Hej!
Jag har en kolonistuga och när vi var där i torsdags började vi känna en kållukt från vasken/avloppet i köket.
Köpte ättika och bikarbonat i helgen och kört det flera gånger och hällt på tiotal liter vatten från hink (vatten avstängt på vintern). Tagit av övre delar av rören under vasken, inte de gemensamma röret som vaskarns leds till dock men torkade i och det kändes rätt rent (olofström 70 tal vattenlås) och städat dom. Hällt kokande vatten och tom klorin för alternativen tog slut.
Känns som flödet är normalt när vattnet rinner undan. Känner att lukten ökat för varje dag vi varit här.
Men nu när vi kom hit idag stinker det fruktansvärt i hela stugan, tom ut I uterummet med stängd dörr. Luktar fortfarande kål men något mer känns det som, men börjar nästan tro att det skulle kunna ligga ett dött djur någonstans, det som får mig att tveka är att det känns rätt centrerat till vask/under vask/avloppsrör. Tex kläder vi har här har tagit lukt av stanken och då känns det konstigt att ett avlopp skulle stinka såpass att hela stugan stinker inköp textilier.
Någon som har tips eller förslag på vad man kan göra eller varit med om liknande?
Hur luktar ett dött djur, är jämförbart med något?
Kan där komma in djur i avloppet på något sätt? Vet inte hur ett avloppssystem ser ut efter det försvinner ner under skåpsgolvet.
Kan anticimex göra något åt detta tror ni?
Sitter just nu 5 meter från vasken och det stinker hit...
Jag har en kolonistuga och när vi var där i torsdags började vi känna en kållukt från vasken/avloppet i köket.
Köpte ättika och bikarbonat i helgen och kört det flera gånger och hällt på tiotal liter vatten från hink (vatten avstängt på vintern). Tagit av övre delar av rören under vasken, inte de gemensamma röret som vaskarns leds till dock men torkade i och det kändes rätt rent (olofström 70 tal vattenlås) och städat dom. Hällt kokande vatten och tom klorin för alternativen tog slut.
Känns som flödet är normalt när vattnet rinner undan. Känner att lukten ökat för varje dag vi varit här.
Men nu när vi kom hit idag stinker det fruktansvärt i hela stugan, tom ut I uterummet med stängd dörr. Luktar fortfarande kål men något mer känns det som, men börjar nästan tro att det skulle kunna ligga ett dött djur någonstans, det som får mig att tveka är att det känns rätt centrerat till vask/under vask/avloppsrör. Tex kläder vi har här har tagit lukt av stanken och då känns det konstigt att ett avlopp skulle stinka såpass att hela stugan stinker inköp textilier.
Någon som har tips eller förslag på vad man kan göra eller varit med om liknande?
Hur luktar ett dött djur, är jämförbart med något?
Kan där komma in djur i avloppet på något sätt? Vet inte hur ett avloppssystem ser ut efter det försvinner ner under skåpsgolvet.
Kan anticimex göra något åt detta tror ni?
Sitter just nu 5 meter från vasken och det stinker hit...
Oftast har bara vattenlåset torkat ut. Slå lite T-röd eller matolja i det om det inte ska användas på ett tag, bara en liten skvätt.
Om det blåser mycket så kan det bli tryckskillnader som tömmer vattenlåsen.
Och, ja, det stinker mycket när det händer. Bara att fylla vattenlåsen och vädra.
Om det blåser mycket så kan det bli tryckskillnader som tömmer vattenlåsen.
Och, ja, det stinker mycket när det händer. Bara att fylla vattenlåsen och vädra.
Om nu avloppet är kollat och rengjort lär det inte vara boven i dramat.
Jag misstänker att lukten kommer utifrån. Men att den sipprar in i hålet avloppsröret går ut. Att täta är ett sätt, men bättre är att hitta källan till lukten och åtgärda den.
Så hur ser det ut och luktar under huset?
Ett dött djur slutar stinka efter en tid när det har torkat. Så om det är orsaken kommer lukten att försvinna...
Jag misstänker att lukten kommer utifrån. Men att den sipprar in i hålet avloppsröret går ut. Att täta är ett sätt, men bättre är att hitta källan till lukten och åtgärda den.
Ett dött djur slutar stinka efter en tid när det har torkat. Så om det är orsaken kommer lukten att försvinna...
Jag har ingen aning, jag fick det tipset, och eftersom jag hade en sidobyggnad med typ 20 avlopp som jag inte använde, så gjorde jag så, och det funkade för mig. Höll i 9 år, och hindrade dessutom att det frös.O skrev:
Tidigare har jag använt olja, men det var när jag jobbade utomlands och det bara behövde hålla några månader. För längre tid är jag orolig att oljan ska surna, så då kanske någon annan olja är bättre (10W-40?).
T-doja används som frostskydd i brunnar.T Troberg skrev:Jag har ingen aning, jag fick det tipset, och eftersom jag hade en sidobyggnad med typ 20 avlopp som jag inte använde, så gjorde jag så, och det funkade för mig. Höll i 9 år, och hindrade dessutom att det frös.
Tidigare har jag använt olja, men det var när jag jobbade utomlands och det bara behövde hålla några månader. För längre tid är jag orolig att oljan ska surna, så då kanske någon annan olja är bättre (10W-40?).
Matolja härsknar, inte surnar. Men det tar lång tid. Så jag skulle satsat på oljan.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
Död råtta luktar "tungt", död mus är mer frän. Har du en fullvuxen råtta under golvet så kan det ta 4-8 veckor innan den helt slutar lukta.
Det luktar ingenting utanför stugan, i krypgrund har vi en sorptionsavfuktare och där luktar ingenting.O skrev:
Om nu avloppet är kollat och rengjort lär det inte vara boven i dramat.
Bifogar bilder under stugan på avloppsröret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vi är här med jämna mellanrum och använder vasken regelbundet då (oftast varje vecka) med vatten vi har med så tror inte vattenlåsen är tomma. För visst är vattenlåset de "skålarna" under vardera vask på bilden? Det är så vi har under vasken men just detta är inte vårt.T Troberg skrev:
Eftersom vi hällt i säkert 100 liter vatten, ättika, klorin, rengöringsmedel och det bara blir värre känns det konstigt att det bara skulle vara det.
De 2 tidigare åren har vi inte använt vasken alls på vintern och då luktade det inte.
Produkter som diskuteras: "sorptionsavfuktare"
Avfuktare D-1200 Fresh
För vind och krypgrund upp till 120m²
11 139 kr inkl moms
Läs mer
Tänkte också på detta. Mus i vägg, och kaja som dött i skorstenen har vi upplevt. Inte så roliga veckor, känns ju som att det bara är att vänta ut stankenI InsidersUnited skrev:
De kan tömmas rätt fort när det blåser mycket, vi har det problemet i vårt nuvarande hus. Efter en rejäl storm är det vissa vattenlås vi behöver fylla igen.V Vmrvmr skrev:Vi är här med jämna mellanrum och använder vasken regelbundet då (oftast varje vecka) med vatten vi har med så tror inte vattenlåsen är tomma. För visst är vattenlåset de "skålarna" under vardera vask på bilden? Det är så vi har under vasken men just detta är inte vårt.
Eftersom vi hällt i säkert 100 liter vatten, ättika, klorin, rengöringsmedel och det bara blir värre känns det konstigt att det bara skulle vara det.
De 2 tidigare åren har vi inte använt vasken alls på vintern och då luktade det inte.
Sen, att hälla i vatten gör ju bara att du inte längre har en öppen kanal ner i avloppet, det innebär ju inte att all lukt som läckt ut automatiskt bara försvinner. Den måste vädras ut, och den kan sitta ett tag i textilier och sånt.
Vi har vädrat varje gång vi varit här nu med tvärdrag och lukten minskar. Nästa gång vi kommer tillbaka luktar det värre än gången innan.🙄T Troberg skrev:De kan tömmas rätt fort när det blåser mycket, vi har det problemet i vårt nuvarande hus. Efter en rejäl storm är det vissa vattenlås vi behöver fylla igen.
Sen, att hälla i vatten gör ju bara att du inte längre har en öppen kanal ner i avloppet, det innebär ju inte att all lukt som läckt ut automatiskt bara försvinner. Den måste vädras ut, och den kan sitta ett tag i textilier och sånt.
Jag tycker att det är lite märkligt att du skriver att det ej luktar i krypgrund.
Har varit med om döda möss i väggar men det vill jag minnas stank i alla våningar i huset även källare men var som mest koncentrerat till väggen där de faktiskt dött.
Avlopp kan lukta en del, du kan inte ha missat att fylla nåt vattenlås?
Har varit med om döda möss i väggar men det vill jag minnas stank i alla våningar i huset även källare men var som mest koncentrerat till väggen där de faktiskt dött.
Lukten sprider sig i hela stugan, även ut igenom dörren till uterummet. Men källaren är som sagt luktfri.K Klass0n skrev:Jag tycker att det är lite märkligt att du skriver att det ej luktar i krypgrund.
Jag tycker det känns konstigt att ett avlopp plötsligt kan börja stinka såhär brutalt på bara några dagar trots rengöring, inga stopp osv.
Luktar inget på toan. Om vattenlåsen är de skålarna som jag ringat in på bilden så har dessa varit fyllda till kanten med vatten varje gång jag tagit loss de för att rengöra de senaste dagarna i köket. Där har deintivt inte varit tomt på vatten de senaste dagarna och lukten blir värre för varje dag.
Logga in
Skapa konto