12 812 läst ·
21 svar
13k läst
21 svar
Stanleys grymma verktygsvagn
Sida 1 av 2
Godkväll mina damer och herrar!
Jag har efter mycket letande inte hittat denna: http://www.stanleytools.com/default...SDesc=FatMax®+4-in-1+Mobile+Work+Station
i en enda butik i hela västsverige,
Har någon tips på vem som sälger denna, man skulle ju kanske kunna beställa den från nätet men det kostar ju skjortan i frakt antar jag
Är denna vagn den bästa i sitt slag eller finns det trots allt något bättre/billigare?
Vad ska man behöva betala tror ni?
Mvh
Jag har efter mycket letande inte hittat denna: http://www.stanleytools.com/default...SDesc=FatMax®+4-in-1+Mobile+Work+Station
i en enda butik i hela västsverige,
Har någon tips på vem som sälger denna, man skulle ju kanske kunna beställa den från nätet men det kostar ju skjortan i frakt antar jag
Är denna vagn den bästa i sitt slag eller finns det trots allt något bättre/billigare?
Vad ska man behöva betala tror ni?
Mvh
Är den i gjord i lika usel plast som deras andra modeller så är den ingen höjdare.
Jag har haft en liknande och den höll bara några månader i jobbet innan den var så mjuk i plasten att den inte gick att använda längre.
Den där modellen har ju i allafall en aluminiumram baktill men jag är ändå skeptisk.
Jag har haft en liknande och den höll bara några månader i jobbet innan den var så mjuk i plasten att den inte gick att använda längre.
Den där modellen har ju i allafall en aluminiumram baktill men jag är ändå skeptisk.
Om du köper den från Toolstop kostar den 290:- i frakt. Totalt inkl frakt och moms 1312:-
Länk: http://www.toolstop.co.uk/stanley-1-94-210-fatmax-mobile-work-station-p6411
Länk: http://www.toolstop.co.uk/stanley-1-94-210-fatmax-mobile-work-station-p6411
Ja, det funkar. Men du får inte tillbaka momsen dock, dvs hela beloppet inkl. utländsk moms bokas som kostnad. Så gör iallafall vår redovisningsfirma när vi köper saker från utlandet eller på resa i utlandet.kirderf83 skrev:
/A
Det var kanske på Hornbach jag sett den. Jag var just iväg en sväng på Hornbach i Malmö igen och tror det var denna vagnen jag såg stå där. 1990:- stod det på prislappen. Jag tänkte naturligtvis inte på att kolla modell- eller artikelnummer.
Jo visst kan man väl det? Jag tror det går att dra momsen om varan är köpt i ett annat EU land. Men det kan möjligen vara lite mer komplicerat än att hantera svensk moms så det är möjligt att det inte är lönt att krångla med om det inte handlar om större summor. Företagets VAT nummer skall ju anges på alla fakturor, brevpapper mm inom EU. Det kan också vara så att det är säljaren som måste göra avdraget vid försäljning till ett företag i ett annat EU land. Momsen verkar hanteras internt inom respektive lands skattesystem. Jag orkar inte riktigt reda ut det just nu, antagligen gäller samma för många ekonomiavdelningar/redovisningsbyråer...Alko skrev:
http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/moms/vadarmoms.4.18e1b10334ebe8bc80005374.html
http://www.chamber.se/?id=26762
http://europa.eu/legislation_summaries/energy/internal_energy_market/l31057_sv.htm
Då jag alldeles nyss varit involverad i en sån där "dramomseninomEU"-affär kan jag kanske fylla i lite hur det går till. Vid köpet uppger man sitt europeiska VAT-nummer för firman som man handlar av varpå köpet ska bli momsfritt. Det europeiska VAT-numret är samma som det svenska organisationsnumret med SE före och 01 efter, för enskild firma är det SEpersonnummer01 som är VAT-nummer. En kontroll att ens VAT-nummer verkligen är EU-registrerat gör man enkelt här: http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/lang.do?fromWhichPage=vieshome&selectedLanguage=SV Hur det hanteras bokföringsmässigt har jag inte den blekaste aning om, men uppger man sitt VAT-nummer ska momsen i inköpslandet inte betalas i allafall.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Och så får man betala svensk moms istället, som är avdragsgill mot den moms man själv inhöstat. Är det inte så?
Var på Bauhaus i Kalmar idag och när jag passerade avdelningen med verktygslådor så mindes jag denna tråden och kollade för skojs skull om dom hade någon Stanley-vagn. Det fanns en som ser ut som den du länkar till för 1995 kr. Om det är exakt samma modell vet jag inte. Så om du du har något Bauhaus i närheten så borde dom kunna ta hem en till dig.