Jag har lite drygt 120kvm klinker 30x60cm 12mm tjocka som står uppradade i garaget men nu står de på kant och två paket på varandra.
Om jag skulle stapla dem på vanlig hög istället, hur många paket vågar man lägga på varandra?

Ett paket med 6 plattor väger 40 kg... Sjukt tunga...

Ingen aning men man brukar väl sällan ha mer än ett ton på en pall, det är 25 pkt på dem ytan

anders07 anders07 skrev:
Jag har lite drygt 120kvm klinker 30x60cm 12mm tjocka som står uppradade i garaget men nu står de på kant och två paket på varandra.
Om jag skulle stapla dem på vanlig hög istället, hur många paket vågar man lägga på varandra?

Ett paket med 6 plattor väger 40 kg... Sjukt tunga...
Det brukar finnas symboler på paketet hur de kan staplas. Tveksamt om det kan läggas ens ett enda paket på ett annat om du menar liggande på varandra. Ställ dem på högkant och spänn ihop med ett spännband per lager.
1200kg på en vanlig helpall (EUR)

Är det inte 1000kg punktlast och 1500kg jämt fördelad last som pallen tar ??
Så kör vi på jobbet i alla fall..:cool:

M Micro skrev:
Är det inte 1000kg punktlast och 1500kg jämt fördelad last som pallen tar ??
Så kör vi på jobbet i alla fall..:cool:
Helt korrekt. Jag förlitade mig på äldre uppgifter och att pallar med bruk har 48 6x8 lager 25kg-säckar

Det där med spännband var ju rätt smart... Jag hade funderat på någon forma av ställning...
När de levererades kom de "trälådor" där det stod två paket på varandra på högkant. Kommer inte ihåg hur många paket det var per pall men det var tre pallar i alla fall...
Nu har de stått utradade längs väggarna i garaget i tre år och jag börjar tröttna på dem... Nu finns ju någon förhoppning om att jag ska lyckas lägga dem i år men, men... :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.