt en kvicksilverlampa så måste man koppla förbi drosseln i armaturen annars förstår jag att inte lampan håller speciellt länge.
Även om den lyst dygnet runt i 5 månader så har den inte ens lyst en tredjedel av angiven livslängd.
edit: Har du ersatt en kvicksilverlampa så måste man koppla förbi drosseln i armaturen annars förstår jag att inte lampan håller speciellt länge.
Den har gått med ljusrelä i en helt ny armatur så inget fel i övrigt.Rrrrr skrev:
Köpte dem i December såg jag nu. Ganska exakt 4mån gammal. Blir att hitta kvitto nu.
Redigerat:
Trådlyft!
Jag har 6st utelampor, en tre-kronad lyktstolpe, och 3st väggmonterade plåt/glas-armaturer på garaget.
Såhär i höstmörkret är det hopplöst mörk även när alla 6 lyser. Har 11W E27 i alla, i varierande märke/kvalitet.
Funderar på att slå på stort och köpa 6st värsting-lampor, men vet inte vad man vågar montera. Det är MAX60W på alla armaturer, och de startas via samma strömbrytare i huset.
Är 20W lågenergi för mycket? Det motsvarar ju 75watt.
Finns det ännu häftigare grejer?
De som sitter på väggen på garaget är ungefär sådana här. Fast utan arm, huset sitter direkt emot väggen.
Lyktstolpen är tre sådana här.
Jag har 6st utelampor, en tre-kronad lyktstolpe, och 3st väggmonterade plåt/glas-armaturer på garaget.
Såhär i höstmörkret är det hopplöst mörk även när alla 6 lyser. Har 11W E27 i alla, i varierande märke/kvalitet.
Funderar på att slå på stort och köpa 6st värsting-lampor, men vet inte vad man vågar montera. Det är MAX60W på alla armaturer, och de startas via samma strömbrytare i huset.
Är 20W lågenergi för mycket? Det motsvarar ju 75watt.
Finns det ännu häftigare grejer?
De som sitter på väggen på garaget är ungefär sådana här. Fast utan arm, huset sitter direkt emot väggen.
Lyktstolpen är tre sådana här.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Kan rekommendera Osram duluxstar 23W/827. Den lyser starkt för sina 23 W, och vitt för att vara en 2700K, mycket vitare än andra lampor med samma färgtemp. Så det beror på vad ni vi ha för slags ljus. Skulle vara kul att prova deras 23W/865.
Edit: Livslängden går heller inte att klaga på - det var många år sedan den sattes dit, och lyser alltid under de mörka timmarna.
Edit: Livslängden går heller inte att klaga på - det var många år sedan den sattes dit, och lyser alltid under de mörka timmarna.