även om krypgrunden inte är krypbar så kan det finnas ventiler där man kan sticka in en kameran.
Läs på ordentligt vad det innebär att huset är K-märkt så att ni förstår begränsningarna.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Totte_S
Det finns många sätt man utfört grundläggning av hus på genom århundradena, så det är bra att försöka läsa in sig på det. Även var huset är beläget spelar roll.
De äldsta delarna av vårt hus är från sent 1800-tal. Vi renoverade bla en del där grunden var någon form av oventilerad krypgrund/mullbänkgsgrund. Vi tog bort allt organiskt och gjorde ny blindbotten av gamla undergolvet; råspont av gran. Kutterspånsisoleringen 5 tum bytte vi mot 170mm stenull med bara diffusionsöppen vindduk under. Det gamla golvbjälklaget var friskt, men blindbotten var lite porös. Vi hoppas efter 15 år att det kommer att fortsätta fungera bra. Vårt hus står högst upp på en rullstensås, så vi har inga problem med översvämningar, men fukten tränger genom väggarna i matkällaren, så set finns lite att hålla koll på.
Att äga äldre hus handlar mycket om att lära sig enkel byggnadsfysik och förstå skillnaden mellan gamla och nya metoder, hur fukt vandrar genom material med olika temperaturer, daggpunkt osv. Förstår man det så kan man med sunt förnuft lösa mycket.
Fukt är döden för trähus, ventilation av konstruktionen kan begränsa/förhindra skadorna.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
sunnis
lägg bud, kommer ni vidare för kontraktsskrivning så ta upp då att ni vill göra en egen besiktning av grunden, det går att lösa på lite olika sätt. Det märks nämligen rätt snabbt om grunden är i ett uselt skick, är den påväg att bli dålig så kan man förebygga med relativt enkla metoder.

Det är ju så att i princip alla begagnade hus har något slags problem, riskkonstruktioner, skavanker, renoveringsbehov, utmaningar osv. Är huset det ni vill ha så kör!

Vill man ha ett hus som med hög sannolikhet inte är behäftade med problem och oväntade kostnader så får man titta på nyproduktion, men inte ens det är någon garanti att man råkar ut för problem.

Hur ser husen ut i området? Finns där något annat hus med krypgrund? Kan vara värt att knacka på och fråga om det finns någon som behövt göra om krypgrunden.

Vi köpte ett hus från början av 1900-talet med krypgrund och med liknande vilkor vid köp då det var ett dödsbo. Vår krypgrund gick att komma ner i och besiktningen visade inga förhöjda värden på fukt. Vårt hus står på sandjord och tomten är det extremt självdränerat. Har behövt vara där nere många gånger då vi dragit om en del avlopp, vatten och el. Jag känner mig helt säker på vår grund iallafall.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
L lantmannena skrev:
Hej,

Jag och min man står inför ett husköp och funderar på att lägga ett bud på en villa som vi verkligen gillar. Villan är ett renoveringsobjekt vilket passar oss. Det finns några problem dock: huset är besiktigad men besiktningsmannen kunde ej genomföra en besiktning av källaren eftersom den inte är ”krypbar.” Huset är byggd i början av 1900 talet och står på krypgrund. Huset säljs med skydd mot dolda fel dessutom. Vi har förstått att krypgrunder är känsliga och även om vi har en bra budget hade det känns segt att behöva lägga X antal tusen på att fixa grunden om röta etc upptäcks. Det känns som att det hade varit en dealbreaker för oss. Hur hade ni tänkt? Är det alarmerande att huset säljs med skydd mot dolda fel och att besiktningsmannen inte tagit en titt på grunden?
I dag finns fiberoptik, så nog borde det gå att se en del av krypgrunden med lämplig teknik.
Konstigt att besiktningsföretag inte är intresserade av ny teknik.

T Tomvarm skrev:
I dag finns fiberoptik, så nog borde det gå att se en del av krypgrunden med lämplig teknik.
Konstigt att besiktningsföretag inte är intresserade av ny teknik.
Läser som att det är en besiktning paketerat med dolda-fel-försäkring, då har de ju ganska litet intresse av att kolla allt. Bättre med friskrivningar baserade på undanflykter om att det är bökigt, så lastar man över en utökad undersökningsplikt på köparen istället.

• Gilla
emilvikstrom och 2 till
  • Laddar…
M Morgonskiftet skrev:
Kul att ni hittat ett hus som ni är intresserade av!

Jag skulle skulle svara nej på frågan om det är alarmerande - snarare en standardformulering när det inte finns möjlighet att krypa in och titta ordentligt.

När det gäller det dolda fel försäkringen så har jag ytterst sällan hört om någon som haft någon nytta av denna. I princip allt som ni borde ha kunnat upptäcka eller förvänta er av ett gammalt hus är ändå undantaget i försäkringen 😇
Så rätt du har!! Har själv erfarenhet (dålig sådan)
Nästintill omöjligt bråka med ett försäkringsbolag om detta.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
L lantmannena skrev:
Hej,

Jag och min man står inför ett husköp och funderar på att lägga ett bud på en villa som vi verkligen gillar. Villan är ett renoveringsobjekt vilket passar oss. Det finns några problem dock: huset är besiktigad men besiktningsmannen kunde ej genomföra en besiktning av källaren eftersom den inte är ”krypbar.” Huset är byggd i början av 1900 talet och står på krypgrund. Huset säljs med skydd mot dolda fel dessutom. Vi har förstått att krypgrunder är känsliga och även om vi har en bra budget hade det känns segt att behöva lägga X antal tusen på att fixa grunden om röta etc upptäcks. Det känns som att det hade varit en dealbreaker för oss. Hur hade ni tänkt? Är det alarmerande att huset säljs med skydd mot dolda fel och att besiktningsmannen inte tagit en titt på grunden?
Anlita en mögelhunds företag.

L lantmannena skrev:
Viktig input! Vi båda är väldigt intresserade av byggnadsvård och planerar att renovera så varsamt och försiktigt som möjligt. Huset är K-märkt dessutom, så vi har vissa ramar att röra oss inom.
Vilken märkning har huset?

Skulle kontakta kommunen och höra mig för vilka begränsningar ni har vid framtida renovering.

Jag äger 2 villor med ett litet q , så jag vet att det kan vara betungande att göra allt by the book. Så kontrollera det ordentligt innan ni budar!

• Gilla
Byggaren Bengt
  • Laddar…
Har också köpt ett rejält 100 år gammalt hus.
Inga problem mer än att delar av grunden inte gick att inspektera.
Några år senare fick jag lära mig mycket om fukt , hussvamp och hur man byter grund , bjälklag och stora delar av husets väggar. Och skorsten.
Numera vet jag att exakt alla utrymmen går att inspektera om man vill. Att säljaren inte vill förstår jag också.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
L lantmannena skrev:
Hej,

Om huset är så gammalt så är det troligen skitdålig isolering i golven. Dka ni ändå renovera så får ni ju öppna och titta hur som helst.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Jocke Gårdman Jocke Gårdman skrev:
Om huset är så gammalt så är det troligen skitdålig isolering i golven. Dka ni ändå renovera så får ni ju öppna och titta hur som helst.
Jo, men man ska ha klart för sig att det är en oerhörd skillnad på att :
Byta trossbotten och delar av bjälklag.
Kanske "i lagom takt när vi hinner"
eller
Fysiskt lyfta hela kåken, byta stora delar av alla bärande ytter och innerväggar samt hela bjälklaget. Och innan vintern kommer.

Det kostar miljoner och/eller år av sparande ,arbete och lidande.

Visst det går att byta mindre delar och behandla resten med Boracol men jag ville bo i ett friskt hus, inte i en död svamp.

Jag påstår absolut inte att det är sannolikt att det händer, men om och när det händer är det jobbigt.
Det är billigt att kolla före vad man tänker köpa.

• Gilla
emilvikstrom och 1 till
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
Kan vara värt att tillägga; om ett hus stått i 100 år utan problem så måste man förstå vad man gör om man börjar renovera. Det finns gamla byggmetoder som fungerar utmärkt, men förändrar man med moderna metoder kan det lätt bli problem framöver.
Precis, och att huset har stått i hundra år betyder inte att det kan stå i ytterligare hundra år utan vidare. Det kan ha gjorts förändringar i modern tid som har ändrat på grundförutsättningarna. Ett hundra år gammalt hus är sällan likadant nu som när det byggdes. Undersök och ta hjälp av någon kunnig!

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
L lantmannena skrev:
Hej,

Spar dom pengar som försäkring och beskattning kosta. Gjut ett nytt golv i hela huset. Med golvvärme. Ja. Der är mycket jobb. Men i det hela. Värt det.

P
N Nils45 skrev:
Vi hade ett rum där golvet "hängde" så att man behövde palla under skåp för att dom inte skulle luta inåt i rummet.
Det har ena dottern i sin lägenhet på 3:e våningen, så att golvbjälkarna gett sig lite på 100 år är nog bara naturligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.