Hej!
Skall byta ut en havererad panna från -67. Det är en fristående stål/rörskorten som går igenom källartaket i betong, uti i det fria och genom taket ovanför en lite altan. Den sticker upp 3-4 meter ovanför taket. (gamla orginalpipan i tegel mitt i huset har inte varit i bruk sedan kokspannornas tid). Den fristående skorstenen vet jag inte riktigt hur gammal den är, men den är frisk enligt sotaren och troligtvis inte äldre än själva pannan (från-67).
Alla installationer är loss förutom skorstenen. Skorstenen var tätad mot pannan med en stålring/stos fylld med bruk. När jag efter att ha fått loss stos och bruk och började rucka på pannan så verkar det som om inner-röret i den isolerade stålskorstenen står med rätt bra tryck mot pannan. Jag är lite osäker på hur jag skall göra, är det möjligt att inner-röret inte sitter fast i isoleringen dvs ytter-röret? Om 7-8 meter rätt tjockt inner-rör rasar ner som en torped mot källargolvet vet jag inte hur det går med skorstenen, eller med kroppsdelar som hamnar i vägen.
Några tips?